25.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q3 Etuvetoinen pikkubensiinimoottorin vauhdittama Q3 ei ihan suoranaisesti ole lammas suden vaatteissa, sillä tarjolla on maksukykyiselle hyvän ulkonäön ohella korkeaa laatua ja makoisaa ajettavuutta. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maasturimainen ulkonäkö ei tarkoita sitä, että lempeällä kauppakassilla kannattaisi karauttaa vaikeakulkuiseen maastoon. Hyvää: Ajettavuus, laatu. Huonoa: Hinta, matkustamon tilat varauksin. Audi uudisti Q3-malliston viime vuonna. Tekniikkapäivitysten ohella hinnasto koki positiivisia hienosäätöjä. Katumaasturin saa nyt hieman yli 35 000 eurolla, jos tyytyy etuvetoon.Koeajetun etuvetoisen 1,4-litraiseen bensiinimoottoriin on yhdistetty kaksoiskytkinvaihteisto. Vaihteisto on isommasta bensiinimoottorista (2.0 TFSI) ja dieseleistä poiketen kuusiportainen. Isompien moottoreiden yhteydessä vaihteita on seitsemän.Hintaeroa halvimpaan versioon, jossa on kuusiportainen manuaali, kertyy hiukan yli 2 500 euroa. Mutta mihin tarvitaan etuvetoista katumaasturia? Kysymys on perusteltu, sillä korkea auto tinkii ajo-ominaisuuksista ja polttoaineen kulutuksesta, jos verrataan vastaavaan henkilöautoon.Ajettavuus kärsii korkeasta painopisteestä ja kulutus kasvaa kiitos korkeamman ilmanvastuksen. Audi Q3:n kohdalla molemmat seikat on melko taitavasti torjuttu.Ajettavuus on hyvä, eikä korkeille autoille tyypillistä yliohjautuvuutta ole havaittavissa. Onnistunut alustageometria ja jousituksen hienosäätö häivyttävät hyvin korkeuden kielteiset vaikutukset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorkeudesta myös plussaaKorkeuden plussiksi on laskettava vaivaton autoon kiipeäminen ja hyvä näkyvyys ulos. Pieni bensiinimoottori ja kuusiportainen S-Tronic vievät autoa riittävän tehokkaasti. Toki kiihdytyksissä lisävoimaa jää hivenen kaipaamaan ja bensiinin kulutus ryöstäytyy helposti, kun suorituskykyä pitää houkutella yläkierroksilta.Koeajossa keskikulutus asettui 7,1 litran vaiheille. Runsas kaupunkiajo ja kylmäkäynnistykset toki vaikuttivat kulutusta nostavasti. Luvattu keskikulutus 6,2 litraa sadalla kilometrillä on kohtuulukema. Moottorin sammutustoiminto leikkaa kulutusta muun muassa ruuhkaliikenteessä.Vaihteistossa ilmenee kaksoiskytkinvaihteistoille tyypillinen nykiminen. Liikkeelle lähdettäessä viive voi saattaa etupyörät ruopimaan. Liikkeelle päästyä vaihteisto hoitaa tehtävänsä melko säntillisesti.Jäisillä sivuteillä korkeaa autoa on ajettava kieli keskellä suuta. Toisaalta se, että etupää ilmoittaa liukkaudesta ensin, on hyvä asia. Monessa maasturityyppisessä autossa etupyörät pureutuvat tiehen liiankin hanakasti, jolloin peräpää lähtee luisuun.Varustelu edustaa huippulaatuaSisätiloiltaan Q3 ei ole mikään tilaihme. Takaistuimilla ei ole tilaa aivan valtavasti ja matalan istuinkorkeuden johdosta reisituki jää aavistuksen vaatimattomaksi. Polvi- ja varvastilaa on onnistuttu muotoilun avulla kasvattamaan.Varustelu ja viimeistely ovat tuttua Audi-laatua. Sisämateriaalit tuntuvat ja tuoksuvat laadukkailta. Visuaalinen ilme on arvokas. Koeajoautoon on lisätty Business II -varustepaketti, johon sisältyy jo melkoinen määrä mukavuutta lisääviä herkkuja.Kojelaudan keskelle sijoitettu yleisnäyttö kertoo selkein symbolein autoon ja audiojärjestelmään liittyvät asiat. Pikku miinus on se, ettei informaatiota ole saatavana suomenkielisenä. Isokokoinen nuppi kojelaudan alaosassa ohjaa näytössä nähtäviä toimintoja. Kytkin on helppokäyttöinen, eikä pienen harjoittelun jälkeen kaipaa lainkaan huomiota.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Audi Q3 1.4 TFSI S Tronic Hinta alkaen 38 912 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 083 € Moottori bensiinirivimoottori, 1390 cm³, turboahdin, 6-v. automaatti, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000-6000 r/min Vääntö 250 Nm (1750-3000 r/min) Vääntö 250 Nm (1750-3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km 7,7 (kaup.) / 5,4 (maant.) / NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4385 mm, leveys 1831 mm, korkeus 1608 mm, akseliväli 2603 mm Tavaratila: 460 l Omamassa: 1480 kg Euro NCAP Ei testattu Ecotest Ei testattu Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 27.10.2024 Ajoneuvot International Scout on automaailman seuraava henkisen paluun tekijä – tällä kertaa tosin Volkswagenin siiven alla 27.10.2024 Ajoneuvot Mini esitteli ensimmäiset täyssähköiset John Cooper Works -mallinsa – ja sitten uuden polttomoottorisen heti perään 26.10.2024 Koeajo Koeajo: Lotus Eletre – ja sillä R-kirjaimella 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 27.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: riittäisikö Mercedes-Benz S124:n ryhti museorekisteriin? 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 28.10.2024 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 21: Miksi BMW R 1300 GS on maailman paras moottoripyörä? 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa - hyvästit Czech Airlinesille 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 26.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä seurauksia on, jos jää kiinni liikenteessä toisen autolla, josta AdBlue-järjestelmä on kytketty pois? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster