5.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ford Focus Wagon – Nyt litrainen turbomoottori automaatin kera Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fordin Focus-mallisto täydentyy pienen bensiinimoottorin ja automaattivaihteiston yhdistelmällä. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, tavaratila. Huonoa: kulutus. Aiemmin automaattivaihteisto kuului vain malliston isoimpien moottorien, useimmin dieselien pariksi mukavuudenhaluisia kaupparatsuja varten. Nykyisin kysyntää on aina vain enemmän myös pienempien bensiinimoottorien ja automaatin yhdistelmälle, kun vähän ajavatkin haluavat satsata mukavuuteen ja ajon helppouteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurboahdettu kolmisylinterinenFordin litrainen Ecoboost-moottori on voittanut kokoistensa Engine of the year -palkinnon jo kolmena vuonna peräkkäin, mutta vasta nyt se saa peräänsä automaattivaihteiston. Kolmisylinterisestä on useita eritehoisia versioita, automaatin pariksi on valittu 125-hevosvoimainen versio. Se korvaa aiemman samantehoisen 1,6-litraisen vapaastihengittävän moottorin komeasti turboahtimen tuomalla laaja-alaisemmalla väännöllään.Yllättäen sylinteriä lyhyempi moottori ei ole yhtään kevyempi, polttoaineensäästöön on toki riittänyt jo pienempi iskutilavuus. Kolmisylinterisyyden erottaa käyntiäänestä vain kiihdytyksissä, tasakaasulla ääni pysyy vaimeana ja käynti värinättömänä.Kuusivaihteinen automaattiFord tuottaa yllätyksen vaihteistovalinnallaan. Kuusivaihteinen automaatti on perinteistä sorttia momentinmuuntimineen ja poikkeaa näin nykytavasta siirtyä kaksoiskytkinvaihteistoihin. Oikea automaatti hallitsee pehmeät vaihdot, mutta samalla varsinkin vaihdot ylöspäin ovat viipyileviä. Kiihdytyksissä kierrokset jäävät hetkeksi huutamaan korkealle ja turbomoottorin alavääntöä jää hyödyntämättä.Siinä missä kaksoiskytkinvaihteistot selviävät yleensä samalla polttoainemäärällä kuin manuaalivaihteistotkin, perinteinen automaatti valitettavasti on janoisempi, Ford Focus Wagon:in tapauksessa eroa tulee lähes litra satasella. Joka tapauksessa uusi moottoriyhdistelmä on toisen mokoman taloudellisempi kuin poistunut 1,6-automaatti. Koeajossamme kulutus lipesi kuitenkin lukemaan 7,5 l/100km, jolla ei pärjää pahimmille kilpailijoille.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost A6 Titanium Hinta alkaen 26 891 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 170 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,1 s Huippunopeus 194 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 4560 mm, leveys 1823 mm, korkeus 1492 mm, akseliväli 2650 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja