31.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ducati XDiavel – cruiserin ja sportin risteytys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka XDiavel eroaa mallinimeltään powercruiser Diavelista vain yhdellä kirjaimella, on kyse täysin uudesta moottoripyörämallista. Sporttipyöristään tuttu italialaisvalmistaja Ducati laajentaa mallistoaan yllättävästi - tällä kertaa cruisereiden maailmaan.Vaikka XDiavel eroaa mallinimeltään Diavelista vain yhdellä kirjaimella, on kyse täysin uudesta moottoripyörämallista vain renkaiden ja jarrujen ollessa yhteisiä näiden mallien kesken.Tehokas ja erityisesti matallilta kierroksilta julman vahvasti vääntävä moottori on ennen kokematonta cruisereissa.Kun tähän vielä yhdistetään peräti 80–100 kiloa muita cruisereita alhaisempi paino, voidaan XDiavelin sanoa olevan vailla suoranaisia kilpailijoita. Ducati onkin XDiavelissa yhdistänyt cruiserin mukavan ajoasennon ja sporttipyörän suorituskyvyn.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy60 erilaista ajoasentoaKoeajossa XDiavel kerää ohikulkijoiden huomion pitkällä ja matalalla ilmeellään sekä muiden Ducatien tapaan rohkealla muotoilullaan.Kuljettaja puolestaan nauttii rennossa ajoasennossa maisemien vaihtumisesta tietäen, että tarvittaessa suorituskykyä riittää paljon urheilullisemmalta näyttävien mallien pieksemiseen.Oikeastaan pitäisi puhua monikossa ajoasennosta, sillä tarjolla on viisi korkeudeltaan ja muotoilultaan eroavaa satulavaihtoehtoa, neliasentoiset säädettävät jalkatapit sekä kolme eri tavalla muotoiltua ohjaustankoa. Yhteensä erilaisia variaatioita ajoasennoiksi on siis 5 x 4 x 3 = 60.Moottori eroaa perus-Diavelista pidemmällä iskunpituudella sekä muuttuvalla venttiilinajoituksella, joilla moottorin luonne on sovitettu cruiseriin sopivaksi, menettämättä kuitenkaan Diavelin hyvää suorituskykyä.Vaihtelevassa ajossa moottori on parhaimmillaan 3–5 000 kierroksen välillä, sillä alle 3 000 kierroksella moottorissa ilmenee isoille twineille tyypillistä harvataajuista tärinää. Mitään estettä ei ole kierrättää moottorina vaikka 9 000 kierroksen punarajalle asti, mutta cruisereille nyt vaan sopii paremmin rauhallisempi ajotyyli.Kilpailun puute – uhka vai mahdollisuus?Lisäksi Ducati on kuorruttanut XDiavelin lähes täydellisellä elektronisella varustepaketilla. Kuljettajan valittavat ajo-ohjelmat, luistonesto ja vakionopeussäädin alkavat olla kalliimman luokan pyörissä jo yleisiä. Sen sijaan kaarre-ABS-jarruja on tätä ennen nähty vain tehokkaissa sporteissa sekä adventurepyörien huippumalleissa.Vielä suurempi yllätys on cruiserin varustaminen lähtöavustimella, joka rajaa lähtötilanteessa maksimikierrokset halutulle tasolle ja säätää luiston- ja keulimisenestot niin että kiihdytys olisi mahdollisimman tehokas.Cruiser ja sporttipyörä edustavat niin eri maailmoja, että niiden yhdistäminen on Ducatilta rohkea veto. XDiavelin voidaan jopa sanoa muodostavan oman pyöräluokkansa ilman kilpailijoita.Kilpailun puuten on XDiavelille mahdollisuus, mutta samalla riskinä on että löytävätkö motoristit perinteisen luokkajaon ulkopuolelle jäävän vaihtoehdon.Teksti ja kuvat Janne Huhtala, San Diego Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja