4.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Lexus UX 300e latautuu hitaasti, mutta siihen on hyvä syy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus UX 300e on helppo ja vaivaton tapa siirtyä sähköautoon. Hyvää: laadukas viimeistely, ajoasento, vaivattomuus, suorituskyky. Huonoa: varvastila takana, nelivedon puute, kallis varustelu, rengasmelu, toimintamatka, hidas lataus. Lexus UX 300e on Toyota-konsernin ensimmäinen Euroopassa myytävä akkusähköauto. Toyota on selättänyt tiukentuneet päästörajat hybridimallistonsa avulla, ja varmaankin suunnitellut seuraavaksi askeleeksi siirtymää suoraan polttokennoihin. Samaan aikaan kilpailijat satsaavat kuitenkin huimaa vauhtia akkusähköautoihin pakottaen Toyotan mukaan kisaan. Niinpä Lexuksen pienin malli UX 250h on muutettu UX300e:ksi, siis hybridistä täyssähköautoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi isokenkäisilleUX kuuluu ulkomitoiltaan myydyimpään kaupunkimaasturien luokkaan. Menevästä muotoilusta huolimatta tilat kelpaavat perhekäyttöönkin, mutta syvälle takalokasuojien väliin upotettu takaistuin ei riitä kolmelle. Vaikka takana on riittävästi polvitilaa, pitkä kuski joutuu tinkimään ajoasennostaan joko hivuttautumalla eteenpäin tai nostamalla penkkiä ylemmäs tehdäkseen tilaa matkustajien jalkaterille.Lattiaa on nostettu viisi senttiä akuston mahduttamiseksi matkustamon alle. Tavaratila puolestaan on kasvanut, koska sen alla ei ole sen enempää akkuja kuin bensatankkiakaan. Hattuhyllyn virkaa toimittava kangas ei ole kotonaan premium-autossa. Matkaajien lahkeet pysyvät puhtaina ovien alareunojen peittäessä kynnykset, mutta kääntöpuolena ovet kahnaavat kiinni jalkakäytäviin maasturihenkeä uhmaten.Luxury-varusteisen UX:n ohjaamo on kutsuva, automaattisesti lämpiävät nahkapenkit sulkevat syleilyynsä. Materiaalit ovat ylellisiä, viimeistely moitteetonta ja Mark Levinson -hifillä kuorrutettu. Nappuloiden tuntumakin henkii laatua, mutta särön harmoniaan tuovat kosketuslevyn avulla käytettävät järjestelmät. Valikoiden selaaminen on hitaampaa kuin kosketusnäytöllä, käyttö vaatii totuttelua. Harjoittelua kaipaa myös kaista-avustin, joka poukkoilee kaistalla levottomasti. Ei pitkille matkoilleValikoiden opettelun jälkeen sähkö-Lexus on vaivattoman helppokäyttöinen ja eleettömän suorituskykyinen. Etupyörät sutaisevat helposti: iso massa kaipaisi nelivetoa, mutta sitä ei ole tarjolla hybridin tavoin.Onneksi renkaat ovat maltillisen kokoiset 17-tuumaiset tukemassa mukavuusvoittoista jousitusta. Silti karkeimmilla pinnoilla renkaiden jyrinää kantautuu sisään, osasyynä muiden äänien puuttuminen. Mutkaisetkin osuudet taittuvat leppoisasti, mutta runsas paino, aliohjautuva peruskäytös ja kevyt ohjaus asettavat rajat vauhdille. Ajamisen auvoa ei muutenkaan kestä kovin pitkään. Keskikulutus nousee 20 kWh/100 km -tuntumaan, jolloin latausta tarvitaan vähintään 250 kilometrin välein. Vastuksilla toimiva lämmitys lohkaisee osansa – ilmalämpöpumppu olisi tehokkaampi ratkaisu. CHAdeMO-pikalatausliitin sijaitsee vasemmassa takalokasuojassa, ja Type 2 -liitin oikealla puolella. Pikalataus on hitaampi kuin kilpailijoilla, täyttö vie tunnin. Toyota haluaa hitaammalla latauksella pidentää akun käyttöikää, ja sille luvataankin kymmenen vuoden ja peräti miljoonan kilometrin takuu.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Mikko Autio Lexus UX 300e Luxury Hinta alkaen 51 651 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 755 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 150 kW (204 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 54,3 kWh. Lataus: Type 2 6,6 kW(1x32A), CHAdeMO 50 kW. WLTP-toimintamatka sähköllä 309 km Toimintamatka 309 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 160 km/h Mitat pituus 4495 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2640 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 10 vuotta / 1 000 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”