6.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro tiptronic – kauneutta kuorrutuksen alla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A4 Avantin suurin heikkous on sen oma lisävarustelista. Hyvää: alusta, mukavuus, tilat. Huonoa: voimalinjan viive, hinnoittelu. Lopputulosta ei kuulemma saisi kertoa lukijalle heti, mutta menkööt. Onneksi automarkkinoilta löytää vielä Audi A4 Avantin kaltaisia tuotteita, sillä kyseessä on nimittäin kokonaisvaltaisesti erinomainen auto. Samalla se tarjoaa yhden hienoimmista autoilutunteista: sen, että autolla selviää lähes mistä vain. Farmarikorisena A4:ään mahtuu tarpeellinen määrä tavaraa vaativampaankin arkeen ja se tuntuu raikkaalta tuulahdukselta katumaastureiden tunkkaisuudessa. Edes laatikon lisääminen A4:n perään ei sotke mallin muotoja, vaan farmarilla on oma sopivan linjakas ilmeensä.Audi A4 ei myöskään ärsytä juuri mitenkään. Sen ohjaamossa vallitsee itsevarma rauha ja tieto siitä, että tämä on eräs parhaista autoista 50 000 euron hintaluokassa.Paitsi että koeajettu yksilö, koko nimeltään Audi A4 Avant Land of quattro Sport 3.0 TDI quattro tiptronic, maksaa varusteineen peräti 84 135 euroa, joka asettaa riman liian korkealle A4:lle. Onneksi mallin erinomaisuus on suureksi osaksi perusrakenteiden eikä lisävarusteiden ansiota, joten varusteiden maltillisella ruksimisella on mahdollista saavuttaa tasapainoinen kokonaisuus.Suurimman säästön saavuttanee moottori- ja vaihteistovalinnalla. 3,0-litrainen TDI on suorastaan isällisen voimakas voimanlähde, jonka 200 kilowattia (272 hv) riittävät lähes tilanteeseen kuin tilanteeseen. 600 newtonmetrin huippuvääntö saavutetaan jo 1 500 kierroksen kohdalla, joten voimaa on tyhjäkäynnin tuntumassakin sangen riittävästi. Tämä tekee moottoritielläkin nopeuden hienosäätämisestä helppoa eikä vaihteistoa tarvitse vaivata kickdownilla.Valitettavasti vaihteisto ja moottori tuntuvat olevan toistuvasti kahvitauolla kun menohaluja tarvitaan enemmän. Lähes sekunnin viiveen jälkeen tilattu voima lopulta saapuu, mutta odotteluun ennättää pitkässä juoksussa kyllästyä. Piirre tuntuu erityisen raivostuttavalta pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisävaruste ei aina ole lisääMyös osa lisävarusteista alisuorituu tehtävissään. Bang & Olufsenin äänentoistopaketti kuulostaa kyllä asialliselta, mutta ei tarjoa 1 820 euron äänielämystä. Navigaattori (Navigaatio-paketti 3 207 euroa) puolestaan haparoi hiukan osoitteiden ja karttapohjien kanssa, mutta Turun kammoksumisen sijasta taustalla lienee puuttunut nettiyhteys. 1 565 euron tuulilasinäyttö taasen hoitaa tehtävänsä hyvin, mutta ei ole yhteensopiva polarisoitujen aurinkolasien kanssa. Urheilualustaa vaivaavan turhan kovuuden saa korjattua sähkösäätöisellä iskunvaimennuksella (1 030 euroa), mutta koko urheilualustan mielekkyyttä kannattaa miettiä, sillä A4 parhaimmillaan mukavana kruiserina. Comfort koneeseen ja kotiin.Ylivarustelusta ja hintanapinasta huolimatta A4 on kuitenkin pohjimmiltaan erinomainen auto. Ohjaustuntumaltaan auto on ilahduttavan kevyt olematta kuitenkaan kiikkerä. Matkustamo on viimeistelty Audille tyypilliseen tapaan erinomaisesti eikä pelkistettyä muotoiluakaan voi moittia. Myös suomalaisvoimin kehitetty virtuaalimittaristo istuu ohjaamon tyyliin ja tarjoilee juuri tarvittavat tiedot selkeästi, joten se kannattaa valita lisävarustelistalta.Ehkä yllättävin piirre on kuitenkin se, että jopa kangaspäällysteiset peruspenkit ovat hyvät. Keveä istuin tuntuu virkistävältä vaihtelulta löhölinnatrendin keskellä, mutta maltillisempi istuin sopii auton ketterään fiilikseen olematta merkittävästi epämukavampi.Audi A4 Avant yhdistää siis A4:n erinomaisen perusrakenteen ja nykyisin jo virkistävän farmariperän sangen mainioksi arjen kumppaniksi. Suurin vaara onkin hinnan karkaamisessa alueelle, jossa A4 ei enää pärjää, mutta onneksi kaikkein toimivimmat asiat ovat vakiovarusteita.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro tiptronic Hinta alkaen 39 984 € Koeajetun auton hinta varusteineen 84 135 € Moottori Dieselmoottori 2967 cm³ kuusi sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 200 kW (272 hv), 3250–4250 r/min Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 600 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4725 mm, leveys 1842 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2820 mm Tavaratila: 505 l Omamassa: 1770 kg Euro NCAP Ei testattu Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”