25.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Caddy California tarjoaa seikkailua arkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Caddy California on erinomainen tuote, vaikkei olekaan varsinainen matkailuauto. Hyvää: monipuolisuus, käytettävyys, innovatiivisuus. Huonoa: ei lämmitystä, ei jääkaappia. Volkswagenin matkailuautomallistoon on kuulunut jo jonkin aikaa kolme eri mallia, jotka pohjautuvat Caddyyn, Transporteriin ja Crafteriin. Viime vuonna yhtä näistä, Crafteriin perustuvaa Grand Californiaa alettiin tuoda myös Suomeen. Nyt pohjolan mallisto laajenee hetken ajan Caddy Beach -nimellä tunnetulla mallilla, jonka tuoreimman version nimi on Volkswagen Caddy California.Caddy California on retkeilyauto sanan varsinaisessa merkityksessä. Yleensä retkeilyautoista puhuttaessa kyse on sen kokoisista ajoneuvoista, että niissä mahtuu ilman sen kummempia operaatioita yöpymään, laittamaan ruokaa ja mahdollisesti viettämään aikaa pöydän ääressä. Caddy-pikkupakuun ei luonnollisesti tällaisia tiloja mahdu.Auto on normaalin henkilöauto-Caddyn tapaan viisipaikkainen ja rekisteröity normaaliksi viisipaikkaiseksi henkilöautoksi – Caddy California ei siis myöskään nauti matkailuajoneuvojen pienemmästä verotuksesta. Normaalin Caddyn tapaan myös California on saatavana kahdessa eri koossa, koeajossamme oli pidemmän akselivälin Maxi-malli.Voimanlähteeksi voi valita joko 1,5-litraisen TSI -bensiinimoottorin 84 kilowatin (114 hv) tehoisena tai kaksilitraisen dieselin 75 kW (102 hv) ja 90 kW (122 hv) -tehovariaatioilla. Neliveto on saatavilla manuaalivaihteisena dieselmoottorin yhteyteen.Koeajoauto liikkui bensiinimoottorin ja DSG-kaksoiskytkinvaihteiston voimin kaikissa tilanteissa varsin vaivattomasti, eikä asumistarvikkeiden tuomaa lisäpainoa juuri huomaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeirin pystytys nopeaaAuton asumis- tai pikemminkin leiriytymisvarusteista olennaisin on taitettava peti. Takakontissa sijaitsevan sängyn levittäminen vaatii Maxi-versiossakin etuistuinten siirtämisen äärimmäiseen etuasentoon – eli nukkumavalmiudessa autolla ei pysty ajamaan.Luonnollisesti myös takaistuimet tulee taittaa pois edestä, mutta Caddyn tapauksessa tämä luonnistuu muutamassa sekunnissa.Näiden käytössä ei ole moittimista, mutta lieden käyttämiseen tarvitaan kaasua, eikä Caddyssa sille varattuun paikkaan sovi kovin suurta pulloa. Oikeanlaisten kaasupullojen saatavuus saattaakin olla eräissä paikoin ongelmallista.Yksityisyyttä autoon saa sivuikkunoihin helposti magneeteilla kiinnitettävillä verhoilla, ja verhon saa myös mahdolliseen kattoikkunaan. Takaikkunat peittyvät suurilla säilytyspusseilla, jotka ovatkin auton takaosan kankaisten säilytyslokeroiden lisäksi ainoat säilytystilat autossa.Auton käyttötarkoitukseen eli kevyempään retkeilyyn ne ovat kuitenkin varmasti riittävät. Takaosan säilytystilasta löytyy Volkswagenin oma retkipöytä ja kaksi retkituolia, jotka vaikuttavat tarpeeksi laadukkailta useammankin vuoden piknik-käyttöön.Jokainen henkilö- tai pakettiautossa kesäkeleillä nukkunut tietää, että tasapainoilu mukavan ilmanvaihdon ja hyttysten määrän välillä ei ole kovin miellyttävää. Caddy Californiassa tämä on ratkaistu muovisilla ikkunan ja sen karmin väliin tulevilla ilmanvaihtoräppänöillä, joissa on itsessään hyttysverkot. Muoviosat eivät istu aivan täydellisesti paikalleen ja niiden asentaminen on ainakin ensimmäisillä kerroilla hieman säheltämistä, mutta ainakin ilma tuntuu vaihtuvan niiden kautta kiitettävästi.Mikäli majoitustilaa tarvitsee useammalle kuin kahdelle, autoon on ostettavissa lisävarusteena erillinen teltta muutamalle hengelle. Teltta on itsenäinen, eli sitä ei tarvitse purkaa, jos autolla pitää pistäytyä esimerkiksi kaupassa.Lämmitys ja jääkaappi puuttuuOikean retkeilyauton varustelua Caddyyn ei ole tietenkään saatu mahdutettua. Karavaanarin ylellisyyksistä puuttuu vessa, jääkaappi ja lämmitysjärjestelmä. Polttoainekäyttöistä lisälämmitintä voi käyttää päällä lyhyiden pätkien ajan, jos on varannut itselleen liian ohuen makuupussin, mutta järjestelmää ei ole tarkoitettu useiden tuntien käyttöön. Talvireissaajan kannattaa varautua yöpymiseen käytännössä samoilla varusteilla kuin telttaillessa.Joka tapauksessa Caddy California on nerokas kokonaisuus, sillä sänky- ja keittiöosa on purettavissa pois, eli matkailusesongin ulkopuolella auto toimii lähes normaalina Caddy-henkilöautona. Ainoastaan kaasupullon säilytyslaatikkoa ei saa irrotettua, joten aivan täyttä kuljetuspotentiaalia piknik-Caddysta ei saa irti.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volkswagen Caddy California Maxi Family 1.5 TSI 84 kW DSG Hinta alkaen 43 640 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 456 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 84 kW (114 hv), 4500–6000 r/min Vääntö 220 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 220 Nm (1750–3000 r/min) Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,0 (yhd.) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 4853 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1798 mm, akseliväli 2970 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous