11.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Grand California -retkeilyauto vaikuttaa laadukkaalta kokonaisuudelta, muutama erikoisuus kuitenkin pistää silmään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lähes kaikki Suomessa myytävät matkailuautot ovat niiden valmistamiseen erikoistuneiden tehtaiden tuotoksia. Volkswagen Grand California on markkinoiden musta lammas valkealla sisustalla. Volkswagen on valmistanut omia matkailuautoja jo vuosikausia, mutta vasta nyt sellaisia saa Suomestakin. Volkswagen Grand California pohjautuu Crafteriin ja retkeilyauto on saatavilla kahdessa eri koripituudessa. Koeajoyksilömme oli lyhyempää mallia, eli Grand California 600, joka on kokonaispituudeltaan kuusimetrinen. Isoveli 680 -loppupäätteellä on samalla logiikalla 6,8-metriä pitkä. Retkeilyautot ovat perinteisiä matkailuautoja pienikokoisempia, pakettiauton peltikoriin varustettuja matkakoteja, jotka sopivat ketteryytensä ansiosta paljon liikkuville, jotka eivät vaadi autolta samanmoisia oleskelutiloja mitä esimerkiksi suositummat puoli-integroidut tarjoavat. Ulkoaktiviteettien parissa liikkuville retkeilyauto on siis erinomainen vaihtoehto. Volkswagen Grand Californian sisätilat pistävät silmään, erilaisten puuvärien sijaan auto on sisustaltaan valkoinen. Sävy tuo mieleen Ikean valkoisen huonekaluvärin, joten se jakanee mielipiteitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valmistajan koko näkyy Suuren autonvalmistajan tuote tuo kuluttajalle mukanaan asuntoautomaahantuojia laajemman huoltoverkoston, ja osien saatavuutta lupaillaan hyväksi: myös retkeilyautovarustelun komponentit löytyvät Volkswagenin varaosanumeroilla. Suurimmatkin matkailuautovalmistajat ovat Volkswageniin verrattuna kääpiömäisiä yrityksiä, joten Grand Californialta odottaa omaa luokkaansa olevaa laadukkuutta. Sisätiloissa laadukkuus näkyykin muun muassa hyllyköiden ja kaappien saumoissa, kaikki istuu toisiinsa nähden täydellisesti – mikä on matkailuautoissa harvinaista. Auton takaosan parivuode kuitenkin on ylöstaitettuna hieman koominen näky kiinnikeliinoineen, Wolfsburgissa insinööriltä on selvästi loppunut aika tai kärsivällisyys. Volkswagenin tapaan keksintö on kuitenkin helppokäyttöinen ja ennen kaikkea toimiva. Suuren tehtaan panos näkyy kuitenkin muista eroavilla ratkaisuilla, lisävarusteena Grand Californiaan saa auton etuyläosaan levitettävän vuoteen. Vuoteessa mahtuu nukkumaan tarvittaessa aikuinenkin kapealla 190-senttiä pitkällä kaistaleella, mutta pääasiallisesti se lienee tarkoitettu lapsia varten. Säilytystiloissa parantamisen varaa Myös jääkaappi poikkeaa tavanomaisesta, sillä saranoidun oven ja hyllyköiden sijaan elintarvikkeet säilytetään vetolaatikossa, jonka syvyyden ansiosta sinne mahtuu tavaraa kohtuullisesti kapeudesta huolimatta. Auton säilytystilat ovat keskinkertaiset. Takaosan parisängyn alle mahtuu kyllä hyvin roinaa, mutta auton sisäosaa ympäröivät kaapit ovat erittäin kapeat ja niissä säilytettävää tavaraa on vaikea keksiä. Muutama syvempi kaappi auton takaosassa kattaa kuitenkin parin retkeilijän tarpeet. Takamatkustajien ergonomia ajamisen aikana on retkeilyautoksi yllättävän miellyttävä yhdelle. Kaksi aikuistakin sopii tarvittaessa matkustamaan, muttei järin mukavasti. Seinänpuoleiselta vyöpaikalta löytyy myös kaksi USB-pistoketta puhelimien lataamista varten. Ohjaamossa USB-paikkoja on yksi, mutta tupakansytyttimen paikkaan istuvalla laturilla saa navigaattorit sun muut lisälaitteet toimimaan. Montako vetävää pyörää laitetaan? Voimalinjavaihtoehtoina on etu- ja nelivedot Volkswagenin 177-hevosvoimaisen turbodieselmoottorin ja kahdeksanalueisen automaattivaihteiston kanssa. Puhtia löytyy riittävästi, ja kulutus pyöri lähinnä maantieajoa sisältäneen matkan aikana noin 10 l/100 km tuntumassa. Ukkohallan pyöräilyretkemme tukikohtana toimineen Crafterin lisävarustelistalta oli jätetty ruksimatta vetokoukku, joten pyöriä jouduimme kuljettamaan auton sisällä, mihin auto ei tiloiltaan oikein soveltunut. Vähänkin suurempaa kalustoa mukanaan kuljettavan kannattaakin ehdottomasti ottaa autoon vetokoukku pyörätelineen tai perävaunun kiinnittämistä varten. Jos auton oleskeluosalta ei vaadi muuta kuin majoittumiseen, peseytymiseen ja ruokailuun sopivat tilat, on peltikorinen Grand California erinomainen vaihtoehto. Pesuhuoneesta löytyy käymälä, suihku ja taitettava lavuaari kuin suuremmistakin matkailuautoista, mutta pienemmässä koossa. Pienillä hiekkateillä männyn oksien raapimisenkaan ei tarvitse pelätä naarmuttavan auton kylkiä yhtä herkästi kuin perinteisessä matkailuautossa, joka helpottaa erikoisempien yöpymispaikkojen saavuttamista. Volkswagen Grand California toimi sähköisen luontomatkamme tukikohtana Ukkohallassa. Elämysjuttu julkaistiin kokonaisuudessaan Moottorin numerossa 7/2020. Lehden voi ostaa myös sähköisenä versiona Lehtiluukusta. Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Volkswagenin oma retkeilyauto saadaan keväällä myös Suomeen Koeajo: CrossCamp -retkeilyauto – teltan ja auton välimaastossa Koeajo: Maastokelpoisempaa matkailua – Hymer ML-T 580 4×4 Volkswagen Crafter Grand California 600, 2,0 TDI 130 kW 8at Hinta alkaen 68 290 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto etuveto. Teho 130 kW (177 hv), 3600 r/min Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Mitat pituus 5986 mm, leveys 2040 mm, korkeus 3094 mm, akseliväli 3640 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku