8.3.2020

Koeajo: Tutun jutun paluu – Volvo XC40 T5 Twin Engine

Volvo XC40 T5 Twin Engine R-Design

Volvo XC40 T5 Twin Engine on odotettava lisäys ruotsalaisvalmistajan hybridimallistoon. Hyvää: design, suorituskyky, käytettävyys. Huonoa: hybridivoimalinjan tuttuus.

Volvolla on mennyt viime vuosina lujaa erityisesti hybridirintamalla. SPA-pohjalevyn 60- ja 90-sarjan hybridimallit ovat saaneet sievoisen osan markkinoista, joten merkki on selvästi ollut ajan hermolla tarjontansa suhteen. Nyt samaa temppua yritetään pienemmän CMA-pohjalevyn Volvo XC40 T5 Twin Enginen kohdalla. Malliston näppärin kaupunkimaasturi johtaa Volvon hyökkäystä myös täyssähköisyyden suuntaan XC40 Recharge P8:n muodossa.

Volvo XC40 T5 Twin Engine R-Design

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu muttei identtinen

Isoveljistään poiketen XC40 T5 on saatavilla ainoastaan etuvetona. Talvisella kelillä eron huomaa mutkissa ja liikenneympyröissä, mutta vetopitoa on kohtuullisesti. Ratkaisun pohjana on uusi seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, jonka yhteyteen sähkömoottori on sijoitettu. Vaihteisto toimii hyvin, mutta ei aivan perinteisten automaattien pehmeydellä.

Keskitunneliin sijoitetun litiumiakuston koko on 10,7 kWh ja sen avulla WLTP-sähköajomatka on 49 kilometriä. Sähkömoottori on teholtaan 60 kW ja se riittää mainiosti taajamaliikenteessä mukana pysymiseen. Rivakammissa kiihdytyksissä on tarpeen vaivata 180 hevosvoiman bensiinimoottoria. Kokonaisuutena voimalinjassa

Kiihtyvyys 0–100 km/h tapahtuu parhaimmillaan 7,3 sekunnissa ja menemistä säestää kolmesylinterisen moottorin pärinän lisäksi sähkömoottorista kantautuva innostunut vihellys.

Arkinäppärä

Volvo XC40 T5 Twin Engine perii kaikki polttomoottorimallien näppäryydet, joten muun muassa kaiuttimet on raivattu ovitaskuista säilytystilaa varten. Tietoviihdejärjestelmän paras puoli on, että se ei yritä liian monimutkaisia toimintoja. Navigointi osaa kuitenkin nyt optimoida sähkön käytön suunnitellun matkan mukaan.

Volvo XC40 T5 Twin Engine R-Design

Lataaminen tapahtuu vasemmassa etulokasuojassa olevan Type 2 -liittimen avulla. 3,6 kW latausteho rajoittaa asiointilatauksen mielekkyyttä joihinkin kilpakumppaneihin verrattuna. Suko-pistorasiasta lataaminen vie noin viisi tuntia, 16 ampeerin latausasemasta noin kolme tuntia.

XC40 on edelleen Volvo-malliston mielenkiintoisin malli ja uusi voimalinja parantaa kokonaisuutta entisestään. On kuitenkin vaikea välttyä ajatukselta, että pitäisikö viisi vuotta XC90 T8 Twin Enginen esittelyn jälkeen pyrkiä lataushybridien kyvyissä hieman pidemmälle?

Volvo XC40 T5 Twin Enginen hinnat alkavat Inscription-varustetason 48 179 eurosta.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Volvo XC40 T5 Twin Engine Business R-Design

Hinta alkaen

51 960 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

58 364 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 477 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

132 kW (180 hv), 5800 r/min

Vääntö

265 Nm (1500–3000 r/min)

Vääntö

265 Nm (1500–3000 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö: teoreettinen 10,7 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW (1x16A).

Toimintamatka

49 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,3 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 2,1 (yhd.)

CO2-päästöt

49 g/km

Mitat

pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1652 mm, akseliväli 2702 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1800 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat