25.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q3 Etuvetoinen pikkubensiinimoottorin vauhdittama Q3 ei ihan suoranaisesti ole lammas suden vaatteissa, sillä tarjolla on maksukykyiselle hyvän ulkonäön ohella korkeaa laatua ja makoisaa ajettavuutta. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maasturimainen ulkonäkö ei tarkoita sitä, että lempeällä kauppakassilla kannattaisi karauttaa vaikeakulkuiseen maastoon. Hyvää: Ajettavuus, laatu. Huonoa: Hinta, matkustamon tilat varauksin. Audi uudisti Q3-malliston viime vuonna. Tekniikkapäivitysten ohella hinnasto koki positiivisia hienosäätöjä. Katumaasturin saa nyt hieman yli 35 000 eurolla, jos tyytyy etuvetoon.Koeajetun etuvetoisen 1,4-litraiseen bensiinimoottoriin on yhdistetty kaksoiskytkinvaihteisto. Vaihteisto on isommasta bensiinimoottorista (2.0 TFSI) ja dieseleistä poiketen kuusiportainen. Isompien moottoreiden yhteydessä vaihteita on seitsemän.Hintaeroa halvimpaan versioon, jossa on kuusiportainen manuaali, kertyy hiukan yli 2 500 euroa. Mutta mihin tarvitaan etuvetoista katumaasturia? Kysymys on perusteltu, sillä korkea auto tinkii ajo-ominaisuuksista ja polttoaineen kulutuksesta, jos verrataan vastaavaan henkilöautoon.Ajettavuus kärsii korkeasta painopisteestä ja kulutus kasvaa kiitos korkeamman ilmanvastuksen. Audi Q3:n kohdalla molemmat seikat on melko taitavasti torjuttu.Ajettavuus on hyvä, eikä korkeille autoille tyypillistä yliohjautuvuutta ole havaittavissa. Onnistunut alustageometria ja jousituksen hienosäätö häivyttävät hyvin korkeuden kielteiset vaikutukset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorkeudesta myös plussaaKorkeuden plussiksi on laskettava vaivaton autoon kiipeäminen ja hyvä näkyvyys ulos. Pieni bensiinimoottori ja kuusiportainen S-Tronic vievät autoa riittävän tehokkaasti. Toki kiihdytyksissä lisävoimaa jää hivenen kaipaamaan ja bensiinin kulutus ryöstäytyy helposti, kun suorituskykyä pitää houkutella yläkierroksilta.Koeajossa keskikulutus asettui 7,1 litran vaiheille. Runsas kaupunkiajo ja kylmäkäynnistykset toki vaikuttivat kulutusta nostavasti. Luvattu keskikulutus 6,2 litraa sadalla kilometrillä on kohtuulukema. Moottorin sammutustoiminto leikkaa kulutusta muun muassa ruuhkaliikenteessä.Vaihteistossa ilmenee kaksoiskytkinvaihteistoille tyypillinen nykiminen. Liikkeelle lähdettäessä viive voi saattaa etupyörät ruopimaan. Liikkeelle päästyä vaihteisto hoitaa tehtävänsä melko säntillisesti.Jäisillä sivuteillä korkeaa autoa on ajettava kieli keskellä suuta. Toisaalta se, että etupää ilmoittaa liukkaudesta ensin, on hyvä asia. Monessa maasturityyppisessä autossa etupyörät pureutuvat tiehen liiankin hanakasti, jolloin peräpää lähtee luisuun.Varustelu edustaa huippulaatuaSisätiloiltaan Q3 ei ole mikään tilaihme. Takaistuimilla ei ole tilaa aivan valtavasti ja matalan istuinkorkeuden johdosta reisituki jää aavistuksen vaatimattomaksi. Polvi- ja varvastilaa on onnistuttu muotoilun avulla kasvattamaan.Varustelu ja viimeistely ovat tuttua Audi-laatua. Sisämateriaalit tuntuvat ja tuoksuvat laadukkailta. Visuaalinen ilme on arvokas. Koeajoautoon on lisätty Business II -varustepaketti, johon sisältyy jo melkoinen määrä mukavuutta lisääviä herkkuja.Kojelaudan keskelle sijoitettu yleisnäyttö kertoo selkein symbolein autoon ja audiojärjestelmään liittyvät asiat. Pikku miinus on se, ettei informaatiota ole saatavana suomenkielisenä. Isokokoinen nuppi kojelaudan alaosassa ohjaa näytössä nähtäviä toimintoja. Kytkin on helppokäyttöinen, eikä pienen harjoittelun jälkeen kaipaa lainkaan huomiota.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Audi Q3 1.4 TFSI S Tronic Hinta alkaen 38 912 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 083 € Moottori bensiinirivimoottori, 1390 cm³, turboahdin, 6-v. automaatti, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000-6000 r/min Vääntö 250 Nm (1750-3000 r/min) Vääntö 250 Nm (1750-3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km 7,7 (kaup.) / 5,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4385 mm, leveys 1831 mm, korkeus 1608 mm, akseliväli 2603 mm Tavaratila: 460 l Omamassa: 1480 kg Euro NCAP Ei testattu Ecotest Ei testattu Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”