25.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Caddy California tarjoaa seikkailua arkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Caddy California on erinomainen tuote, vaikkei olekaan varsinainen matkailuauto. Hyvää: monipuolisuus, käytettävyys, innovatiivisuus. Huonoa: ei lämmitystä, ei jääkaappia. Volkswagenin matkailuautomallistoon on kuulunut jo jonkin aikaa kolme eri mallia, jotka pohjautuvat Caddyyn, Transporteriin ja Crafteriin. Viime vuonna yhtä näistä, Crafteriin perustuvaa Grand Californiaa alettiin tuoda myös Suomeen. Nyt pohjolan mallisto laajenee hetken ajan Caddy Beach -nimellä tunnetulla mallilla, jonka tuoreimman version nimi on Volkswagen Caddy California.Caddy California on retkeilyauto sanan varsinaisessa merkityksessä. Yleensä retkeilyautoista puhuttaessa kyse on sen kokoisista ajoneuvoista, että niissä mahtuu ilman sen kummempia operaatioita yöpymään, laittamaan ruokaa ja mahdollisesti viettämään aikaa pöydän ääressä. Caddy-pikkupakuun ei luonnollisesti tällaisia tiloja mahdu.Auto on normaalin henkilöauto-Caddyn tapaan viisipaikkainen ja rekisteröity normaaliksi viisipaikkaiseksi henkilöautoksi – Caddy California ei siis myöskään nauti matkailuajoneuvojen pienemmästä verotuksesta. Normaalin Caddyn tapaan myös California on saatavana kahdessa eri koossa, koeajossamme oli pidemmän akselivälin Maxi-malli.Voimanlähteeksi voi valita joko 1,5-litraisen TSI -bensiinimoottorin 84 kilowatin (114 hv) tehoisena tai kaksilitraisen dieselin 75 kW (102 hv) ja 90 kW (122 hv) -tehovariaatioilla. Neliveto on saatavilla manuaalivaihteisena dieselmoottorin yhteyteen.Koeajoauto liikkui bensiinimoottorin ja DSG-kaksoiskytkinvaihteiston voimin kaikissa tilanteissa varsin vaivattomasti, eikä asumistarvikkeiden tuomaa lisäpainoa juuri huomaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeirin pystytys nopeaaAuton asumis- tai pikemminkin leiriytymisvarusteista olennaisin on taitettava peti. Takakontissa sijaitsevan sängyn levittäminen vaatii Maxi-versiossakin etuistuinten siirtämisen äärimmäiseen etuasentoon – eli nukkumavalmiudessa autolla ei pysty ajamaan.Luonnollisesti myös takaistuimet tulee taittaa pois edestä, mutta Caddyn tapauksessa tämä luonnistuu muutamassa sekunnissa.Näiden käytössä ei ole moittimista, mutta lieden käyttämiseen tarvitaan kaasua, eikä Caddyssa sille varattuun paikkaan sovi kovin suurta pulloa. Oikeanlaisten kaasupullojen saatavuus saattaakin olla eräissä paikoin ongelmallista.Yksityisyyttä autoon saa sivuikkunoihin helposti magneeteilla kiinnitettävillä verhoilla, ja verhon saa myös mahdolliseen kattoikkunaan. Takaikkunat peittyvät suurilla säilytyspusseilla, jotka ovatkin auton takaosan kankaisten säilytyslokeroiden lisäksi ainoat säilytystilat autossa.Auton käyttötarkoitukseen eli kevyempään retkeilyyn ne ovat kuitenkin varmasti riittävät. Takaosan säilytystilasta löytyy Volkswagenin oma retkipöytä ja kaksi retkituolia, jotka vaikuttavat tarpeeksi laadukkailta useammankin vuoden piknik-käyttöön.Jokainen henkilö- tai pakettiautossa kesäkeleillä nukkunut tietää, että tasapainoilu mukavan ilmanvaihdon ja hyttysten määrän välillä ei ole kovin miellyttävää. Caddy Californiassa tämä on ratkaistu muovisilla ikkunan ja sen karmin väliin tulevilla ilmanvaihtoräppänöillä, joissa on itsessään hyttysverkot. Muoviosat eivät istu aivan täydellisesti paikalleen ja niiden asentaminen on ainakin ensimmäisillä kerroilla hieman säheltämistä, mutta ainakin ilma tuntuu vaihtuvan niiden kautta kiitettävästi.Mikäli majoitustilaa tarvitsee useammalle kuin kahdelle, autoon on ostettavissa lisävarusteena erillinen teltta muutamalle hengelle. Teltta on itsenäinen, eli sitä ei tarvitse purkaa, jos autolla pitää pistäytyä esimerkiksi kaupassa.Lämmitys ja jääkaappi puuttuuOikean retkeilyauton varustelua Caddyyn ei ole tietenkään saatu mahdutettua. Karavaanarin ylellisyyksistä puuttuu vessa, jääkaappi ja lämmitysjärjestelmä. Polttoainekäyttöistä lisälämmitintä voi käyttää päällä lyhyiden pätkien ajan, jos on varannut itselleen liian ohuen makuupussin, mutta järjestelmää ei ole tarkoitettu useiden tuntien käyttöön. Talvireissaajan kannattaa varautua yöpymiseen käytännössä samoilla varusteilla kuin telttaillessa.Joka tapauksessa Caddy California on nerokas kokonaisuus, sillä sänky- ja keittiöosa on purettavissa pois, eli matkailusesongin ulkopuolella auto toimii lähes normaalina Caddy-henkilöautona. Ainoastaan kaasupullon säilytyslaatikkoa ei saa irrotettua, joten aivan täyttä kuljetuspotentiaalia piknik-Caddysta ei saa irti.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Volkswagen Caddy California Maxi Family 1.5 TSI 84 kW DSG Hinta alkaen 43 640 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 456 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 84 kW (114 hv), 4500–6000 r/min Vääntö 220 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 220 Nm (1750–3000 r/min) Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,0 (yhd.) CO2-päästöt 158 g/km Mitat pituus 4853 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1798 mm, akseliväli 2970 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1400 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?