Hymer ML-T 580 4X4

Ajoneuvot Koeajo 29.4.2020

Koeajo: Maastokelpoisempaa matkailua – Hymer ML-T 580 4×4

Jos kaksivetoinen matkailuauto ei riitä, Hymer ML-T 580 4×4 tarjoaa erinomaisen ratkaisun Mercedes-Benz Sprinterin nelivedolla. Hyvää: ajettavuus, valoisuus, takatallin koko. Huonoa: hinta, yöpymispaikkoja korkeintaan kolmelle.

Onko matkakotisi joskus jäänyt, tai edes meinannut jäädä, kiinni sukulaisen nurmikolle tai mutaiselle metsätielle? Vai ovatko talvisten auraamattomien teiden jyrkät ylämäet kauhistuttaneet niin sanottujen ’’persmäkien’’ uhalla? Ratkaisu ongelmaan löytyy nelivetoisesta matkailuautosta, joita edustaa koeajomme tähti Hymer ML-T 580 4×4.

Auto on rakennettu nelivetoisen Mercedes-Benz Sprinterin pohjalle. Moottorina on 163-hevosvoimainen 416 CDI, jonka jatkeena on 7G-Tronic -automaattivaihteisto. Lisää voimaa haluavat voivat valita pellin alle myös 190-hevosvoimaisen 419 CDI:n, ja vähempään tyytyville on tarjolla edullisempi 143-hevosvoimainen 414 CDI.

Hymer ML-T 580 4X4

Napeilla pidemmälle – muttei päätyyn

Lähes seitsenmetrisen puoli-integroidun matkailuauton omamassa kohoaa nelivetotekniikalla höystettynä 2 910 kilogrammaan. Kantavuutta B-ajokortilla ajettavaan Hymeriin jää siis 590 kg. Suurella maavaralla varustetulla Sprinterin alustalla varustetun ML-T 580 4×4:n korkeus on reilut kolme metriä.

Auto on normaalisti takavetoinen, mutta ohjaamon sähköisellä kytkimellä voimaa alkaa välittymään myös etupyörille 35:65-vetosuhteella. Maasto-ominaisuuksien parantamiseksi Hymerissä on myös painikkeesta kytkettävä alennusvaihteisto. Näiden avulla matkailuautoakin voi jo kutsua kelpoiseksi ajokiksi ainakin helpohkoon maastoon. Ongelmaksi jäävät enää suurehkot ulkomitat, matkailuauton peräylityksen takia metsään Hymerilläkään ei ole asiaa.

Hymer ML-T 580 4X4

Tuoko lisäkorkeus ongelmia?

Ennen koeajoa mietityttää auton vakaus kovemmissa nopeuksissa. Matkailuautot eivät ole parhaimmillaankaan miellyttäviä esimerkiksi moottoriteiden rampeissa, vaan suuri kallistelu pakottaa pitämään vauhdin alhaisena. Myös sivutuuli ravistelee näitä autoja voimakkaasti. Miten käy, kun normaalin Sprinterin alustan sijaan käytössä on nelivetoisen 16,2 senttimetriä korkeampi versio?

Huoli osoittautuu turhaksi. Vauhdin hurmaan tiukoissa mutkissa ei tälläkään Hymerillä pääse, mutta ajossa ei ilmene mitään poikkeavia ongelmiakaan. Korotus ei siis enää valmiiksi korkeassa autossa tunnu missään – korkeintaan kulutuksessa.

Ajettavuus on muutenkin kohdallaan. Moottorivalikoiman keskimmäisin vaihtoehto riittää mainiosti ainakin maantiellä, ja automaattivaihteiston avulla ajaminen on vaivatonta. Vetelyäkään ei ilmene, muuten kuin satunnaisten sivutuulenpuuskien aiheuttamana.

Hymer ML-T 580 4X4

On siis vaikea kuvitella tilannetta, missä ainoastaan 1 030 euroa perusmallia kalliimman 416 CDI:n voima loppuisi. Tehokkaimman koneen lisähinta puolestaan on jo 5 500 euroa.

Rahalla saa

Koeajoyksilö oli laajasti varusteltu: kattaukseen kuuluu muun muassa Mercedeksen MBUX-tietoviihdejärjestelmä 10,25-tuumaisella näytöllä, peruutuskamera, ilmalämmityksen korvaava vesikeskuslämmitys ja liuta ajoavustimia. Etenkin autonvalmistajan oma käyttöliittymä on matkailuautoon erittäin tervetullut lisä, tarvikemankka saisi tunnelman auton ohjaamossa siirtymään takaisin päin ainakin yhden vuosikymmenen verran.

Korkeintaan kolmelle

Asumisosan tilat on suunniteltu kahden ihmisen tarpeet edellä. Auton takaosan erillisvuoteet saa tarvittaessa yhdistettyä välikappaleella kolmen hengen yhteiseksi pediksi. Normaalisti sängylle noustaan lattian porrastuksella, mutta kolmen hengen virityksessä nousuun tarvitaan irrotettavia tikkaita. Vuoteen molemmin puolin löytyy lukuvalot.

Keittiö ei hurmaa koollaan, tiskipöydän mitat on 95 x 52 cm. Esiin taitettavan lisätason ja kolmiliekkisen lieden avulla pakolliset ruoanlaittotoimet saa kuitenkin varmasti tehtyä. Keittiötarvikkeille on ilahduttavasti tilaa leveissä vetolaatikoissa.

Itse oleskelutilan pöytäosa on neljälle hengelle erittäin hyvän kokoinen. Vänkärin jakkaralla istuvan ruokailemisen helpottamiseksi, tai pikemminkin mahdollistamiseksi, pöydän alta kääntyy reilun kokoinen lisätaso. Myös sohvalla mahtuu istumaan kaksi aikuistakin erinomaisesti.

Auton sisätiloja ympäröiviä suljettavia hyllyjä on riittävästi, etenkin kun tällä autolla matkataan oletettavasti maksimissaan kolmen hengen voimin.

Takatalli vakuuttaa suuruudellaan. Oviaukkokin on molemmin puolin reilun kokoinen. Lisäksi tilaa on hyödynnetty avohyllyköllä, joten kaiken takaosaan sijoitettavan roinan ei tarvitse lojua irtonaisena.

Hyvästä viimeistelystä huolimatta hinta varusteltuna hieman hirvittää. 122 985 eurolla saa jo valita saman valmistajan Supremeline- ja Masterline-mallistojen matkailuautoja, jotka eivät toki ole lainkaan maastokykyisiä, mutta tuovat mukanaan hurjasti muuta.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Hymer

Kaikki koeajot

Uusimmat