22.4.2017 Ajoneuvot Elämäntapamaasturi mukavuusalueen ulkopuolella: veimme Mercedes-Benz GLA:n maastoradalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katumaasturi ja maasto ovat outo, mutta opettava yhdistelmä. Jos Mercedes-Benz GLA tuo mieleen maastohenkisillä koristeilla varustetun A-sarjan, ei mielikuva mene aivan pieleen. Saksalaismerkin kompaktimalliston katumaasturi esiteltiin Suomessa menevän matalalla maavaralla, joten auton ilme ei paljoa A-sarjasta poikennut.Nykyisin kaikki Suomeen tuotavat GLA:t toimitetaan oletuksena Offroad Comfort -alustapaketin kera, joka nostaa maavaraa kolme senttiä ylöspäin. Korotus saa auton näyttämään uskottavammalta, ja maavarakin riittää katumaasturihommiin.Tosin nyt edessä on hieman katukivetyksen ylitystä pahempi paikka. Hungaroringin kilparadan liepeille rakennettu maastorata ei ole offroad-harrastajan unelma, mutta se on erinomainen paikka näyttää miten pitkälle elämäntapamaasturi etenee. Alla oleva auto on GLA 220 4Matic varustettuna mainitulla Offroad Comfort -paketilla ja kitkarenkailla. Ne tarjoavat urheilullisia kesärenkaita paremman pidon soralla.Maastoradan alkupätkä muistuttaa kesannolle päässyttä mökkitietä. GLA etenee ongelmitta, mutta niin etenisi mikä tahansa henkilöauto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRänniä alasMuutaman mutkan jälkeen eteen tulee kohtalaisen jyrkästi alas mutkitteleva ränni. Vilkaisen kouluttajaa, jonka nyökkäys vahvistaa käsitykseni. Kyllä, tuosta alas.Kevyesti korotettu alusta parantaa auton ylitysten tulo- ja jättökulmaa sen verran, ettei puskurien kallis maalipinta raavi hiekkaan. Alamäkihidastimen kaitsemana GLA valuu rauhassa mäkeä alas. Ajoittain ajonvakautusjärjestelmän kuulee jarruttelevan yksittäisiä pyöriä.Kun GLA:n apukuljettajan etupyörä hakeutuu kumpareen päälle, jää auto hetkeksi keinahtelemaan ristiriipunnassa. Lopulta painovoima vetää toisenkin etupyörän tonttiin, ja toinen takapyörä nousee varsin rehellisesti ilmaan.Mercedes-Benz GLA jakaa alustarakenteet urheilullisen A-sarjan kanssa, joten joustovarat ovat pienehköt. Eteneminen pyörä toisensa perään ilmassa näyttää vaikuttavalta, mutta suuremmat joustovarat pitäisivät pyörät paremmin kiinni tiessä.Pidonhallinta pelittääVesiesteet GLA:lla sentään jätetään väliin. Kyse on edelleen elämäntapamaasturista. Sitä seuraavaan ristiriipuntamonttu sen sijaan kuuluu ohjelmaan, eikä nyt painovoima ole auttamassa etenemisessä. Kuljettajan paikalta on helppo tarkkailla ilmaan kohonneiden renkaiden toimintaa, sillä radan reunalle on asennettu suuret peilit. GLA:n 4Matic-neliveto luottaa taka-akselin yhteydestä löytyvään lamellikytkimeen ja avoimiin tasauspyörästöihin, joten keventyneiden pyörien luistonhallinta kuuluu ajonvakautukselle. Järjestelmä on hienosti tehtäviensä tasalla, sillä ilmassa roikkuvat pyörät vain nytkähtävät eteenpäin, kunnes jarrut nappaavat kiinni. Sitten veto välittyy pitäville renkaille, ja GLA liikkuu vaivattomasti eteenpäin.Lyhyt vierailu maastoradalla avaa silmiä. Mercedes-Benz GLA on edelleen katumaasturi, mutta ammattilaisen opastamana silläkin pääsee paljon pidemmälle kuin uskoisi. Ihan kuin oikealla maasturillakin.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja