3.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: kivikova dinosaurus – SsangYong Rexton W Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SsangYong Rexton W on pilattu alkeellisella alustalla. Hyvää: tilat, vetokyky, takuu, hinta. Huonoa: ohjaus, umpisurkea jousitusmukavuus. Iso maasturi 46 000 eurolla. Kolme istuinriviä ja vetokykyä 2 600 kiloa. SsangYong Rexton W kuulostaa mainiolta vaihtoehdolta käytetylle Mitsubishi Pajerolle tai Toyota Land Cruiserille.Korealaisen pintapeltien alla on ensimmäisen sukupolven Mercedes-Benz ML:n perusrakenne. Kyseessä on ehta maasturi erillisellä rungolla.Ulkoa Rexton W näyttää kiitettävän mitäänsanomattomalta. Se on kehu, sillä SsangYongin historia on täynnä kuvottavuuksia, joilta suomalaiset autonostajat pääosin ovat säästyneet – katsokaapa vaikka SsangYong Rodiusta!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeppoisaa etenemistäPahoja paikkoja varten tarjolla on kytkettävä neliveto, tarvittaessa alennusvaihteiston kera. Arjen asvalttiajoista Rexton W selviää takavedon turvin. Moottorina on 178-hevosvoimainen nelisylinterinen turbodiesel seitsenvaihteisen automaatin kera. Mercedes-Benziltä lainattu vaihteisto toimii leppoisan pehmeästi – myös täyskaasukiihdytyksissä.Sisätilat antavat esimakua Rexton W:n edullisesta hinnasta. Yleisilme henkii yhdeksänkymmentälukua, muovilaadut ovat halpoja ja viimeistelyssä olisi parannettavaa. Varsinaisesta ongelmasta ei voi puhua, sillä hintaan nähden laatuvaikutelma on hyväksyttävä. Auto tarjoaa hyvät tilat neljälle, tarvittaessa kyytiin mahtuu seitsemän.Säästö näkyy myös ergonomiassa. Pyyhkimet on varustettu sadetunnistimella, mutta SsangYong ei ole kehittänyt toimintoa varten uutta viiksikytkintä. Nyt sadetunnistin aktivoidaan keskikonsolin painikkeesta.Kyse voisi olla aivan kelvosta ajoneuvosta, jossa panostus maasturiominaisuuksiin näkyy sisustuksen halpuutena. Valitettavasti Rexton W:n tarinalla ei ole onnellista loppua.Umpisurkea jousitusVanhanaikainen perusrakenne pilaa ajettavuuden ja mukavuuden. Ohjaus on hidas ja epätarkka. Suuret töyssyt korealainen ylittää pehmeästi keinahdellen, mutta pikkukuopat, siltojen saumat ja karheudet välittyvät työkonemaisesti läpi. Herää kysymys, koeajoivatko merkin edustajat autoa, ennen kuin se ajettiin Koreassa laivaan ja karkotettiin länteen?Maahantuoja yritti vielä pahentaa tilannetta toimittamalla koeajoon auton, jonka rengaspaineet olivat 0,8–1 baria yli tehtaan suositusten! Oikeilla rengaspaineilla Rexton W selviää suojateiden maalauksista tärisemättä. Muuten pintakovuus pysyy ennallaan.Autotoimittajan näkökulmasta SsangYong Rexton W:n eduksi voi katsoa sen, että autosta huomaa, kuinka paljon työtä muut autonvalmistajat ovatkaan tehneet automalliensa jousituksen hienosäätämiseksi.Poikkeuksellisen epämukava jousitus harmittaa, sillä Rexton W:n muiden puutteiden kanssa voisi elää. SsangYong tarjoaa hyvän vetokyvyn, joustavat tilat ja paljon varusteita hintaluokassa, jossa vaihtoehtoina ovat vain kilpailijoiden käytetyt autot. Valitettavasti Rexton W:tä voi suositella vain henkilöille, jotka ovat kyvyttömiä aistimaan mukavuutta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen SsangYong Rexton W D22 AWD 7AT Quartz Hinta alkaen 45 990 € Moottori Dieselmoottori 2 157 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 131 kW (178 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 194 g/km Mitat pituus 4755 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1840 mm, akseliväli 2835 mm Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa