4.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: CrossCamp -retkeilyauto – teltan ja auton välimaastossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä CrossCamp yhdistää kompaktin pakettiauton leirielämään parhaalla mahdollisella tavalla. Hyvää: monikäyttöisyys, näppäryys isompiin retkeilyautoihin verrattuna. Huonoa: korkea hinta (jos tuodaan Suomeen). Ihan aluksi jäitä leirintähattuun: CrossCamp-retkeilyautoa ei vielä saa Suomen markkinoilta. Pian tämä saattaa kyllä olla mahdollista, sillä maahantuojana toimiva Erwin Hymer Group Suomi selvittää parhaillaan hinnoittelun yksityiskohtia. Sitten itse tuotteeseen, joka tuo leirielämään uusia – ja ennen kaikkea joustavia – mahdollisuuksia. Kaikessa CrossCamp ei ”järeämpiä” matkailuautoja pysty korvaamaan, vaan asettuu niiden alapuolelle eräänlaisena elämäntapavaihtoehtona. Lyhykäisyydessään CrossCamp on Toyota Proace Verso -tila-auto, josta leikataan Dethleffsin retkeilyautotehtaalla katto pois, ja tilalle asennetaan nostettava telttakatto. Kokonaisuus on siistin näköinen aina katon etuosaan modifioitua ilmanohjainta myöten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuntuvasti pienempi Eräs CrossCampin ydinasioita on se, että auto on hyvin kompakti, kun sitä verrataan Fiat Ducato -pohjaisiin retkeilyautoihin. Pituutta löytyy 496 cm, leveyttä 192 cm ja korkeutta ”telttakaton” asennuksen jälkeen 199 cm – siis kymmenen senttiä alkuperäistä enemmän. Samasta, Saksan Isnyssä sijaitsevasta tehtaasta tulevien Ducato-pohjaisten Sunlight Cliff -retkeilyautojen ulkomitat ovat jo tuntuvasti kookkaammat. Pituudessa eroa on mallista riippuen 45–140 cm, leveydessä 13 cm ja korkeudessa peräti 66 cm CrossCampin hyväksi. Niinpä taskuparkkiruudut, parkkihallit tai muut ahtaat paikat eivät muodosta CrossCampin kuljettajalle ongelmaa, ja sama toistuu oikeastaan kaikissa ajofiiliksissä. Suuren pakettiauton sijaan on kuin kuskaisi kohtalaisen kokoista tila-autoa. Tällä vekottimella ei epäröisi suunnata sinne aivan viimeiseen nähtävyyskohteen pussinperään. Keittiö vaikka ulkona CrossCampin sisätiloissa sentit on käytetty fiksulla suunnittelulla tehokkaasti hyväksi. Takaistuimen vasemmanpuoleisen, pienemmän puoliskon paikalle liitetään 2,8-kiloisen kaasupullon sisältävä keittiöyksikkö kaasuliesineen ja pesualtaineen. Etuistuinten välistä puolestaan löytyy pieni jääkaappi, ja auton takaosasta säilytystilaa kaappien muodossa. Matkailuautoissa normaalin kokoinen asuinosan 95 Ah:n akku hoitaa virtapuolen. Sekä raikas- että harmaavesisäiliöt ovat 10-litraiset. Tässä muodossaan Cross-Camp tarjoaa mukavat istuinpaikat neljälle – niin tuhdisti topatulla takapenkillä kuin kyynärnojilla varustetuilla etuistuimillakin. Varustusta purkamalla määrän saa kuitenkin kasvatettua aina lähtökohtaisen automallin seitsemään paikkaan asti. Sama pätee luonnollisesti tavaran kuljettamiseen. Pysähdyttäessä etuistuimet mahtuvat kääntymään ympäri, ja kun keskelle liitetään irrotettava pöytä, saadaan aikaan ruokailu- ja oleskelutila neljälle. Leirielämä venyy haluttaessa myös auton ulkopuolelle. Keittiö- ja jääkaappiyksiköt saa helposti irrotettua, joten juomaa on tarjolla ja kokkaus onnistuu hyvällä säällä ulkona – ja mikäpä estää lisäämästä kokonaisuuteen vaikka mukana kuljetettavaa grilliä. Yöpaikat jopa neljälle CrossCampin varsinainen pääjuju on tietenkin se nostettava katto. Operaatio on varsin yksinkertainen: muutama lukko auki katon etukulmista, ja kattolevy nousee kevyesti ylös. Muodostuneen asuinosan etuosan seisomakorkeus on matkailuajoneuvomaailmassa huimaa luokkaa, 227 cm, joten pääntila ja avaruus eivät ihan heti lopu kesken. Auton ulkokorkeus kasvaa tällöin lukemaan 295 cm. Myös nostetun katon ”sivuseinät” ovat ilmavat – niin hyvässä kuin pahassakin. Puoliympyrän muotoiset ikkunaruudut tuovat toki luonnon lähelle, mutta muuten telttakankaiset seinät eivät tietenkään tarjoa isompien matkailuautojen eristystä. Mutta lämpimämmillä keleillä CrossCamp tarjoaa yöpymispaikat jopa neljälle hengelle, tosin vuoteiden koko tekee tunnelmasta varsin intiimin. 114 x 199 cm mittainen alavuode muodostuu tavaratilan välipohjasta sekä alas lasketusta takapenkistä, yläpeti puolestaan loihditaan yläkatosta laskettavalla, auton varsinaiseen kattokorkeuteen jäävällä levyllä. ”Yläkerrasta” löytyvät jopa säädettävillä varsilla varustetut spottivalot. Lämmityksestä huolehtii polttonestekäyttöinen lisälämmitin, mikä onkin autotyyppi huomioiden fiksu ratkaisu. Ainakin lämmittimen käynnistämällä sisätilat pysyvät tuntuvasti kuivempina kuin teltassa, vaikka varsinaisesta talviasuttavuudesta ei CrossCampin yhteydessä voikaan puhua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvin viimeistelty Myös CrossCampin yksityiskohtien viimeistely ansaitsee kiitoksen, ja sama pätee yleiseen laatuvaikutelmaan. Koska kyseessä on periaatteessa massatuotantona valmistettu ajoneuvo höystettynä muutamalla leirielämän mahdollistavalla varusteella, äärimmäinen keveyden tavoittelu loistaa poissaolollaan, ja sen myötä puuttuvat myös kaikenlaiset matkailuautoista tutut kitinät ja nitinät. Massaa CrossCampille kertyy perusmuodossaan reilut 2,2 tonnia. Pesäeroa hyötyajoneuvomaailmaan tuo myös vaimeasti kehräävä dieselmoottori, jollaisia on tarjolla kolme: 1,5-litrainen manuaalivaihteisena (120 hv) sekä kaksilitrainen joko manuaalina (150 hv) tai automaattina (177 hv). Kaiken kaikkiaan voi sanoa, että CrossCampin käyttäminen vaikkapa perheen ykkösautona tuskin muodostuisi monellekaan kynnyskysymykseksi. Sellaiseksi voi kylläkin tulla hinta, joka Saksassakin on korkeampi tai vähintään samaa tasoa kuin isommilla retkeilyautoilla tai Van-tyyppisillä eli kaikkein kompakteimmilla matkailuautoilla. Ja Suomessa autovero tietysti nostaisi hintaa entisestään. Mutta onpa tuotekin massasta poikkeava. Jäämme odottamaan innolla, miten maahantuojan suunnitelmat etenevät. Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen CrossCamp Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 4000 r/min Vääntö 370 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 370 Nm (2000–2500 r/min) Mitat pituus 4950 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1990 mm, akseliväli 3275 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt