17.10.2018 Ajoneuvot Koeajo: Katto auki – Toyota Aygo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Syysauringon kuumottaessa päälakea pikkuauton puutteet unohtuvat. Hyvää: ketteryys, pieni kulutus, kuumat kesät. Huonoa: takatilat, tavaratila, ajoasento, suorituskyky, vaihderobotti. Toyota Aygo on saanut piristystä ilmeeseensä uusilla valoilla, maskilla ja puskurilla. Innoitusta kerrotaan saadun manga-sarjakuvista, mutta minulle Aygon ristikkonaamasta tulee mieleen Darth Vader, olenko siirtymässä pimeälle puolelle? Sisällä verhoilukuosit on uusittu ja kiiltävää muovia vähennetty. Edelleen Aygoa voi personoida värikkäillä erikoisvarusteluilla, verhoiluilla ja somisteosilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarusteet paketteinaPerusvarustetaso x-play ei kuitenkaan juhli varusteilla, mutta lisäpaketteina saa petrattua kosketusnäyttöä, turvajärjestelmiä ja liitettävyyttä. Yllättäen vaikkapa vakionopeudensäädintä ei saa edes lisähintaan, valmistajakaan ei usko Aygolla vietettävän aikaa maantiellä. Koeajoauto oli varustettu myös sähköisesti avattavalla kangaskatolla. Ensin tonnin lisähinta vaikuttaa edulliselta, mutta katto on niputettu kolmen muun paketin kanssa ja hintaa kertyykin kolme tuhatta. Silti katto auki ajamiseen Aygo on yksi halvimmista mahdollisuuksista. Kannattaa tarkistaa myös Aygon samalta tuotantolinjalta valmistuvien sisarmallien, Citroën C1:n ja Peugeot 108:n tarjonta, samat varusteet voi saada niihin edullisemmin. Kaupungissa kotonaanAinoa moottorivaihtoehto on litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori. Siitä on kutiteltu kolme hevosvoimaa aiempaa enemmän. Kaupungissa teho riittää liikuttamaan kevyttä autoa pirteästi, kunhan käyttää kierroksia ja antaa kolmipyttyisen pöristä. Moottorin huudattamisesta huolimatta kulutus jää viiden litran tietämille, vaikka stop-starttikaan ei kuulu varustukseen. Avuksi jatkuvaan kepittämiseen on tarjolla x-shift-vaihteisto, senkin lisähinta on kohtuullinen tuhat euroa. On tiedostettava, että se ei ole automaatti vaan robotisoitu viisivaihteinen vaihteisto. Robotti hoitaa kytkimen irrotuksen ja vaihtamisen, mutta kuskin pitää aavistaa vaihtojen ajankohta ja höllätä kaasua samanaikaisesti vaihtojen pehmentämiseksi. Se vaatii totuttelua, joten kannattaa ajaa pidempi koeajo ennen hankintapäätöstä.Vierastaa maantietäMaantiellä pieni moottori pitää vauhdin sinnikkäästi, mutta ohituksiin voimat eivät riitä. Pieni ja kevyt auto ei ole vakaimmasta päästä, tuuli ja urat vievät mukanaan. Melutaso kohoaa vauhdin kasvaessa, osa melusta tulee sisään kangaskaton läpi. Aygon etuistuin näyttää hyvin muotoillulta, mutta matkalla väsyvä selkä on eri mieltä. Ajoasentokaan ei ole optimaalinen ratin etäisyyssäädön puuttuessa. Takapenkillä aikuisella on tukalat oltavat, sekä polvi- että pääntila loppuvat kesken. Takaistuin lienee ajateltu tilapäiskäyttöön, ikkunatkin aukeavat vain takareunastaan. Lisäksi tavaraa kuljettaessa selkänoja on kaadettava, muutoin takakonttiin mahtuu vain pari pientä kassia. Aygo puhutelleekin enimmäkseen yksin liikkuvia.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.toyota.fi/aygo Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play x-shift Hinta alkaen 17 659 € Koeajetun auton hinta varusteineen 13 605 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. vaihderobotti, etuveto. Teho 53 kW (72 hv), 6000 r/min Vääntö 93 Nm (4400 r/min) Vääntö 93 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 15,2 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 3465 mm, leveys 1615 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2340 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”