12.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz C 300 e – vahvasti sähköistetty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz C-sarjan mallisto täydentyy odotetuilla ladattavilla hybrideillä. Sähköinen toimintamatka on vakuuttavasti täydet 100 kilometriä. Hyvää: toimintamatka sähköllä, mukavuus. Huonoa: jarrutuntuma, polttomoottorin odottelu. Monien autonvalmistajien tuotekehityksen painopiste on ainakin niiden viestinnän mukaan siirtynyt vahvasti sähköautoihin. Tästä huolimatta kehitystä tapahtuu edelleen polttomoottorien sekä siirtymävaihetta edustavien lataushybridien saralla. Mainio esimerkki kehityksen kärkeä edustavasta lataushybridistä on Mercedes-Benz C 300 e.Tuoreen C-sarjan kuorista löytyy Mercedeksen neljännen sukupolven lataushybriditekniikkaa. Polttomoottorina löytyy uuden sukupolven M254, joka on teholtaan miedompi versio C 300 -mallin moottorista. 95 kW tehoa tarjoava sähkömoottori löytyy Mercedekselle tuttuun vaihteiston yhteydestä. (Tämän ratkaisun myötä myös sähkömoottorin voima välitetään vaihteiston kautta pyörille, minkä ansiosta sähkömoottori pystytään pitämään laajemmalla nopeusalueella optimaalisella toiminta-alueella. Lievänä mukavuushaittana ovat ajossa tuntuvat vaihteiden vaihdot, mutta onneksi Mercedeksen 9-portainen automaatti on vaihteistona sieltä sivistyneimmästä päästä.)Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIso akku ilman isoa kompromissiaC- ja E-sarjalaisten hybridiversiot ovat tulleet tunnetuksi tavaratilan käytettävyyttä heikentävästä akkukyhmystä, mutta nyt siitä on viimein päästy eroon. Siitäkin huolimatta, että akun kapasiteetti on kasvanut hybridille suorastaan valtavaan 25,4 kWh:iin. Tavaratila on 140 litraa perusmalleja pienempi, mutta lattia on nyt tasainen. Pääsimme ajamaan noin 100 kilometrin siirtymän lähes täyteen ladatulla autolla. Alkumatka taajamassa edettiin vaivattomasti pelkällä sähköllä. Sähköllä ajamista helpottaa Electric-ajotilaa käytettäessä kaasupolkimen selkeä pykälä, joka estää polttomoottorin vahinkokäynnistykset. Suurin harmistus kohdistuu onnettoman jousimaiseen jarrutuntumaan.Pelkällä sähköllä pystyy ajamaan parhaimmillaan 140 km/h. Tutkivan journalismin nimissä jouduimme käynnistämään polttomoottorin autobahnan liittymissä. Hiljaisen sähköajon jälkeen polttomoottorin käynnistys tekee särön hienostuneeseen tunnelmaa, minkä lisäksi oikean vaihteen löytymistä ja moottorin pääsyä oikealle kierrosalueelle joutuu odottelemaan yllättävän pitkään. Käynnistymisen jälkeen moottorien yhteispeli sujuu miellyttävästi. Ajettavuus on muiden versioiden tavoin mukavuuspainotteinen. Lataushybridit ovat aina varustettu taka-akselin ilmajousituksella, mutta sitä ei ratin takaa olisi pystynyt kertomaan.Uusi C 300 e on erittäin vakuuttava lataushybridi, jolla moni pystyy helposti ajamaan kaikki arkiajot pelkällä sähköllä. Joku voisi nähdä sen jopa vaihtoehtona sähköautolle, sillä pikalatausmahdollisuus ja polttomoottori tuovat vertaansa vailla olevaa vaivattomuutta pitkillekin matkoille latausverkoston ulkopuolelle.Ensimmäiset uudet C-sarjan ladattavat hybridit saapuvat Suomeen alkuvuodesta 2022. Bensiinimalli saa pian rinnalleen myös dieselmoottorisen version. Hybridivoimalinjat tulevat tarjolle sedanin lisäksi farmarikoriin.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Mercedes-Benz C 300 e Hinta alkaen 55 979 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto. Sähkömoottori 95 kW (129 hv) ja 440 Nm. Teho 150 kW (204 hv), 6100 r/min Vääntö 320 Nm (2000–4000 r/min) Vääntö 320 Nm (2000–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 25,4 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 55 kW (lisävaruste). Toimintamatka 108 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 229 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 245 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,6 (yhd.) CO2-päästöt 13 g/km Mitat pituus 4751 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1438 mm, akseliväli 2865 mm Tavaratila: 315 l Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”