28.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mazda CX-5 on niin hienosti hiottu, että kritisoitavaa on vaikea löytää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikkaisen paranneltu Mazda CX-5 on erittäin hiottu auto. Sitä on haastava haukkua, eikä vastapuolella ole ylettömästi ylistettävää. Hyvää: hiottu kokonaisuus, laatuvaikutelma. Huonoa: etuvetoisuus sohjossa, korkea painopiste. Mazdan strategiana tuntuu olevan jatkuva hiominen ja uudistaminen yksittäisen valtavan kasvojenkohotuksen sijaan. Mazda CX-5 nauttii tämän työn hedelmistä. Auton koeajo olisi myös helppo tiivistää lyhyeen, sillä kyseessä on hyvin hiottu kokonaisuus.Ulkoa uudistuksia ei juuri huomaa, mutta esimerkiksi mukautuvat led-ajovalot muuttavat sekä keulan että perän ilmettä tyylikkäämpään suuntaan. Ajovaloautomatiikka myös kytkeytyy aiempaa aiemmin. Uusi Polymetal Grey Metallic -metallihohtosävy on maalattu kuvissa näkyvän koeajoauton pintaan.Koeajossa olevan Blackout Editionin tunnistaa ulkoa mustista peilinkuorista, kiiltävän mustista B- ja C-pilareista sekä mustista 19-tuumaisista vanteista. Sisäpuolella mallivaihtoehto tuo sähkösäätöiseen kuljettajan istuimeenkin mustaa keinonahkaa punaisin koristetikkauksin, ja samaa koristetikkausta löytyy myös ovista, keskikonsolista ja ratista. Blackout Editionin varusteluun kuuluu navigaattori, Bosen äänentoistojärjestelmä, mukautuva vakionopeudensäädin ja avaimeton kulku.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisällä kaikki kunnossaSisätilojen laatuvaikutelma on erinomainen, eikä käytännöllisyydessäkään ole moittimista. Kuljettajan paikalta suurin moite on suurten A-pilareiden ja peilien aiheuttama varsin laaja katve. Auto tuntuu myös tässä mielessä suurelta. Sisällä on tilaa kaikille matkaajille, ja takanakin istutaan ryhdikkäästi. Käytännöllisesti muotoillun tavaratilan vetoisuus on 506 litraa, ja istuimet kaatuvat kätevästi kolmessa osassa.Blackout Edition nauttii jo alempien varustetasojen mukanaan tuomasta digimittaristosta ja 8,8-tuumaisella näytöllä varustetusta multimediajärjestelmästä. Kosketusnäyttöä Mazda tosin pitää turhan vaarallisena ajon aikana käytettäväksi, mutta BMW:n iDriven tapaan toimiva käyttöliittymä on erinomainen. Sen sijaan 10 kaiuttimen Bose Premium Audio -järjestelmä kumisee ikävästi tietyillä matalilla taajuuksilla. Tutut kritiikin kohteet2,5-litrainen nelisylinterinen Skyactiv-G-bensiinimoottori tarjoaa sylinterien lepuutustoiminnon kulutuksen pihistelemiseksi. Korkealle katumaasturille paljon lyhyttä ja sekalaista ajoa sisältäneen koeajon ajotietokoneen lukema 7,7 l/100 km on asiallinen suoritus kylmillä keleillä.Auto liikkuu 194 hevosvoimalla vaivattomasti, mutta vapaasti hengittävä moottori ei tarjoa turbomoottorin vääntöpotkua. Kovemmissa kiihdytyksissä kaivataan kierroksia, jolloin moottori kuuluu hieman sisäänkin. Sointi ei ole epämiellyttävä, mutta kaksi lisäsylinteriä loisi sinfonian.Automaattivaihteiston toimintaa kerrotaan kehitetyn eteenpäin ja se tuntuisi toimivan hieman aiempaa paremmin. Myös manuaalivaihteisto on Mazdan tapauksessa aina erinomainen vaihtoehto.Etuvetoisuus tympii sohjossa, mutta muuten nelivetoisuuden lisähinta tuntuu kovalta. Ohjaus on pääosin varsin miellyttävä tuttavuus, joskaan liukkaalla pidon hävitessä se ei juuri kevene kertomaan kitkasta.Katumaasturin kritiikin kohteet liittyvät yleensä korkeamman massan ja painopisteen seurauksiin korin kallisteluna, vaikka samaan aikaan alusta on hieman jämäkkä töyssyissä. Näin tässäkin tapauksessa, ainakin 19-tuumaisilla vanteilla, vaikka kompromissi onkin onnistunut. Laatuvaikutelma on muuten sekä melun että pienten epätasaisuuksien suodattamisen osalta erinomaisella tasolla.CX-5 on monellakin tapaa tavanomainen katumaasturi, mutta myös ehdottoman hyvässä. Siitä on vaikea löytää kritisoitavaa. Kyseessä on merkille tärkeä syömähammas, sillä se kattaa maailmanlaajuisesti lähes kolmanneksen koko merkin myynnistä.Teksti ja kuvat: Henri Posa Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G Blackout Edition 6AT Hinta alkaen 45 935 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 935 € Moottori Bensiinimoottori 2 488 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 143 kW (194 hv), 6000 r/min Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Vääntö 258 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 172 g/km Mitat pituus 4550 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1680 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja