7.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Turhankin tyylitelty – Lexus UX 250h AWD F Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus UX valloittaa uusia uria japanilaisvalmistajan mallistossa, mutta kokonaisuus jää osia vaatimattomammaksi. Hyvää: yksityiskohdat, matalan painopisteen tuntuma. Huonoa: kompromissit tilankäytössä, vanhahtava käyttäjäkokemus. Lexus UX on japanilaisen luksusvalmistajan pyrkimys kompaktien katumaastureiden, tai crossovereiden, markkinoille. Niinpä korkeahkon auton viestinnässä on keskitytty nuorekkuuteen, dynaamisuuteen ja auton seikkailuun kaupunkiviidakossa.Sinänsä ajatus Toyota C-HR:n kaltaisen auton premium-versiosta ei ole huono. Räväkät muodot, Lexuksen viimeistely ja NX:n reseptin kutistaminen pienempään annoskokoon kuulostaa hyvältä vaikkapa kaupunkipariskunnille. Auton nimi tulee muuten urbaanin ja “X-overin” yhdistelmästä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatalasti korkeaOlemukseltaan Lexus UX on kohtuullisen kompakti crossover, vaikka autolla onkin pienintä luokkaa enemmän pituutta. Japanilaiseen tapaan auto on täynnä teräviä yksityiskohtia, joista esimerkiksi takavalojen muodolla on tavoiteltu samalla aerodynaamisuutta. Valitettavasti korin muoto on asettunut turhankin paljon käytännöllisyyden tielle. Sinänsä hyvältä vaikuttava takapenkki kärsii lyhyeksi jäävästä polvitilasta. Myös pyöristetty kattolinja nipistää takaistuinten pääntilasta yllättävän paljon.Tavaratilan kohdalla on luvassa on yllätys, sillä tavaratilan pohja on nostettu lastauskynnykseen saakka. Kyse on ergonomisen edun lisäksi tilan varaamisesta nelivedolle, mutta hukkatilaa kertyy melkoisesti. Yhteensä tavaratilaa on nelivedossa 283 litraa suojapeitteeseen asti, mutta takapenkin tavoin UX:n tilat ovat pettymys. Kattokaiteet, kuljetuslaatikko ja vetokoukku ovat onneksi saatavilla lisävarusteina.Etuistuimilla tilaongelmia ei ole, joskin ajoasento saattaa tuntua oudolla tavalla pystyltä ja matalalta yhtä aikaa.Yli 13 senttimetriä C-HR:ää pidempi UX hämmentää, sillä kookkaamman Lexuksen tilat eivät ole merkittävästi Toyota-pikkuveljeä parempia. Käyttökokemus menneeltä vuosikymmeneltäKojelaudan ja mittariston ergonomia on tuttua Lexusta, joten osa toiminnoista on siirretty mittariston sarvina toimiviin vipuihin. Mittaristo on muovikehän ympärille rakennettu digitaalimittaristo ja F Sport -versiossa muovikehä liukuu ällistyttävästi sivuun valikkoja selatessa. Ihastus tosin kärsii, kun ymmärtää, että ratkaisu lähinnä rajoittaa mittaristonäytön hyödyntämistä.Kojelaudan keskellä oleva tietoviihdejärjestelmän siipi on toteutettu jälleen Lexukselle tuttuun tyyliin. Outoa kyllä paneelin varusteista viisarikello tuntuu olevan paremmin tällä vuosikymmenellä, sillä 7-tuumaisen perusmallisen tietoviihdejärjestelmän näytössä ovat pikselit harvassa. Yhdessä vanhahtavan käyttöjärjestelmän kanssa lopputuloksena on navigaation ja peruutuskameran osalta lähinnä välttävä käyttäjäkokemus.Kuljettajaa avustetaan toisen polven Lexus Safety System+ -turvavarustepaketilla, joka on kiitettävästi vakiovaruste. Liikennemerkkitunnistuksen ja kaista-avustimen kaltaisten toimintojen lisäksi paketti käsittää onnettomuuksia ennakoivan automaattijarrutustoiminnon jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella. Myös peruutettaessa käytettävä risteävän liikenteen varoitus automaattijarrutuksella on varustettu jalankulkijatunnistuksella.Onneksi suurin osa päivittäin tarvittavista toiminnoista on siirretty ohjauspyörän nappeihin. Ohjauspyörän kautta välittyvä ohjausvaste on tunnoton. Matalan painopisteen ja älykkäästi valittujen korimateriaalien ansiosta UX on miellyttävän vakaa ajettava, joskin alustan perusvire on hiukan pintakova. 178 hevosvoiman hybridijärjestelmä on tuttu työntekijä Toyota-konsernin mallistosta. E-Fouriksi nimetty neliveto on toteutettu lisäämällä taka-akselille pienempi sähkömoottori, joka annostelee vääntöä tilanteen sitä vaatiessa. Maavaraa on minimissään 160 mm.Odotuksia täyttämässäLexus UX on täynnä makeita ja osin älykkäitäkin yksityiskohtia, mutta kokonaisuus tuntuu jäävän vajaaksi osiensa summasta. Piilaaksoksi UX tarkoittaa käyttäjäkokemusta, joka jää juuri Lexus UX:n kohdalla vanhahtavaksi. Yhdessä tilankäytön kompromissien kanssa viivan alta löytyy vielä täyttämättömiä odotuksia. Ehkä facelift tuo mukanaan hiotumman tietotekniikan ja parannetun tavaratilan.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lexus UX 250h AWD F Sport Hinta alkaen 50 411 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 075 € Moottori Bensiinimoottori 1 987 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto Teho 112 kW (152 hv), 6000 r/min Vääntö 152 Nm (6000 r/min) Vääntö 152 Nm (6000 r/min) Akku 1,4 kWh NiMH, takaistuimen alla. Hybridijärjestelmän yhteisteho 131 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4495 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2640 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa