22.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: BMW R nine T Scrambler – niukkuus on hyve Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW R nine T Scrambler on rohkea vastaisku nykyajan ylivarustelluille adventure-moottoripyörille. Hyvää: ajoasento, viimeistelyn taso, persoonallinen ulkonäkö. Huonoa: saapuu Suomeen vasta ajokauden lopulla. Vuonna 1963 valmistuneessa Suuri Pakoretki -elokuvassa Steve McQueen ajoi takaa-ajokohtauksissa pitkin hiekkateitä ja peltoja Triumph TR6:lla, sen ajan ehkä kovimmalla ”scramblerilla”. Nykyiset adventuret ovat kehittyneet ja muuttuneet täysin 50 vuoden aikana, mutta kasvava retro-buumi saa valmistajat tuomaan uudelleen markkinoille vanhan ajan scramblerit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienillä muutoksillaKun BMW R nine T saa isomman 19-tuumaisen etupyörän, perinteisen teleskooppihaarukan ja siitä karsitaan ”turhat” varusteet pois, on tuloksena puristinen R nine T Scrambler. Ajoasento on perusmallia rennompi, sillä ohjaustankoa on nostettu ylöspäin ja jalkatappeja siirretty 15 milliä alemmas ja saman verran taaksepäin. Pienillä muutoksilla on yllättävän suuri vaikutus ajoasentoon.Scramblerissa kuljettaja tuntee tuulen tuiverruksen ja voi nauttia ajamisesta kaikilla alustoilla. Sen henkeen ei kuulu kierroslukumittarit ja vaihdenäytöt viemässä kuljettajan huomiota. Pienen totuttelun jälkeen näistä ”puutteista” alkaa nauttia.Perinteet velvoittavatMoottori on tyyliin sopivasti yksinkertainen ilmajäähdytteinen boxermoottori. Retropyörään se on sikälikin sopiva valinta, että kyseistä konstruktiota BMW on käyttänyt moottoripyörissään jo yli 90 vuoden ajan. Ilmajäähdytteisellä moottorillakin voidaan siis alittaa Euro4-päästövaatimukset tehosta tinkimättä. Maisemat vaihtuvat rivakasti 110 hevosvoiman turvin, ja korvakuulolla oppii nopeasti valitsemaan eri ajotilanteisiin sopivan vaihteen.Joustomatkat ovat vain viisi milliä pidemmät kuin R nine T:ssä, mutta jousitus toimii kiitettävästi epätasaisemmallakin alustalla. Säädettävissä ovat vain takajousituksen esijännitys ja paluuvaimennus. Jarrujen teho on hyvä, muttei sporttipyörämäisen herkästi haukkaava.R nine T on Saksassa noussut BMW:n kolmanneksi suosituimmaksi malliksi R1200GS:n ja S1000XR:n jälkeen. Kovaa suosiota valmistaja odottaa perustellusti myös Scrambler-versiolle. Kyseessä on ehdottomasti malli, jonka ostopäätös tehdään tunteella ja ulkonäön perusteella. Avokypärä päähän, ajofarkut jalkaan ja nahkarotsi niskaan. Ajolasit silmille ja sitten mennään. Hinta: ilmoitetaan myöhemmin Moottori: Bensiinimoottori 1170 cm³, kaksisylinterinen vastaiskumoottori, ilma-/öljyjäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto Teho: 81 kW (110 hv) / 7 750 r/min Vääntö: 116 Nm / 6 000 r/min Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna 220 kg, akseliväli 1527 mm, tankin tilavuus 17 litraa Rengaskoko: edessä 120/70ZR19, takana 170/60ZR17 Huippunopeus: 200 km/h Huoltoväli: 10 000 km Takuu: 2 vuotta Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?