7.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Turhankin tyylitelty – Lexus UX 250h AWD F Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus UX valloittaa uusia uria japanilaisvalmistajan mallistossa, mutta kokonaisuus jää osia vaatimattomammaksi. Hyvää: yksityiskohdat, matalan painopisteen tuntuma. Huonoa: kompromissit tilankäytössä, vanhahtava käyttäjäkokemus. Lexus UX on japanilaisen luksusvalmistajan pyrkimys kompaktien katumaastureiden, tai crossovereiden, markkinoille. Niinpä korkeahkon auton viestinnässä on keskitytty nuorekkuuteen, dynaamisuuteen ja auton seikkailuun kaupunkiviidakossa.Sinänsä ajatus Toyota C-HR:n kaltaisen auton premium-versiosta ei ole huono. Räväkät muodot, Lexuksen viimeistely ja NX:n reseptin kutistaminen pienempään annoskokoon kuulostaa hyvältä vaikkapa kaupunkipariskunnille. Auton nimi tulee muuten urbaanin ja “X-overin” yhdistelmästä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatalasti korkeaOlemukseltaan Lexus UX on kohtuullisen kompakti crossover, vaikka autolla onkin pienintä luokkaa enemmän pituutta. Japanilaiseen tapaan auto on täynnä teräviä yksityiskohtia, joista esimerkiksi takavalojen muodolla on tavoiteltu samalla aerodynaamisuutta. Valitettavasti korin muoto on asettunut turhankin paljon käytännöllisyyden tielle. Sinänsä hyvältä vaikuttava takapenkki kärsii lyhyeksi jäävästä polvitilasta. Myös pyöristetty kattolinja nipistää takaistuinten pääntilasta yllättävän paljon.Tavaratilan kohdalla on luvassa on yllätys, sillä tavaratilan pohja on nostettu lastauskynnykseen saakka. Kyse on ergonomisen edun lisäksi tilan varaamisesta nelivedolle, mutta hukkatilaa kertyy melkoisesti. Yhteensä tavaratilaa on nelivedossa 283 litraa suojapeitteeseen asti, mutta takapenkin tavoin UX:n tilat ovat pettymys. Kattokaiteet, kuljetuslaatikko ja vetokoukku ovat onneksi saatavilla lisävarusteina.Etuistuimilla tilaongelmia ei ole, joskin ajoasento saattaa tuntua oudolla tavalla pystyltä ja matalalta yhtä aikaa.Yli 13 senttimetriä C-HR:ää pidempi UX hämmentää, sillä kookkaamman Lexuksen tilat eivät ole merkittävästi Toyota-pikkuveljeä parempia. Käyttökokemus menneeltä vuosikymmeneltäKojelaudan ja mittariston ergonomia on tuttua Lexusta, joten osa toiminnoista on siirretty mittariston sarvina toimiviin vipuihin. Mittaristo on muovikehän ympärille rakennettu digitaalimittaristo ja F Sport -versiossa muovikehä liukuu ällistyttävästi sivuun valikkoja selatessa. Ihastus tosin kärsii, kun ymmärtää, että ratkaisu lähinnä rajoittaa mittaristonäytön hyödyntämistä.Kojelaudan keskellä oleva tietoviihdejärjestelmän siipi on toteutettu jälleen Lexukselle tuttuun tyyliin. Outoa kyllä paneelin varusteista viisarikello tuntuu olevan paremmin tällä vuosikymmenellä, sillä 7-tuumaisen perusmallisen tietoviihdejärjestelmän näytössä ovat pikselit harvassa. Yhdessä vanhahtavan käyttöjärjestelmän kanssa lopputuloksena on navigaation ja peruutuskameran osalta lähinnä välttävä käyttäjäkokemus.Kuljettajaa avustetaan toisen polven Lexus Safety System+ -turvavarustepaketilla, joka on kiitettävästi vakiovaruste. Liikennemerkkitunnistuksen ja kaista-avustimen kaltaisten toimintojen lisäksi paketti käsittää onnettomuuksia ennakoivan automaattijarrutustoiminnon jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella. Myös peruutettaessa käytettävä risteävän liikenteen varoitus automaattijarrutuksella on varustettu jalankulkijatunnistuksella.Onneksi suurin osa päivittäin tarvittavista toiminnoista on siirretty ohjauspyörän nappeihin. Ohjauspyörän kautta välittyvä ohjausvaste on tunnoton. Matalan painopisteen ja älykkäästi valittujen korimateriaalien ansiosta UX on miellyttävän vakaa ajettava, joskin alustan perusvire on hiukan pintakova. 178 hevosvoiman hybridijärjestelmä on tuttu työntekijä Toyota-konsernin mallistosta. E-Fouriksi nimetty neliveto on toteutettu lisäämällä taka-akselille pienempi sähkömoottori, joka annostelee vääntöä tilanteen sitä vaatiessa. Maavaraa on minimissään 160 mm.Odotuksia täyttämässäLexus UX on täynnä makeita ja osin älykkäitäkin yksityiskohtia, mutta kokonaisuus tuntuu jäävän vajaaksi osiensa summasta. Piilaaksoksi UX tarkoittaa käyttäjäkokemusta, joka jää juuri Lexus UX:n kohdalla vanhahtavaksi. Yhdessä tilankäytön kompromissien kanssa viivan alta löytyy vielä täyttämättömiä odotuksia. Ehkä facelift tuo mukanaan hiotumman tietotekniikan ja parannetun tavaratilan.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lexus UX 250h AWD F Sport Hinta alkaen 50 411 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 075 € Moottori Bensiinimoottori 1 987 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto Teho 112 kW (152 hv), 6000 r/min Vääntö 152 Nm (6000 r/min) Vääntö 152 Nm (6000 r/min) Akku 1,4 kWh NiMH, takaistuimen alla. Hybridijärjestelmän yhteisteho 131 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 177 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4495 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2640 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”