2.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q7 näkee tien edessään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q7 tarjoaa kurkistuksen autonomiseen ajamiseen. Hyvää: edistyksellinen tekniikka, suorituskyky. Huonoa: vaihteiston viivyttely ja ohjauksen vetely kaupunkiajossa. Tunne on epätodellinen. Edessä on tuttu mutkatie, jota on tullut kurvailtua jos jonkinlaisilla autoilla. Audi Q7 on kuitenkin ensimmäinen, jossa pidän vakionopeudensäätimen päällä.Normaalisti tässä ei olisi mitään järkeä. Tie on sellaista syheröä, että säätimeen asettamani rajoituksen mukainen 80 km/h on liian kova nopeus. Mutta eipä ole autokaan tavallinen.Q7:n vakionopeudensäädin osaa nimittäin lukea GPS-karttapohjaa, ja muuttelee vauhtia sen mukaisesti. Suorilla mennään pyydettyä kahdeksaakymppiä, mutta mutkan lähestyessä nopeus alkaa hiljalleen hiipua, jopa ennen kuin kuski edes näkee koko kurvia.Välillä Audi kulkee 69 km/h, välillä 53 km/h, tarkasti kaarteiden säteitä seuraillen. Tiukimman kurvin lakipisteessä nopeus putoaa 31 kilometriin tunnissa. Siitä lähdetään taas kiihdyttämään – kuin näkymättömän käskyn saaneena.Ja minä kääntelen vain ohjauspyörää. Huikeaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi aivan täydellinenVakionopeudensäätimen herkkyys muuttuu vieläpä auton ajotilan mukaan. Kun vaihdan asetuksen comfortista dynamiciin ja ajan saman tieosuuden uudelleen, Audi kanttailee kurveihin noin 10 km/h kovempaa.Meno on reipasta ja luotettavankin tuntuista, mutta silti ajatus miltei pelottaa. Aivan kuin olisin robotin kyydissä. Ja tavallaan olenkin.Onneksi tien linjaus on säilynyt ennallaan karttapohjan laatimisen jälkeen. Tuoreessa muistissa nimittäin on aiemmin päivällä kaupungissa sattunut tapaus, missä Q7 miltei pysähtyi kehätien ramppiin, vaikka kaarre oli loiva eikä esteitä ollut näköpiirissä.Hetken ihmettelyn jälkeen tajusin, että samassa paikassa oli vielä pari vuotta sitten vanha, äkkiväärä rampin mutka! Ja järjestelmä tietysti ohjasi auton vauhtia tuon ajan kartan mukaisesti.Osoitus siitä, ettei uudenkaan tekniikan varaan kannata täysin tuudittautua.”Lukevasta” vakionopeudensäätimestä on eniten hyötyä maantieajossa, missä Q7 säätelee vauhtia karttapohjaan merkittyjen rajoitusten mukaan, esimerkiksi kun 100 km/h rajoitus putoaa kahdeksaankymppiin.Samalla riski joutua nopeusvalvontakameran kuvattavaksi pienenee olemattomiin. Erinomaisen kätevää – vaikka joskus auto lähtikin kiihtymään takaisin satasen nopeuteen liian aikaisin. Pientä viilattavaa siis vielä löytyy.Näkee tietyötkinVakionopeudensäädin osaa hyödyntää myös liikennemerkkien tunnistusjärjestelmää. Tästä on erityistä hyötyä silloin, kun nopeusrajoitus poikkeaa karttapohjaan merkitystä lukemasta – esimerkiksi tietyömaiden kohdalla.Havaitsin tämän moottoritiellä paikassa, missä rakennetaan uutta liittymää. Rajoitus putosi 120 km/h tasosta ensin lukemaan 100, sitten 80 ja lopulta 60 km/h, ja auto vähensi kulloisenkin liikennemerkin jälkeen nopeuden säntillisesti oikeaksi.He, joita järjestelmän osallistuminen ei miellytä, voivat kytkeä liiat tunnistukset pois päältä. Tällöin käyttöön jää tavallinen tutkaohjattu mukautuva vakionopeudensäädin, joka reagoi ainoastaan muuhun liikenteeseen.Loistelias perusmalliKoeajettu yksilö on Q7:n 218-hevosvoimainen ”perusmalli”, joka lähtöhinnaltaan maksaa vajaan kymppitonnin vähemmän kuin saman kolmilitraisen V6-turbodieselin jakava 272 hevosvoiman versio. Vääntöä löytyy 500 Nm, kun sitä tyyriimmässä mallissa on 600 Nm.Jalkoihin jäämistä ei kannata tälläkään Q7:llä pelätä. Suorituskyky on nautittavaa, auton kahden tonnin omamassa huomioon ottaen jopa yllättävän liukasta. Myös vaihteisto pelaa maantienopeuksissa todella hienostuneesti.Risteyksistä kiihdytettäessä kaipaisi kuitenkin hieman sähäkämpää alkureagointia kaasupolkimen liikkeisiin. Yhtä kaikki – upea voimalinja, eikä kuulosta tippaakaan dieseliltä.Muutenkin kulku on loisteliasta. Tilaa on reilusti, ja Business-varusteluun sisältyvä ilmajousitus häivyttää koeajoauton lisävarusteisten 285/45 R20 -pyörien aiheuttamat pintatärinät miltei tyystin pois. Vain vaimea rengasmelu sekä ohjauspyörän vetely taajaman urissa saavat miettimään 255/55 R19 -vakiokokoa.Muuten kaikki sujuu Q7:n ratin takana kuin itsestään – ja se vakionopeudensäädin kytkettynä ihan kirjaimellisesti.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Audi Q7 Business 3.0 V6 TDI 160 kW quattro tiptronic Hinta alkaen 89 218 € Moottori Dieselmoottori 2 967 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 160 kW (218 hv), 3250–4750 r/min Vääntö 500 Nm (1250–3000 r/min) Vääntö 500 Nm (1250–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,1 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 150 g/km Mitat pituus 5052 mm, leveys 1968 mm, korkeus 1741 mm, akseliväli 2994 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 28.12.2024 Koeajo Koeajo: Mini Countryman SE All4 – mini vain nimeltään 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? - Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 29.12.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz G 580 EQ – kolmen tonnin sähkömoukari vailla tekemistä 29.12.2024 Ajatuksia autoista Kiinalaisten autojen myyminen Suomessa voi olla vaikeaa ja siihen on monta syytä – Ajatuksia autoista 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja