19.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audikin osaa irrotella – persoonallinen pikkumaasturi Q2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi Q2 tuo saksalaisluksusta pienten katumaasturien luokkaan. Hyvää Persoonallinen tyylikkyys, tilat, erinomainen moottori. Huonoa Pintakovuus suurilla vanteilla. Jopa Audin muotoiluosasto herää irrotteleman, kun tehtävänä on suunnitella kilpailija Nissan Jukelle ja Fiat 500X:lle. Tyylikkäiden, mutta itseään toistavien sedanien jälkeen Audi Q2:n saksalaisen hillitty ilottelu on hauskaa vaihtelua.Korkea 15 senttimetrin maavara, nouseva helmalinja sekä perää kohti madaltuvat ikkunat luovat autolle jämäkän ja menevän ulkonäön. Audimaista maskia reunustavat vinot ajovalot luovat keulaan sopivasti sympatiaa.Varsinaiset Q2:n erikoisuudet löytyvät kyljestä, jossa hartialinjan pokkaus tipahtaa ovenkahvojen tasolle. Kikkailu toimii luonnossa kuvia paremmin, joskin ajatukset harhailevat SsangYong Tivolin suuntaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVärillä on väliäEtupuskurin alaosa ja helmat pyöränkaarineen ovat oletuksena mustia, mutta sport line -paketilla värin voi vaihtaa hopeiseksi. Koeajoauton valkoiseen väriin hienoa kontrastia tuova tumman harmaa kuuluu design-pakettiin, jota ei valitettavasti saa Suomessa.Värikikkailua voi harrastaa myös C-pilarissa. Oletuksena korinvärisen paneelin värin voi vaihtaa hopeanharmaaksi, tummanharmaaksi, mattapintaiseksi titaaninharmaaksi tai valkoiseksi. Paneelin ja ulkovärin yhdistelmä vaikuttaa suuresti Q2:n ulkoasuun, joten Audia tilatessa vaihtoehtoja kannattaa harkita tarkasti.Värivaloa harmauteenEtuistuimilla Q2 tuntuu huomattavan Audilta, erityisesti A1:n ja A3:n yhdistelmältä. Tyypillistä saksalaista harmautta voi häiritä erilaisin värilistoin. Listojen läpi hohtava tunnelmavalaistus on hieno yksityiskohta, joka levinnee nopeasti muihinkin autoihin.Kalleimmista Audeista poiketen heijastusnäyttö on toteutettu lasilevyllä, joka nousee mittariston päälle. Täysin käyttökelpoinen ratkaisu.Audi A4:stä tuttu virtuaalimittaristo on saatavilla Q2:een. Lisäksi Audi tarjoaa uutta heijastusnäyttöä, joka perustuu esimerkiksi Mazdoista tuttuun lasilevyyn.Q2:n takatilat ovat kokoluokassa kelvot, mutta tavaratilaa löytyy jopa runsaasti. Tipauttamalla kaksiasentoisen välipohjan alemmalle tasolle kontti nielee 405 litraa. Tavaratila laajenee vakiona kahdessa osassa, lisärahalla saa kolmiosaisena kaatuvan selkänojan.Perusmallina parasAudi kehuu uutuuttaan maastokelpoiseksi ja mikroautomaiseksi. Suomeksi se tarkoittaa vakiovarustein etuvetoista autoa, joka selviää reippaastakin kurvailusta kunnialla. Kallistelu ehkäistään tehokkaasti leveällä raidevälillä ja jämäkällä alustalla.Saksalaisten irrotellessa meno ei lähde käsistä. Silti pienet yksityiskohdat piristävät, vaikka muodot ja materiaalit muistuttavatkin muista Audeista.Mukavuutta arvostavien kannattanee pitäytyä kuusitoistatuumaisissa vanteissa ja perusjousituksessa. Urheilualustaa halajaville on pintakovan sporttijousituksen lisäksi tarjolla adaptiivinen iskunvaimennus, jossa nypytykseen tuo helpotusta mukavuustila.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoreita jokaiseen tarpeeseenMoottorivalikoima on yksinkertainen: tarjolla ovat 116, 150 ja 190 hevosvoimaiset vaihtoehdot bensiini- ja dieselmoottoreista. Bensiinivoimanlähteet ovat tutut litrainen, 1,4-litrainen ja kaksilitrainen, dieselpuolella perusmoottori on 1.6 TDI ja kaksi tehokkaampaa ovat kaksilitraisia.Pirteästä väristä ja 190 hevosvoimasta huolimatta 2.0 TDI quattro S tronic jätti perusmallia kylmemmäksi.Kaksoiskytkinvaihteisto on saatavilla kaikkien moottorien yhteyteen. Vakiovarusteena se on vain 190 hevosvoimaisissa, jotka ovat myös nelivetoisia. Quattro on valittavissa myös 150 hevosvoimaiseen dieseliin, ja lähitulevaisuudessa myös 1,4-litraisen manuaalivaihteisen yhteyteen.Koristelistojen läpihohtava tunnelmavalaistus on hieno yksityiskohta.Kaksilitraisten moottoreiden yhteydessä tarjottava s tronic -kaksoiskytkinvaihteisto on täysin uusi. Vaihteisto käyttää märkiä eli öljykylvyssä olevia kytkimiä. 190-hevosvoimaisella dieselillä ajetun lyhyen kokeilun perusteella uutuusvaihteisto kaipaa vielä hiomista: ryömiminen ylämäkeen tahmaa ja rivakoita liikkeellelähtöjä rasittaa viive.Audi Q2:n hintoja tai tarkkoja teknisiä tietoja ei ole toistaiseksi julkaistu, joten huippumallien lisähinta on vielä arvoitus. Ensikoeajolla 116-hevosvoimainen Q2 1.0 TFSI tuntuu aivan riittävältä, joten lisähevosilta säästyneitä euroja kannattaakin sijoittaa Audin parhaaseen puoleen: tyylikkyyden räätälöintiin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi Q2 1.0 TFSI Moottori 999 cm³ 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 85 kW (116 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Mitat pituus 4190 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2600 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja