29.9.2018 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz G 500 – kauan eläköön uusi kuningas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz G-sarja on täysin uusi, muttei liian erilainen Hyvää: karisma, ajettavuus ja mukavuus autoluokka huomioiden. Huonoa: autovero. Mercedes-Benz G-sarjaa ei pitänyt uusia, vain päivittää. Kaivatut modernit ajoavustimet vaativat siirtymistä hammastanko-ohjaukseen, joka ei toimi raskaaseen maastoajoneuvoon sopivan jäykän etuakselin kanssa. Etuakseli piti vaihtaa erillisjousitetuksi. Tilaakin kaivattiin lisää. Lopulta koitti täysremontti, jossa vanhoja osia jäi vain muutama.Uusi G näyttää samalta kuin aina ennen. Kun lähes 40-vuotiasta ikonia lähdetään uusimaan, ei luonnolliselle kehittymiselle tai vallankumoukselle ole varaa. G on olemassa vain siksi, että asiakkaat haluavat juuri ne suorat teräs- ja lasipinnat, jotka yksinkertaiseen ja kestävään militääriautoon valittiin 1970-luvulla helpon korjattavuuden toivossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi kuin vanhaVaikka uusi G lopulta poikkeaa lähes kaikilta pinnoiltaan edeltäjästään, on uudistus tehty taidokkaasti. Pinnat ovat aerodynaamisemmat ja tuulilasikin hieman kaareva, mutta yleisilme on sama. Erot hahmottaa vasta ajamalla uuden ja vanhan vierekkäin. Silloinkaan tulokas ei näytä karikatyyriltä, vaikka rengasmaiset päiväajovalot yrittävätkin pilata tunnelmaa. Mieli on yhtä aikaa iloinen vanhan säilyttämisestä ja hieman skeptinen kaiken järkevyydestä. Vanhassa G:ssä saranat erottuivat oven ja korin välistä, koska militääriajoneuvossa se on järkevin toteutustapa. Uudessa G:ssä saranat ovat myös esillä, koska se matkii esikuvaansa. Vaikka uutuus säilyttää edeltäjänsä W463-mallikoodin, juurien tuoma lämmin aitous puuttuu.Aito?Lähestyn autoa nämä ristiriitaiset ajatukset mielessä. Kun avaan keskuslukituksen, vastaavat G:n viisi ovea samanaikaisella metallisella kolahduksella, jonka voi kuvitella kuuluvan kiväärin lataamisesta. Se ääni on ehtaa vanhaa G:tä. Tunnelma vain paranee, kun käsi tapaa kantikkaan ovenkahvan.Se on harvoja edellismallin kanssa jaettuja osia. Vielä kipuaminen korkealle katumaasturiluokan yläpuolelle sijoitettuun sisustaan, ja tunnelma alkaa olla valmis. Ovikaan ei sulkeudu ensimmäisellä yrityksellä. Se tarvitsee vähän lisää voimaa, kuten G:n ovet ovat aina tarvinneet. Tämähän vaikuttaa tutulta. Sisustassa ei sinänsä ole mitään yhteneväistä, jos pystyä ja lähelle sijoitettua tuulilasia, avaraa näkyvyyttä ja apukuljettajan tukevaa kahvaa ei lasketa. Edessä levittyy lisävarusteinen E-sarjasta tuttu digitaalimittaristo, suuri keskinäyttö ja paljon alumiinisomisteita. Näkymä on ehkä turhankin koristeltu, mutta hillitty suomalaismaku ei taida vastata tämän päivän G-sarjan ostajan arvomaailmaa. Tärkeämpää heille on upeasointinen Burmester-äänijärjestelmä, jonka välittämät soinnut taisivat sotilaskäyttöön tehtyjen G-mallien esihistoriassa kuulua lähinnä armeijoita komentaneiden kenraaleiden konserttivierailuissa. V8:n jyrähdys sentään on G-sarjalle arkipäivää. Vaikka kahdeksan sylinteriä saapuivat kulmikkaan konepellin alle ensimmäisen kerran vasta 1990-luvulla, lähti Geländewagen todelliseen kaupalliseen lentoon amerikkalaisten innostuttua tehomalleista vuosituhannen vaihteessa. Viime vuosina älyttömiä AMG-käsiteltyjä G-malleja onkin myyty enemmän kuin rehellisiä perusmalleja koko 1990-luvun aikana.KylläAikuisiän tuoma skeptisyys vaihtuu lapsenomaiseen virneeseen noin 300 metrin matkalla. Ehkä uusi G ei ole aito alkuperäinen, mutta se tuntuu yhä G:ltä. Ohjaus on huomattavasti aiempaa tarkempi ja vaivattomampi, mutta raskaan ja erityisen ajoneuvon tuntu on yhä läsnä.Vauhdin kasvaessa tunnelma lähestyy absurdia: nelilinkillä tuetun jäykän taka-akselin voi aistia tärähtelevän poikittaissaumoissa, mutta silti kyyti on paljon ylevämpää, mitä yhä raskaaseen käyttöön tehdyltä maastoautolta voi odottaa.Erillisen rungon ansiosta G on erittäin hiljainen auto. Merkittävin äänilähde – täyskaasukiihdytyksissä upeasti laulavan V8:n lisäksi – onkin moottoritievauhdeissa vähitellen kasvavat tuulensuhinat. Tarkastelu korin yksityiskohtiin paljastaa valtavan työn, jota Mercedes-Benz on aerodynamiikan eteen tehnyt. Kattoa kiertävä musta rännikin paljastuu lopulta muovilistaksi: kattotelineet kiinnittyvät nyt kattoon, ja rännin puutteen takia sadevesi valuu katolta ylelliselle kangasmatolle.Tuntemattomien takamaiden tutkimisen tai puolustusvoimien huoltoketjun ylläpitämisen sijaan uuden G:n ominaista käyttöympäristöä ovatkin lähinnä äveriäiden merkkihenkilöiden kuljettaminen kartanon ja punaisen maton välillä.Noin 12 senttimetriä aiempaa leveämmän korin ansiosta sisätilatkin ovat avartuneet, ja neljä henkilöä matkustaa autoon hintaluokkaan kuuluvalla väljyydellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKarisma tallellaVaikka hyvin harva G-sarja päätynee edes suomalaiselle mökkitielle, tietää Mercedes-Benz imagon perustuvan todelliseen kyvykkyyteen. Alennusvaihteisto ja kolme tasauspyörästön lukkoa kuuluvat yhä G:n varusteluun, ja erillistä teräspalkkirunkoa kannatellaan ilmajousia kestävämmin kierrejousin. Maasto-ominaisuuksien kerrotaan olevan etuakselimuutoksesta huolimatta edeltäjäänsä parempia. Väitettä olisimme testanneet erityisen mieluusti. Rämpimistä ja rytyytystä hidastanee hintaan kuuluva valtava autovero, jonka Turun linnaan verrattavissa oleva ilmanvastus autolle Suomessa tuo. V8:n karhumaisesta karismasta huolimatta tulevat dieselmallit tarjonnevat paremman vastineen rahalle.Jos huiman hinnan ja jatkuvan tankkaustarpeen ei tarvitse antaa haitata, saa G 500:sta hämmästyttävän sivistyneen, kyvykkään ja karismaattisen kulkuneuvon. G-sarjalla pääsee edelleen ainakin allekirjoittaneen unelmatalliin, ja käytännössä minne vain muuallekin – paitsi päästörajoitetulle Länsiväylän bussikaistalle.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenLisätietoja: www.mercedes-benz.fi/G-sarja Mercedes-Benz G 500 Hinta alkaen 229 107 € Koeajetun auton hinta varusteineen 280 039 € Moottori Bensiinimoottori 3982 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 310 kW (422 hv), 5250–5500 r/min Vääntö 610 Nm (2000–4750 r/min) Vääntö 610 Nm (2000–4750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 210 km/h CO2-päästöt 340 g/km Mitat pituus 4817 mm, leveys 1931 mm, korkeus 1969 mm, akseliväli 2890 mm Muu tieto WLTP-kulutus (yhd.) 14,6 l/100 km. Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? - Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajatuksia autoista Kiinalaisten autojen myyminen Suomessa voi olla vaikeaa ja siihen on monta syytä – Ajatuksia autoista 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja