7.8.2019

Koeajo: Turhankin tyylitelty – Lexus UX 250h AWD F Sport

Lexus UX 250h AWD F Sport

Lexus UX valloittaa uusia uria japanilaisvalmistajan mallistossa, mutta kokonaisuus jää osia vaatimattomammaksi. Hyvää: yksityiskohdat, matalan painopisteen tuntuma. Huonoa: kompromissit tilankäytössä, vanhahtava käyttäjäkokemus.

Lexus UX on japanilaisen luksusvalmistajan pyrkimys kompaktien katumaastureiden, tai crossovereiden, markkinoille. Niinpä korkeahkon auton viestinnässä on keskitytty nuorekkuuteen, dynaamisuuteen ja auton seikkailuun kaupunkiviidakossa.

Lexus UX 250h AWD F Sport

Sinänsä ajatus Toyota C-HR:n kaltaisen auton premium-versiosta ei ole huono. Räväkät muodot, Lexuksen viimeistely ja NX:n reseptin kutistaminen pienempään annoskokoon kuulostaa hyvältä vaikkapa kaupunkipariskunnille. Auton nimi tulee muuten urbaanin ja “X-overin” yhdistelmästä.

Lexus UX 250h AWD F Sport

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Matalasti korkea

Olemukseltaan Lexus UX on kohtuullisen kompakti crossover, vaikka autolla onkin pienintä luokkaa enemmän pituutta. Japanilaiseen tapaan auto on täynnä teräviä yksityiskohtia, joista esimerkiksi takavalojen muodolla on tavoiteltu samalla aerodynaamisuutta. Valitettavasti korin muoto on asettunut turhankin paljon käytännöllisyyden tielle. Sinänsä hyvältä vaikuttava takapenkki kärsii lyhyeksi jäävästä polvitilasta. Myös pyöristetty kattolinja nipistää takaistuinten pääntilasta yllättävän paljon.

Tavaratilan kohdalla on luvassa on yllätys, sillä tavaratilan pohja on nostettu lastauskynnykseen saakka. Kyse on ergonomisen edun lisäksi tilan varaamisesta nelivedolle, mutta hukkatilaa kertyy melkoisesti. Yhteensä tavaratilaa on nelivedossa 283 litraa suojapeitteeseen asti, mutta takapenkin tavoin UX:n tilat ovat pettymys. Kattokaiteet, kuljetuslaatikko ja vetokoukku ovat onneksi saatavilla lisävarusteina.

Lexus UX 250h AWD F Sport

Etuistuimilla tilaongelmia ei ole, joskin ajoasento saattaa tuntua oudolla tavalla pystyltä ja matalalta yhtä aikaa.

Yli 13 senttimetriä C-HR:ää pidempi UX hämmentää, sillä kookkaamman Lexuksen tilat eivät ole merkittävästi Toyota-pikkuveljeä parempia.

Käyttökokemus menneeltä vuosikymmeneltä

Kojelaudan ja mittariston ergonomia on tuttua Lexusta, joten osa toiminnoista on siirretty mittariston sarvina toimiviin vipuihin. Mittaristo on muovikehän ympärille rakennettu digitaalimittaristo ja F Sport -versiossa muovikehä liukuu ällistyttävästi sivuun valikkoja selatessa. Ihastus tosin kärsii, kun ymmärtää, että ratkaisu lähinnä rajoittaa mittaristonäytön hyödyntämistä.

Lexus UX 250h AWD F Sport

Kojelaudan keskellä oleva tietoviihdejärjestelmän siipi on toteutettu jälleen Lexukselle tuttuun tyyliin. Outoa kyllä paneelin varusteista viisarikello tuntuu olevan paremmin tällä vuosikymmenellä, sillä 7-tuumaisen perusmallisen tietoviihdejärjestelmän näytössä ovat pikselit harvassa. Yhdessä vanhahtavan käyttöjärjestelmän kanssa lopputuloksena on navigaation ja peruutuskameran osalta lähinnä välttävä käyttäjäkokemus.

Kuljettajaa avustetaan toisen polven Lexus Safety System+ -turvavarustepaketilla, joka on kiitettävästi vakiovaruste. Liikennemerkkitunnistuksen ja kaista-avustimen kaltaisten toimintojen lisäksi paketti käsittää onnettomuuksia ennakoivan automaattijarrutustoiminnon jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella. Myös peruutettaessa käytettävä risteävän liikenteen varoitus automaattijarrutuksella on varustettu jalankulkijatunnistuksella.

Lexus UX 250h AWD F Sport

Onneksi suurin osa päivittäin tarvittavista toiminnoista on siirretty ohjauspyörän nappeihin. Ohjauspyörän kautta välittyvä ohjausvaste on tunnoton. Matalan painopisteen ja älykkäästi valittujen korimateriaalien ansiosta UX on miellyttävän vakaa ajettava, joskin alustan perusvire on hiukan pintakova. 178 hevosvoiman hybridijärjestelmä on tuttu työntekijä Toyota-konsernin mallistosta. E-Fouriksi nimetty neliveto on toteutettu lisäämällä taka-akselille pienempi sähkömoottori, joka annostelee vääntöä tilanteen sitä vaatiessa. Maavaraa on minimissään 160 mm.

Lexus UX 250h AWD F Sport

Odotuksia täyttämässä

Lexus UX on täynnä makeita ja osin älykkäitäkin yksityiskohtia, mutta kokonaisuus tuntuu jäävän vajaaksi osiensa summasta. Piilaaksoksi UX tarkoittaa käyttäjäkokemusta, joka jää juuri Lexus UX:n kohdalla vanhahtavaksi. Yhdessä tilankäytön kompromissien kanssa viivan alta löytyy vielä täyttämättömiä odotuksia. Ehkä facelift tuo mukanaan hiotumman tietotekniikan ja parannetun tavaratilan.

Lexus UX 250h AWD F Sport

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Lexus UX 250h AWD F Sport

Hinta alkaen

50 411 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

55 075 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 987 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto

Teho

112 kW (152 hv), 6000 r/min

Vääntö

152 Nm (6000 r/min)

Vääntö

152 Nm (6000 r/min)

Akku

1,4 kWh NiMH, takaistuimen alla.

Hybridijärjestelmän yhteisteho

131 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,7 s

Huippunopeus

177 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,9 (yhd.)

CO2-päästöt

136 g/km

Mitat

pituus 4495 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2640 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 150 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat