31.10.2015 Ajoneuvot Era – maailman nopein sähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Metropolian kehittämä Era on nopein katulaillinen sähköauto Nürburgring Nordschleifen kilparadalla. – Auto on kaunis kun se voittaa, italialainen autotehtailija Enzo Ferrari tapasi sanoa. Metropolian sähköauto Era ei varsinaisesti ole voittanut kilpailuja, mutta sähköautojen ennätyksiä kylläkin: Era pitää hallussaan sähköautojen nopeusennätystä ja kierrosennätystä Saksan Nürburgring Nordschleifella.Eran muotoilussa ei ole mitään vikaa, mutta auton rankka elämä näkyy. Era on sähköautoteknologian testimuuli: paneelit eivät aivan istu, siellä täällä on ylimääräisiä reikiä, ja joka paikassa on paljon teippiä. Ennätykset eivät olisi onnistuneet uhraamatta estetiikkaa.Autolla on oikeasti ajettu kovaa. Matkamittariin on kertynyt prototyypille kunnioitettavat 10 000 kilometriä. Ensimmäinen Nürburgring-kierrosennätys Eralla ajettiin jo vuoden 2011 syksyllä. Kierrosaika 8 minuuttia ja 42,27 sekuntia alitti aiemman Mini-E:llä ajetun ennätyksen peräti minuutilla.Sen jälkeen kilpailu on koventunut, ja mukaan ovat tulleet niin Audi kuin Mercedes-Benzikin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOn se nopea!Syksyisellä Ahvenistolla ei tänään ajeta ennätyksiä. Hennot auringonsäteet herättävät rataa ympäröivän ruskan eloon, mutta asvaltti pysyy varjoissa kosteana. Eran lipsauttaminen rengasvalliin tuhoaisi vuosien työn. Autoon liittyvillä projekteilla on koulutettu viitisenkymmentä insinööriä.Kilparata on mainio paikka Eran teknologian kokemiseen. Auto on nopea. Sadan kilometrin tuntinopeus saavutetaan vielä maltillisessa kuudessa sekunnissa, mutta sen jälkeen Era liitää. Kiihdytys satasesta kahteensataan sujuu vain 8,3 sekunnissa!Neliveto huippukehittynytAktiivisen takasiiven lisäksi Metropolia-ammattikorkeakoulun kehittämässä autossa on neljään itsenäisesti ohjattuun sähkömoottoriin perustuva neliveto. Se mahdollistaa asioita, joista perinteisillä polttomoottoriautoilla voi vain unelmoida.Aktiivisen takasiiven asentoa muutetaan ajotilanteen mukaan. Mutkissa ja kiihdytyksissä takapään pitoa parannetaan, jarrutuksissa siipi toimii ilmajarruna.Englanniksi teknologiaa kutsutaan torque vectoringiksi. Huonosti suomentuva termi tarkoittaa auton kulkusuunnan hienosäätämistä yksittäisiä pyöriä kiihdyttämällä tai jarruttamalla.Teknologiaa on käytetty jo parinkymmenen vuoden ajan sarjatuotantoautoissa, esimerkiksi Mitsubishi Lancer Evolution IV–X -malleissa. Mitsubishi hyödynsi älykästä takatasauspyörästöä, joka sähköohjatusti sääti takapyörien välistä nopeuseroa. Se teki nelivetoisesta autosta poikkeuksellisen ketterän.Sähkömoottori mullistaa ajettavuudenSähkömoottorit mullistavat teknologian mahdollisuudet. Kun yhden polttomoottorin sijaan käytetään pyöräkohtaisia sähkömoottoreita, voidaan säätö tehdä huomattavasti aiempaa tehokkaammin ja tarkemmin. Samalla kalliit ja monimutkaiset aktiivitasauspyörästöt voidaan jättää pois.Eran järjestelmä kuulostaa yksinkertaiselta: ajonvakautusjärjestelmästä tutut anturit mittaavat ajoneuvon käytöstä ja vertaavat sitä kuljettajan aikomuksiin. Mikäli järjestelmä huomaa auton ajautuvan ulos kuljettajan haluamalta ajolinjalta, korjaa se linjaa yksittäisten pyörien nopeutta säätelemällä.Tulevaisuudessa sähköurheiluauton käytöstä voinee säätää etu- tai takavetoiseksi kuljettajan mieltymysten mukaan. Koska vaikutukset ovat ajettavuuden kannalta huomattavia, on huolellinen hienosäätäminen elintärkeää. Muuten lopputulos voi vikuroida osaavankin kuljettajan metsään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautoista nopeinOnneksi Era käyttäytyy Ahvenistolla luonnollisesti, joskin varsin aliohjaavasti. Ajoittain auton aistii trimmaavan ajolinjaa yksittäistä pyörää kiihdyttämällä tai jarruttamalla. Sen tuntee lähinnä ajonvakautusjärjestelmän toimintaa muistuttavana nykimisenä, mutta nopeus ei kärsi.Se todistettiin viime keväänä. Kilpa-autoilija Markus Palttala kiersi Eralla Nürburgring Nordschleifen moottoriradan 7 minuuttiin ja 49,04 sekuntiin. Se on kadulle rekisteröityjen sähköautojen uusi ennätys. Metropolian sähköauto on nopeampi kuin Audin tai Mercedes-Benzin.Toroidionin vastakohtaEra on hyvin kaukana valmiista ajoneuvosta. Kaupalliseen valmistamiseen osittain oppilasvoimin kehitetty sähköauto ei edes tähtää. Osa teknologiasta saattanee silti päätyä kaupalliseen käyttöön. Eran torque vectoring -järjestelmä on jo lisensoitu Yhdysvaltoihin aloittelevalle sähköautoyritykselle.Era on toisen kotimaisen sähköauton Toroidionin vastakohta. Se ei paistattele julkisuuden valokeilassa ja lupaile ennennäkemättömiä. Era kulkee lähes ääneti ennätyksestä toiseen, isoa numeroa asiasta tekemättä – hyvin suomalaisesti. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, video Erasta Ahvenistolla vuoden 2015 keväällä: ERA-tiimi.Lisätietoja: https://raceabout.fi/era/ ERA Moottori Neljä Metropolian ja Lappeenrannan Teknillisen yliopiston yhteistyössä suunniteltua sähkömoottoria, neliveto. 4 x 50 kW. Hetkellinen kokonaisteho 530 kW 10 sekunnin ajan. Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 282 km/h Muu tieto Jatkuva teho 4×50 kW, hetkellinen kokonaisteho 530 kW 10 sekunnin ajan. Jatkuva vääntömomentti pyörillä 1000 Nm, maksimissaan 3000 Nm. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa