29.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Rifter on nyt tyystin sähköinen, mutta kulutus ja hinta korkeat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Rifter hämmästyttää tilojensa lisäksi kokonaan sähköön vaihtamisellaan. Hyvää: valtavat tilat, kompaktit ulkomitat, säilytyslokerot. Huonoa: talvikulutus, toimintamatka, paksut A-pilarit, takaluukun aukeaminen. Vaikka Peugeot Rifter ei ehkä heti kuulosta nimenä tutulta, malli on esitelty jo kolme vuotta sitten. Tunnetumpi se olisikin Partnerina, joka on jäänyt vain pakettiautoversion nimeksi. Kaksikolla on myös kolme koriltaan identtistä sisarusta, Citroën Berlingo, Opel Combo ja Toyota Proace City Verso.Koko joukkio kuuluu pienistä pakettiautoista periytyviin tila-autoversioihin, joita yhdistävinä piirteinä kantikkaan ulkomuodon lisäksi ovat ulkomittoihinsa nähden valtavat sisätilat ja käytännölliset ratkaisut. Koripituuksia on kaksi, ja molempia saa joko viisi- tai seitsenpaikkaisina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoppalakki päässäRifter-kuskin ei tarvitse tinkiä tiloistaan tippaakaan, sillä katto on korkealla vaikka koppalakki päässä ajettavaksi, ja silti takana on taksiluokan jalkatilat. Avaruutta lisäävät esittelyauton lasikatto ja kaukana oleva tuulilasi, jonka paksut etutolpat pakottavat vasemmassa kurvissa etsimään vastaantulijaa sivuikkunasta. Taakse kuljetaan liukuovista. Leveyttä piisaa kolmelle, ja jokaiselle on oma erillisistuimensa. Kaadettuna ne niiaavat jalkatilaan ja tekevät hulppean kokoisen tavaratilan lattiasta tasaisen.Pystyperän ylös nouseva takaluukku vaatii paljon tilaa avautuakseen. Tilankäyttöä tehostavat lukemattomat säilytyslokerot kojelaudassa, keskikonsolissa ja katossa. Tilavalle ja tarkoituksenmukaiselle kohtuuhintaiselle perusautolle luulisi olevan itsestään selvä paikka mallistossa. Peugeot on kuitenkin ajatellut toisin.Päästöttömästi sähkölläRifterin saa tästedes ainoastaan sähkömoottorilla varustettuna, siitä etuliite e-Rifter. Dieselit on jätetty sisarmalleistakin pois, ja vain Toyota myy enää bensiiniversioita. Sähkömoottori nostaa hintaa liki 15 000 eurolla, eivätkä halvemmat käyttökulut pysty sitä paikkaamaan. Sähköinen voimalinja on tuttu aikaisemmista Peugeotin ja Citroënin malleista: tehoa on 100 kW (136 hv) ja akun nettokoko 45 kWh. Tehoa ei ainakaan talvella kaipaa yhtään lisää, ja vetopidon hallinta onnistuu kaasupolkimella. Ohjaus voisi olla tunnokkaampikin. Kulku on hiljaista, ja akuston lisäpaino tasoittaa topakan jousituksen käytöstä. Latauspaikat tutuksiE-Rifter kärsi kovasti koeajolle sattuneista pakkasista, loskasta ja lumipöperöstä. Toisin kuin luulisi, sisätilat lämpiävät nopeasti, aurausvalleista selviää ruovittelematta ja liukuovet sekä sähkölaitteet toimivat moitteetta. Sen sijaan ongelmaksi muodostuu ison tilan lämmittämiseen ja korkean auton ilmanvastuksen voittamiseen kuluva energia. Pahimmillaan akku hupenee prosentin verran joka kilometrillä. Kulutusmittari näyttää 30–35 kWh/100 km -lukemia, mutta ei ilmeisesti huomioi lämmitykseen kuluvaa sähköä eikä näin ollen osaa arvioida toimintamatkaakaan oikein.Kympin pakkasessa ajotietokone lupailee ajoa 230 km, mutta todellisuudessa latauspaikkaa pitää etsiä jo puolet aikaisemmin. Kylmässä pikalataus onnistuu tunnissa ja Type 2 -lataus viidessä tunnissa. E-Rifterillä talvimatkailu vaatiikin esilämmityksen tolpassa ja etukäteissuunnittelua.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Peugeot e-Rifter Allure Pack L1 Hinta alkaen 39 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 990 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen 50 kWh käytettävissä oleva 45 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 225 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 4403 mm, leveys 1848 mm, korkeus 1882 mm, akseliväli 1785 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja