28.2.2021

Koeajo: Mazda CX-5 on niin hienosti hiottu, että kritisoitavaa on vaikea löytää

Mazda CX-5

Pikkaisen paranneltu Mazda CX-5 on erittäin hiottu auto. Sitä on haastava haukkua, eikä vastapuolella ole ylettömästi ylistettävää. Hyvää: hiottu kokonaisuus, laatuvaikutelma. Huonoa: etuvetoisuus sohjossa, korkea painopiste.

Mazdan strategiana tuntuu olevan jatkuva hiominen ja uudistaminen yksittäisen valtavan kasvojenkohotuksen sijaan. Mazda CX-5 nauttii tämän työn hedelmistä. Auton koeajo olisi myös helppo tiivistää lyhyeen, sillä kyseessä on hyvin hiottu kokonaisuus.

Mazda CX-5

Ulkoa uudistuksia ei juuri huomaa, mutta esimerkiksi mukautuvat led-ajovalot muuttavat sekä keulan että perän ilmettä tyylikkäämpään suuntaan. Ajovaloautomatiikka myös kytkeytyy aiempaa aiemmin. Uusi Polymetal Grey Metallic -metallihohtosävy on maalattu kuvissa näkyvän koeajoauton pintaan.

Mazda CX-5

Koeajossa olevan Blackout Editionin tunnistaa ulkoa mustista peilinkuorista, kiiltävän mustista B- ja C-pilareista sekä mustista 19-tuumaisista vanteista. Sisäpuolella mallivaihtoehto tuo sähkösäätöiseen kuljettajan istuimeenkin mustaa keinonahkaa punaisin koristetikkauksin, ja samaa koristetikkausta löytyy myös ovista, keskikonsolista ja ratista. Blackout Editionin varusteluun kuuluu navigaattori, Bosen äänentoistojärjestelmä, mukautuva vakionopeudensäädin ja avaimeton kulku.

Mazda CX-5

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisällä kaikki kunnossa

Sisätilojen laatuvaikutelma on erinomainen, eikä käytännöllisyydessäkään ole moittimista. Kuljettajan paikalta suurin moite on suurten A-pilareiden ja peilien aiheuttama varsin laaja katve. Auto tuntuu myös tässä mielessä suurelta.

Sisällä on tilaa kaikille matkaajille, ja takanakin istutaan ryhdikkäästi. Käytännöllisesti muotoillun tavaratilan vetoisuus on 506 litraa, ja istuimet kaatuvat kätevästi kolmessa osassa.

Blackout Edition nauttii jo alempien varustetasojen mukanaan tuomasta digimittaristosta ja 8,8-tuumaisella näytöllä varustetusta multimediajärjestelmästä. Kosketusnäyttöä Mazda tosin pitää turhan vaarallisena ajon aikana käytettäväksi, mutta BMW:n iDriven tapaan toimiva käyttöliittymä on erinomainen. Sen sijaan 10 kaiuttimen Bose Premium Audio -järjestelmä kumisee ikävästi tietyillä matalilla taajuuksilla.

Tutut kritiikin kohteet

2,5-litrainen nelisylinterinen Skyactiv-G-bensiinimoottori tarjoaa sylinterien lepuutustoiminnon kulutuksen pihistelemiseksi. Korkealle katumaasturille paljon lyhyttä ja sekalaista ajoa sisältäneen koeajon ajotietokoneen lukema 7,7 l/100 km on asiallinen suoritus kylmillä keleillä.

Auto liikkuu 194 hevosvoimalla vaivattomasti, mutta vapaasti hengittävä moottori ei tarjoa turbomoottorin vääntöpotkua. Kovemmissa kiihdytyksissä kaivataan kierroksia, jolloin moottori kuuluu hieman sisäänkin. Sointi ei ole epämiellyttävä, mutta kaksi lisäsylinteriä loisi sinfonian.

Mazda CX-5

Automaattivaihteiston toimintaa kerrotaan kehitetyn eteenpäin ja se tuntuisi toimivan hieman aiempaa paremmin. Myös manuaalivaihteisto on Mazdan tapauksessa aina erinomainen vaihtoehto.

Etuvetoisuus tympii sohjossa, mutta muuten nelivetoisuuden lisähinta tuntuu kovalta. Ohjaus on pääosin varsin miellyttävä tuttavuus, joskaan liukkaalla pidon hävitessä se ei juuri kevene kertomaan kitkasta.

Katumaasturin kritiikin kohteet liittyvät yleensä korkeamman massan ja painopisteen seurauksiin korin kallisteluna, vaikka samaan aikaan alusta on hieman jämäkkä töyssyissä. Näin tässäkin tapauksessa, ainakin 19-tuumaisilla vanteilla, vaikka kompromissi onkin onnistunut. Laatuvaikutelma on muuten sekä melun että pienten epätasaisuuksien suodattamisen osalta erinomaisella tasolla.

CX-5 on monellakin tapaa tavanomainen katumaasturi, mutta myös ehdottoman hyvässä. Siitä on vaikea löytää kritisoitavaa. Kyseessä on merkille tärkeä syömähammas, sillä se kattaa maailmanlaajuisesti lähes kolmanneksen koko merkin myynnistä.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G Blackout Edition 6AT

Hinta alkaen

45 935 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

45 935 €

Moottori

Bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

143 kW (194 hv), 6000 r/min

Vääntö

258 Nm (4000 r/min)

Vääntö

258 Nm (4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,9 s

Huippunopeus

195 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 7,6 (yhd.)

CO2-päästöt

172 g/km

Mitat

pituus 4550 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1680 mm, akseliväli 2700 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2000 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat