24.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Vihdoin automaattisesti – Dacia Duster dCi 110 EDC Laureate Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster dCi 110 EDC tuo kaksoiskytkinvaihteiston vihdoin myös merkin suosikkimalliin. Hyvää: kumisaapasmaisuus, vihdoin automaattina Huonoa: kumisaapasmaisuus, automaatti vain etuvetona Dacialle Dusterin menestys on ollut kaksiteräinen miekka, sillä edullinen maasturi on kantanut selässään koko merkin mainetta. Kuuleepa essonbaareissa jopa väitteitä, että Duster ja Dacia ovat sama asia. Näin ei tietenkään ole, mutta heiton takaa löytyvät numerot: yli puolet Suomessa myydyistä Dacioista on Dustereita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJäähyväiset kytkinpolkimelleSuosikin mallistossa on ollut kuitenkin yksi merkittävä aukko, sillä sieltä on puuttunut automaattivaihteisto. Nyt tilannetta korjataan Dacia Duster dCi 110 EDC:n avulla, eli tutun 110-hevosvoimaisen turbodieselin saa jatkossa myös automaattivaihteisena etuvetona. Nelivedon ja automaatin yhdistelmän myyntimäärä jää merkin laskelmissa niin pieneksi, että se ei sovi Dacian kustannustehokkaaseen ajatteluun.Muuhun Dacia-mallistoon verrattuna Duster tuntuu kulkevan omia polkujaan. Maasturin korkea alusta jää kuoppien kohdalla keinahtelemaan veltosti ja sama kumimainen pehmeys toistuu hallintalaitteissa. Suuren maavaran ansiosta Duster soveltuukin kaupungin sijaan paremmin mökkitielle.Turbodieselin ja EDC-kaksoiskytkinvaihteiston yhteiselo sujuu hyvin, moottorin voimavarojen ollessa riittävät ja vaihteiston aavistaessa pelin hengen. 10 newtonmetrin vääntötappiosta huolimatta yhdistelmän suoritusarvot ovat lähellä manuaalivaihteista versiota. Täydellisen pehmeästi laatikko ei kuitenkaan vaihda joka tilanteessa, ollen välillä kulmikas tekemisissään.Hetkisen ajasta irrallaanSisustaltaan Duster on selvästi sisariaan jäljessä, sillä vanhemman tyylin ohjaamo tuntuu koostuvan ympäriinsä viskotuista napeista ja edellisen vuosikymmenen materiaaleista. Dacian pehmeät lättäistuimet ovat täälläkin kehnot, mutta ainakin ne osallistuvat alustan toimintaan.Erikoisesti myös automaatin vaihdekeppi on huono, sillä epämääräiset pykälät täytyy varmistaa kepin asennosta tai mittariston vaihdeilmaisimesta. Onneksi Laureate-varustelu tuo mukanaan lähes kaiken kaivattavan. Automaattimallin hinta asettuu maahantuojan arvion mukaan samaan nelivedon kanssa, eli 20 990 euroon.Lopulta Dacia Duster on kuin kumisaapas: lähes korvaamaton pikitien ulkopuolella, mutta kaupunkielämään löytyy parempia tarjokkaita jopa romanialaismerkin omasta mallistosta. Automaattista päällystakkia kaipaaville kerrottakoon, että Suomeen Dacia Duster dCi 110 EDC saapunee maalis-huhtikuussa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Dacia Duster dCi 110 S&S EDC Laureate Hinta alkaen 20 999 € Moottori Dieselmoottori 1 461 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 80 kW (110 hv), 4000 r/min Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Vääntö 250 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,9 s Huippunopeus 169 km/h Kulutus l/ 100 km 4,4 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 116 g/km Mitat pituus 4315 mm, leveys 1822 mm, korkeus 1695 mm, akseliväli 2673 mm Tavaratila: 475 l Omamassa: 1349 kg Euro NCAP 3 tähteä Ecotest 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa 14.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric N Line – sporttisempi lähestyminen kansansuosikkiin 13.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Land Cruiser – työkalu tiettömille tekijöille 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan