25.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Polestar 2 kiilaa kokonaisuutena luokkansa kärkipäähän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 2 tuntuu eheältä kokonaisuudelta polttomoottoriperimästään huolimatta. Hyvää: ajettavuus, käyttöliittymä, laatuvaikutelma. Huonoa: valtava keskikonsoli, kookas kardaanitunneli. Volvo XC40:n kanssa saman perustan jakava Polestar 2 on nimitetty Tesla Model 3:n kilpailijaksi, mikä on helppo ymmärtää. Autot ovat yhtä suuria, molemmat saa vain täysin sähköisenä, isoimmat akkuvaihtoehdot ovat samaa kokoluokkaa ja kaiken kukkuraksi molemmista brändeistä huokuu jonkinasteista uutuudenviehätystä.Polestariin istuuduttuaan huomaa myös sen, että skandinaavis-kiinalaisenkin auton sisätiloihin on haettu yksinkertaisuutta.Mutta toisin kuin Teslassa, kuljettajan edestä sentään löytyy vielä mittaristonäyttö oleellisimmilla tiedoilla varustettuna. Istuimet ovat Volvosta tuttua jämerää laatua, ja sisustusmateriaalit tuntuvat pehmeiltä sekä laadukkailta.Kuljettajan ergonomiaa tosin rokottaa sivuille laajeneva keskikonsoli, minkä vuoksi jalkoja ei saa asetettua aivan niin leveälle kuin haluaisi. Neljälle ihmiselle välttäviä takatiloja rokottaa akkupaketin vuoksi erittäin korkeaksi muovattu kardaanitunneli.Ohjaamon keskiosassa on pystysuuntainen, 11,5-tuumainen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö, jonka sisuksiin kätkeytyy Android Automotive -käyttöliittymä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuippuhyvä käyttöliittymäMonesti kaikkien toimintojen vieminen yhden ruudun taakse on osoittautunut huonoksi ratkaisuksi, mutta Polestar on hoitanut tämän esimerkillisesti. Yksinkertaisessa kotinäkymässä on neljä eri valikkoa, joiden alta löytyvät muun muassa lämmönsäätö ja penkinlämmittimien käyttö. Yksinkertainen design mahdollistaa sen, että järjestelmää voi käyttää vain lyhyen totuttelun jälkeen pitkälti lihasmuistin varassa.Nyt koeajetun kaksimoottorisen ja nelivetoisen mallin oheen Polestar 2:sta esiteltiin tänä syksynä yksimoottorinen ja etuvetoinen versio kahdella akkuvariaatiolla.Vaikka pelkästään vetäviä takapyöriä ei näkisi neljän tonnin satsauksen arvoiseksi, monia voi houkutella kaksimoottorisen 300 kilowatin (408 hv) voimavarat, kun yhdellä moottorilla maksimiteho jää 169 kW:n (231 hv) tuntumaan.Vaikka voimattomampikin versio varmasti riittää normiajoon, sähköautojen yksi ehdottomista kilpailuvalteista, suuret teholukemat henkilöautoissa, houkuttelevat myös Polestar 2:ssa. Auto painaa yli kaksi tonnia eikä tunnu yhtä räjähtävältä kuin Tesla, mutta täyskaasukiihdytykset saavat silti virneen kasvoille.Iloinen ajaaKoeajoyksilömme on varusteltu 6 000 euron Performance Packilla, joka tuo mukanaan Brembon nelimäntäiset jarrut, Öhlinsin säädettävät iskunvaimentimet, 20-tuumaiset vanteet ja kultaisten jarrusatuloiden väriä vastaavat turvavyöt.Ainakin tällä varustelulla Polestar 2 on iloinen ajettava – auto ei kallistele mutkissa turhia, ja ohjauskin on tarkka. Suurta massaa ei hyvin tehty alustakaan saa häivytettyä, mutta matalan painopisteen ansiosta kilot eivät kovin paljon häiritse mutkatiellä ilottelua. Vauhdikkaan rengaskoon ja jämäkän alustan yhdistelmän huomaa harmittavasti myös terävissä töyssyissä.Moottoritieajossa kulutus nousee 24 kWh/100 km -tuntumaan, mutta onneksi auto latautuu kohtuullisen hyvin. Lataus alkaa jokaisella yrittämällä 150 kW:n teholla, ja vaikka huipputehosta lähdetään laskeutumaan varsin nopeasti alaspäin, jää 10–80 prosentin latausvälillä keskitehoksi noin 90 kW.Kokonaisuutena Polestar 2 ei ole ehkä niin premium-tuote kuin valmistajan luoma imago antaa ymmärtää, mutta autona se on luokkansa ehdotonta kärkipäätä.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Polestar 2 Long Range Dual Motor Performance Pack Hinta alkaen 60 700 € Koeajetun auton hinta varusteineen 67 120 € Moottori Sähköauto neliveto. Etuakseli 150 kW (204 hv), taka-akseli 150 kW (204 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 78,0 / 75,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 155 kW. Toimintamatka 470 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 300 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,7 s Huippunopeus 205 km/h Mitat pituus 4606 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1479 mm, akseliväli 2735 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous