2.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q7 näkee tien edessään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q7 tarjoaa kurkistuksen autonomiseen ajamiseen. Hyvää: edistyksellinen tekniikka, suorituskyky. Huonoa: vaihteiston viivyttely ja ohjauksen vetely kaupunkiajossa. Tunne on epätodellinen. Edessä on tuttu mutkatie, jota on tullut kurvailtua jos jonkinlaisilla autoilla. Audi Q7 on kuitenkin ensimmäinen, jossa pidän vakionopeudensäätimen päällä.Normaalisti tässä ei olisi mitään järkeä. Tie on sellaista syheröä, että säätimeen asettamani rajoituksen mukainen 80 km/h on liian kova nopeus. Mutta eipä ole autokaan tavallinen.Q7:n vakionopeudensäädin osaa nimittäin lukea GPS-karttapohjaa, ja muuttelee vauhtia sen mukaisesti. Suorilla mennään pyydettyä kahdeksaakymppiä, mutta mutkan lähestyessä nopeus alkaa hiljalleen hiipua, jopa ennen kuin kuski edes näkee koko kurvia.Välillä Audi kulkee 69 km/h, välillä 53 km/h, tarkasti kaarteiden säteitä seuraillen. Tiukimman kurvin lakipisteessä nopeus putoaa 31 kilometriin tunnissa. Siitä lähdetään taas kiihdyttämään – kuin näkymättömän käskyn saaneena.Ja minä kääntelen vain ohjauspyörää. Huikeaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi aivan täydellinenVakionopeudensäätimen herkkyys muuttuu vieläpä auton ajotilan mukaan. Kun vaihdan asetuksen comfortista dynamiciin ja ajan saman tieosuuden uudelleen, Audi kanttailee kurveihin noin 10 km/h kovempaa.Meno on reipasta ja luotettavankin tuntuista, mutta silti ajatus miltei pelottaa. Aivan kuin olisin robotin kyydissä. Ja tavallaan olenkin.Onneksi tien linjaus on säilynyt ennallaan karttapohjan laatimisen jälkeen. Tuoreessa muistissa nimittäin on aiemmin päivällä kaupungissa sattunut tapaus, missä Q7 miltei pysähtyi kehätien ramppiin, vaikka kaarre oli loiva eikä esteitä ollut näköpiirissä.Hetken ihmettelyn jälkeen tajusin, että samassa paikassa oli vielä pari vuotta sitten vanha, äkkiväärä rampin mutka! Ja järjestelmä tietysti ohjasi auton vauhtia tuon ajan kartan mukaisesti.Osoitus siitä, ettei uudenkaan tekniikan varaan kannata täysin tuudittautua.”Lukevasta” vakionopeudensäätimestä on eniten hyötyä maantieajossa, missä Q7 säätelee vauhtia karttapohjaan merkittyjen rajoitusten mukaan, esimerkiksi kun 100 km/h rajoitus putoaa kahdeksaankymppiin.Samalla riski joutua nopeusvalvontakameran kuvattavaksi pienenee olemattomiin. Erinomaisen kätevää – vaikka joskus auto lähtikin kiihtymään takaisin satasen nopeuteen liian aikaisin. Pientä viilattavaa siis vielä löytyy.Näkee tietyötkinVakionopeudensäädin osaa hyödyntää myös liikennemerkkien tunnistusjärjestelmää. Tästä on erityistä hyötyä silloin, kun nopeusrajoitus poikkeaa karttapohjaan merkitystä lukemasta – esimerkiksi tietyömaiden kohdalla.Havaitsin tämän moottoritiellä paikassa, missä rakennetaan uutta liittymää. Rajoitus putosi 120 km/h tasosta ensin lukemaan 100, sitten 80 ja lopulta 60 km/h, ja auto vähensi kulloisenkin liikennemerkin jälkeen nopeuden säntillisesti oikeaksi.He, joita järjestelmän osallistuminen ei miellytä, voivat kytkeä liiat tunnistukset pois päältä. Tällöin käyttöön jää tavallinen tutkaohjattu mukautuva vakionopeudensäädin, joka reagoi ainoastaan muuhun liikenteeseen.Loistelias perusmalliKoeajettu yksilö on Q7:n 218-hevosvoimainen ”perusmalli”, joka lähtöhinnaltaan maksaa vajaan kymppitonnin vähemmän kuin saman kolmilitraisen V6-turbodieselin jakava 272 hevosvoiman versio. Vääntöä löytyy 500 Nm, kun sitä tyyriimmässä mallissa on 600 Nm.Jalkoihin jäämistä ei kannata tälläkään Q7:llä pelätä. Suorituskyky on nautittavaa, auton kahden tonnin omamassa huomioon ottaen jopa yllättävän liukasta. Myös vaihteisto pelaa maantienopeuksissa todella hienostuneesti.Risteyksistä kiihdytettäessä kaipaisi kuitenkin hieman sähäkämpää alkureagointia kaasupolkimen liikkeisiin. Yhtä kaikki – upea voimalinja, eikä kuulosta tippaakaan dieseliltä.Muutenkin kulku on loisteliasta. Tilaa on reilusti, ja Business-varusteluun sisältyvä ilmajousitus häivyttää koeajoauton lisävarusteisten 285/45 R20 -pyörien aiheuttamat pintatärinät miltei tyystin pois. Vain vaimea rengasmelu sekä ohjauspyörän vetely taajaman urissa saavat miettimään 255/55 R19 -vakiokokoa.Muuten kaikki sujuu Q7:n ratin takana kuin itsestään – ja se vakionopeudensäädin kytkettynä ihan kirjaimellisesti.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Audi Q7 Business 3.0 V6 TDI 160 kW quattro tiptronic Hinta alkaen 89 218 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 160 kW (218 hv), 3250–4750 r/min Vääntö 500 Nm (1250–3000 r/min) Vääntö 500 Nm (1250–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 5052 mm, leveys 1968 mm, korkeus 1741 mm, akseliväli 2994 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”