11.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: viileästi viehkeämmiksi viilatut – Porsche Macan & Macan S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Macanin kasvojenkohotus sujuu pienin ehostuksin, sillä menestystuotteen kanssa ei kannata hätäillä. Hyvää: ajettavuus, ergonomia, suorituskyky. Huonoa: lataushybridin puuttuminen, perusmallin latteat äänet. Porsche Macan, valmistajan pienempi katumaasturi, on ollut tehtaalle iso myyntimenestys, joten ei ole yllätys, että nelivuotiaan katumaasturimallin kasvopesu jää maltilliseksi. Pientä virittelyä on tehty varsinkin ulkonäköön, mutta nähdäänpä uutta myös varustelussa ja moottorivalikoimassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySukunäköä stailaamassaEnsivilkaisulla Macan vaikuttaa melko tyypilliseltä premium-segmentin kompaktilta katumaasturilta ja löytyyhän sen sukupuustakin etäinen sukulaisuussuhde edellisen polven Audi Q5:een. Porsche on kuitenkin kiinnittänyt huomiota merkille tärkeisiin seikkoihin, joten lopputulos näyttää läpikotaisin sen omalta tuotteelta. Nyt uudistettu keulailme led-ajovaloineen on monelta osin selkeämpi, mutta varsinainen muutos on tapahtunut auton perässä. Vuoden 2018 autotrendeihin kuuluva yhtenäinen takavalopalkki siistii Macanin takailmeen raikkaaksi. Uutta ilmettä on haettu myös värikartaston shokkiväreillä (mm. kuvien Miami Blue) ja uusilla vannevaihtoehdoilla.Ulkoisten seikkojen lisäksi sisustassa puhaltavat uudet tuulet. Kojelaudassa majaileva PCM-tietoviihdejärjestelmä on saanut uuden merkittävästi suuremman 10,9-tuumaisen näytön, jonka ansiosta näyttö ja keskimmäiset tuuletusritilät ovat samalla vaihtaneet paikkaa. Panamerasta ja Cayennesta tuttuun tapaan PCM-järjestelmä on markkinoiden selkeimmästä päästä. Porschelle tyypilliseen tapaan lukuisat toiminnot on sijoitettu myös keskikonsolin nappiarmadaan. Lisävarustelistalta löytyy nyt 911:stä lainattu GT-ohjauspyörä, jota voidaan höystää vielä Sports Chrono -paketin myötä Porschen erinomaisella ajotilavalitsimella. Sisäilmaa voidaan parantaa uudella ionisaattorilla ja lämmitettävä tuulilasi on sekin uutta arkimukavuutta. Uusi ruuhka-avustin puolestaan seurailee jonon matelua kaistalla aina 65 km/h nopeuteen saakka. Lisävarusteinen Porsche Dynamic Light System nostaa led-ajovalojen tehoa ja lisää kaukovaloautomatiikan, Plus-version tuodessa vielä mukautuvat valotoiminnot.Moottorit ja niiden käyttäminenViilausta on suoritettu myös ajoteknisiin ominaisuuksiin. Macan-malliston myyntimallina oleva 2,0-litrainen bensiiniturbomoottori on kokenut muutaman hevosvoiman teholaskun hiukkassuodattimen myötä, mutta 245 hevosvoimaa, seitsemänvaihteinen PDK-kaksoiskytkinautomaatti ja PTM-nelivetojärjestelmä takaavat edelleen riittävän etenemisen. Porsche on kiinnittänyt huomiota myös auton pysähtymiseen, jarrujärjestelmän päivityksen kattaessa jopa uuden jarrupolkimen, jolla valmistaja säästää 300 grammaa.Mallorcan mutkaisilla vuoristoteillä Macan kulkeekin vaivattomasti mutkasta toiseen sprintaten, eikä auton massa tai korkeus tunnu hämmentävän ajoneuvoa missään vaiheessa. Ilmajousitus (maavara 190–230 mm) ja mukautuva iskunvaimennus selvittävät rosoisetkin kuopat kunniallisesti. Macan on selvästi isoveli-Cayenneä täsmällisempi ajettava.Macan S istuttaa samalle keulalle V6:n ja antaa autolle terävyyttä.Porsche esitteli tilaisuudessa myös Macan S:n, joka luottaa Panamerasta ja Cayennesta tuttuun 3,0-litraiseen V6-bensiinimoottoriin. Voimanlähteen twin scroll -tyyppinen ahdin on asennettu sylinteririvien väliin. S merkitsee tehojen nousua 354 hevosvoimaan ja huippuväännön nousua 480 newtonmetriin. 0–100 km/h taittuu parhaimmillaan 5,1 sekunnissa ja huippunopeus on 254 km/h. Terävämpi suorituskyky sopii mallin luonteeseen ja kuusisylinterisen hauskemmat äänet saavat perusmallin kuulostamaan hiukan haalealta.Valmistajansa tuoteStuttgartilaisvalmistaja on viilannut samalla koko alustan toimintaa terävämmäksi ja vakiorengastus on sekin uudella tolalla. Moottori- ja mallivalikoima tulee vielä tuttuun tapaan laajenemaan, mutta dieselversioita ja Porschen mallistossa suosittua lataushybridiä ei tulla mallistossa näillä näkymin näkemään. Maltillisesti faceliftattu Porsche Macan on edelleen tuote, joka kuuluu selkeästi valmistajansa valikoimaan. Se on sulassa sovussa muun Porsche-malliston kanssa ja toisaalta auto tarjoaa muihin kilpakumppaneihin nähden jotain erilaista. Muiden premium-segmentin merkkien leijuvaisen lifestylen sijaan Macan on erilainen imagovalinta, johon liittyy oleellisesti Porschen pitkä historia ja usein muita terävämpi ajettavuus. Luksus näkyy tosin hinnoittelussa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Porsche Macan Hinta alkaen 84 967 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 180 kW (245 hv), 5000–6750 r/min Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 370 Nm (1600–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 10,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 227 g/km Mitat pituus 4696 mm, leveys 1923 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2807 mm Tavaratila: 500 l Omamassa: 1795 kg Muu tieto Kulutuslukemat WLTP-mittaustavalla. Vetomassa (jarrullinen/jarruton) 2000/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?