25.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Caddy California tarjoaa seikkailua arkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Caddy California on erinomainen tuote, vaikkei olekaan varsinainen matkailuauto. Hyvää: monipuolisuus, käytettävyys, innovatiivisuus. Huonoa: ei lämmitystä, ei jääkaappia. Volkswagenin matkailuautomallistoon on kuulunut jo jonkin aikaa kolme eri mallia, jotka pohjautuvat Caddyyn, Transporteriin ja Crafteriin. Viime vuonna yhtä näistä, Crafteriin perustuvaa Grand Californiaa alettiin tuoda myös Suomeen. Nyt pohjolan mallisto laajenee hetken ajan Caddy Beach -nimellä tunnetulla mallilla, jonka tuoreimman version nimi on Volkswagen Caddy California. Caddy California on retkeilyauto sanan varsinaisessa merkityksessä. Yleensä retkeilyautoista puhuttaessa kyse on sen kokoisista ajoneuvoista, että niissä mahtuu ilman sen kummempia operaatioita yöpymään, laittamaan ruokaa ja mahdollisesti viettämään aikaa pöydän ääressä. Caddy-pikkupakuun ei luonnollisesti tällaisia tiloja mahdu. Auto on normaalin henkilöauto-Caddyn tapaan viisipaikkainen ja rekisteröity normaaliksi viisipaikkaiseksi henkilöautoksi – Caddy California ei siis myöskään nauti matkailuajoneuvojen pienemmästä verotuksesta. Normaalin Caddyn tapaan myös California on saatavana kahdessa eri koossa, koeajossamme oli pidemmän akselivälin Maxi-malli. Voimanlähteeksi voi valita joko 1,5-litraisen TSI -bensiinimoottorin 84 kilowatin (114 hv) tehoisena tai kaksilitraisen dieselin 75 kW (102 hv) ja 90 kW (122 hv) -tehovariaatioilla. Neliveto on saatavilla manuaalivaihteisena dieselmoottorin yhteyteen. Koeajoauto liikkui bensiinimoottorin ja DSG-kaksoiskytkinvaihteiston voimin kaikissa tilanteissa varsin vaivattomasti, eikä asumistarvikkeiden tuomaa lisäpainoa juuri huomaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Leirin pystytys nopeaa Auton asumis- tai pikemminkin leiriytymisvarusteista olennaisin on taitettava peti. Takakontissa sijaitsevan sängyn levittäminen vaatii Maxi-versiossakin etuistuinten siirtämisen äärimmäiseen etuasentoon – eli nukkumavalmiudessa autolla ei pysty ajamaan. Luonnollisesti myös takaistuimet tulee taittaa pois edestä, mutta Caddyn tapauksessa tämä luonnistuu muutamassa sekunnissa. Näiden käytössä ei ole moittimista, mutta lieden käyttämiseen tarvitaan kaasua, eikä Caddyssa sille varattuun paikkaan sovi kovin suurta pulloa. Oikeanlaisten kaasupullojen saatavuus saattaakin olla eräissä paikoin ongelmallista. Yksityisyyttä autoon saa sivuikkunoihin helposti magneeteilla kiinnitettävillä verhoilla, ja verhon saa myös mahdolliseen kattoikkunaan. Takaikkunat peittyvät suurilla säilytyspusseilla, jotka ovatkin auton takaosan kankaisten säilytyslokeroiden lisäksi ainoat säilytystilat autossa. Auton käyttötarkoitukseen eli kevyempään retkeilyyn ne ovat kuitenkin varmasti riittävät. Takaosan säilytystilasta löytyy Volkswagenin oma retkipöytä ja kaksi retkituolia, jotka vaikuttavat tarpeeksi laadukkailta useammankin vuoden piknik-käyttöön. Jokainen henkilö- tai pakettiautossa kesäkeleillä nukkunut tietää, että tasapainoilu mukavan ilmanvaihdon ja hyttysten määrän välillä ei ole kovin miellyttävää. Caddy Californiassa tämä on ratkaistu muovisilla ikkunan ja sen karmin väliin tulevilla ilmanvaihtoräppänöillä, joissa on itsessään hyttysverkot. Muoviosat eivät istu aivan täydellisesti paikalleen ja niiden asentaminen on ainakin ensimmäisillä kerroilla hieman säheltämistä, mutta ainakin ilma tuntuu vaihtuvan niiden kautta kiitettävästi. Mikäli majoitustilaa tarvitsee useammalle kuin kahdelle, autoon on ostettavissa lisävarusteena erillinen teltta muutamalle hengelle. Teltta on itsenäinen, eli sitä ei tarvitse purkaa, jos autolla pitää pistäytyä esimerkiksi kaupassa. Lämmitys ja jääkaappi puuttuu Oikean retkeilyauton varustelua Caddyyn ei ole tietenkään saatu mahdutettua. Karavaanarin ylellisyyksistä puuttuu vessa, jääkaappi ja lämmitysjärjestelmä. Polttoainekäyttöistä lisälämmitintä voi käyttää päällä lyhyiden pätkien ajan, jos on varannut itselleen liian ohuen makuupussin, mutta järjestelmää ei ole tarkoitettu useiden tuntien käyttöön. Talvireissaajan kannattaa varautua yöpymiseen käytännössä samoilla varusteilla kuin telttaillessa. Joka tapauksessa Caddy California on nerokas kokonaisuus, sillä sänky- ja keittiöosa on purettavissa pois, eli matkailusesongin ulkopuolella auto toimii lähes normaalina Caddy-henkilöautona. Ainoastaan kaasupullon säilytyslaatikkoa ei saa irrotettua, joten aivan täyttä kuljetuspotentiaalia piknik-Caddysta ei saa irti. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volkswagen Caddy California Maxi Family 1.5 TSI 84 kW DSG Hinta alkaen 43 640 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 456 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 84 kW (114 hv), 4500–6000 r/min Vääntö 220 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 220 Nm (1750–3000 r/min) Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,0 (yhd.) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 4853 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1798 mm, akseliväli 2970 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe