11.8.2020

Koeajo: Volkswagen Grand California -retkeilyauto vaikuttaa laadukkaalta kokonaisuudelta, muutama erikoisuus kuitenkin pistää silmään

Volkswagen Grand California

Lähes kaikki Suomessa myytävät matkailuautot ovat niiden valmistamiseen erikoistuneiden tehtaiden tuotoksia. Volkswagen Grand California on markkinoiden musta lammas valkealla sisustalla.

Volkswagen on valmistanut omia matkailuautoja jo vuosikausia, mutta vasta nyt sellaisia saa Suomestakin. Volkswagen Grand California pohjautuu Crafteriin ja retkeilyauto on saatavilla kahdessa eri koripituudessa.

Koeajoyksilömme oli lyhyempää mallia, eli Grand California 600, joka on kokonaispituudeltaan kuusimetrinen. Isoveli 680 -loppupäätteellä on samalla logiikalla 6,8-metriä pitkä.

Volkswagen Grand California

Retkeilyautot ovat perinteisiä matkailuautoja pienikokoisempia, pakettiauton peltikoriin varustettuja matkakoteja, jotka sopivat ketteryytensä ansiosta paljon liikkuville, jotka eivät vaadi autolta samanmoisia oleskelutiloja mitä esimerkiksi suositummat puoli-integroidut tarjoavat. Ulkoaktiviteettien parissa liikkuville retkeilyauto on siis erinomainen vaihtoehto.

Volkswagen Grand Californian sisätilat pistävät silmään, erilaisten puuvärien sijaan auto on sisustaltaan valkoinen. Sävy tuo mieleen Ikean valkoisen huonekaluvärin, joten se jakanee mielipiteitä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valmistajan koko näkyy

Suuren autonvalmistajan tuote tuo kuluttajalle mukanaan asuntoautomaahantuojia laajemman huoltoverkoston, ja osien saatavuutta lupaillaan hyväksi: myös retkeilyautovarustelun komponentit löytyvät Volkswagenin varaosanumeroilla.

Suurimmatkin matkailuautovalmistajat ovat Volkswageniin verrattuna kääpiömäisiä yrityksiä, joten Grand Californialta odottaa omaa luokkaansa olevaa laadukkuutta. Sisätiloissa laadukkuus näkyykin muun muassa hyllyköiden ja kaappien saumoissa, kaikki istuu toisiinsa nähden täydellisesti – mikä on matkailuautoissa harvinaista.

Volkswagen Grand California

Auton takaosan parivuode kuitenkin on ylöstaitettuna hieman koominen näky kiinnikeliinoineen, Wolfsburgissa insinööriltä on selvästi loppunut aika tai kärsivällisyys. Volkswagenin tapaan keksintö on kuitenkin helppokäyttöinen ja ennen kaikkea toimiva.

Suuren tehtaan panos näkyy kuitenkin muista eroavilla ratkaisuilla, lisävarusteena Grand Californiaan saa auton etuyläosaan levitettävän vuoteen. Vuoteessa mahtuu nukkumaan tarvittaessa aikuinenkin kapealla 190-senttiä pitkällä kaistaleella, mutta pääasiallisesti se lienee tarkoitettu lapsia varten.

Säilytystiloissa parantamisen varaa

Myös jääkaappi poikkeaa tavanomaisesta, sillä saranoidun oven ja hyllyköiden sijaan elintarvikkeet säilytetään vetolaatikossa, jonka syvyyden ansiosta sinne mahtuu tavaraa kohtuullisesti kapeudesta huolimatta.

Auton säilytystilat ovat keskinkertaiset. Takaosan parisängyn alle mahtuu kyllä hyvin roinaa, mutta auton sisäosaa ympäröivät kaapit ovat erittäin kapeat ja niissä säilytettävää tavaraa on vaikea keksiä. Muutama syvempi kaappi auton takaosassa kattaa kuitenkin parin retkeilijän tarpeet.

Volkswagen Grand California

Takamatkustajien ergonomia ajamisen aikana on retkeilyautoksi yllättävän miellyttävä yhdelle. Kaksi aikuistakin sopii tarvittaessa matkustamaan, muttei järin mukavasti. Seinänpuoleiselta vyöpaikalta löytyy myös kaksi USB-pistoketta puhelimien lataamista varten. Ohjaamossa USB-paikkoja on yksi, mutta tupakansytyttimen paikkaan istuvalla laturilla saa navigaattorit sun muut lisälaitteet toimimaan.

Montako vetävää pyörää laitetaan?

Voimalinjavaihtoehtoina on etu- ja nelivedot Volkswagenin 177-hevosvoimaisen turbodieselmoottorin ja kahdeksanalueisen automaattivaihteiston kanssa. Puhtia löytyy riittävästi, ja kulutus pyöri lähinnä maantieajoa sisältäneen matkan aikana noin 10 l/100 km tuntumassa.

Ukkohallan pyöräilyretkemme tukikohtana toimineen Crafterin lisävarustelistalta oli jätetty ruksimatta vetokoukku, joten pyöriä jouduimme kuljettamaan auton sisällä, mihin auto ei tiloiltaan oikein soveltunut. Vähänkin suurempaa kalustoa mukanaan kuljettavan kannattaakin ehdottomasti ottaa autoon vetokoukku pyörätelineen tai perävaunun kiinnittämistä varten.

Volkswagen Grand California

Jos auton oleskeluosalta ei vaadi muuta kuin majoittumiseen, peseytymiseen ja ruokailuun sopivat tilat, on peltikorinen Grand California erinomainen vaihtoehto. Pesuhuoneesta löytyy käymälä, suihku ja taitettava lavuaari kuin suuremmistakin matkailuautoista, mutta pienemmässä koossa. Pienillä hiekkateillä männyn oksien raapimisenkaan ei tarvitse pelätä naarmuttavan auton kylkiä yhtä herkästi kuin perinteisessä matkailuautossa, joka helpottaa erikoisempien yöpymispaikkojen saavuttamista.

Volkswagen Grand California toimi sähköisen luontomatkamme tukikohtana Ukkohallassa. Elämysjuttu julkaistiin kokonaisuudessaan Moottorin numerossa 7/2020. Lehden voi ostaa myös sähköisenä versiona Lehtiluukusta.

Volkswagen Grand California

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Volkswagen Crafter Grand California 600, 2,0 TDI 130 kW 8at

Hinta alkaen

68 290 €

Moottori

Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto etuveto.

Teho

130 kW (177 hv), 3600 r/min

Vääntö

410 Nm (1500–2000 r/min)

Vääntö

410 Nm (1500–2000 r/min)

Mitat

pituus 5986 mm, leveys 2040 mm, korkeus 3094 mm, akseliväli 3640 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2000 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat