3.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: kivikova dinosaurus – SsangYong Rexton W Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SsangYong Rexton W on pilattu alkeellisella alustalla. Hyvää: tilat, vetokyky, takuu, hinta. Huonoa: ohjaus, umpisurkea jousitusmukavuus. Iso maasturi 46 000 eurolla. Kolme istuinriviä ja vetokykyä 2 600 kiloa. SsangYong Rexton W kuulostaa mainiolta vaihtoehdolta käytetylle Mitsubishi Pajerolle tai Toyota Land Cruiserille.Korealaisen pintapeltien alla on ensimmäisen sukupolven Mercedes-Benz ML:n perusrakenne. Kyseessä on ehta maasturi erillisellä rungolla.Ulkoa Rexton W näyttää kiitettävän mitäänsanomattomalta. Se on kehu, sillä SsangYongin historia on täynnä kuvottavuuksia, joilta suomalaiset autonostajat pääosin ovat säästyneet – katsokaapa vaikka SsangYong Rodiusta!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeppoisaa etenemistäPahoja paikkoja varten tarjolla on kytkettävä neliveto, tarvittaessa alennusvaihteiston kera. Arjen asvalttiajoista Rexton W selviää takavedon turvin. Moottorina on 178-hevosvoimainen nelisylinterinen turbodiesel seitsenvaihteisen automaatin kera. Mercedes-Benziltä lainattu vaihteisto toimii leppoisan pehmeästi – myös täyskaasukiihdytyksissä.Sisätilat antavat esimakua Rexton W:n edullisesta hinnasta. Yleisilme henkii yhdeksänkymmentälukua, muovilaadut ovat halpoja ja viimeistelyssä olisi parannettavaa. Varsinaisesta ongelmasta ei voi puhua, sillä hintaan nähden laatuvaikutelma on hyväksyttävä. Auto tarjoaa hyvät tilat neljälle, tarvittaessa kyytiin mahtuu seitsemän.Säästö näkyy myös ergonomiassa. Pyyhkimet on varustettu sadetunnistimella, mutta SsangYong ei ole kehittänyt toimintoa varten uutta viiksikytkintä. Nyt sadetunnistin aktivoidaan keskikonsolin painikkeesta.Kyse voisi olla aivan kelvosta ajoneuvosta, jossa panostus maasturiominaisuuksiin näkyy sisustuksen halpuutena. Valitettavasti Rexton W:n tarinalla ei ole onnellista loppua.Umpisurkea jousitusVanhanaikainen perusrakenne pilaa ajettavuuden ja mukavuuden. Ohjaus on hidas ja epätarkka. Suuret töyssyt korealainen ylittää pehmeästi keinahdellen, mutta pikkukuopat, siltojen saumat ja karheudet välittyvät työkonemaisesti läpi. Herää kysymys, koeajoivatko merkin edustajat autoa, ennen kuin se ajettiin Koreassa laivaan ja karkotettiin länteen?Maahantuoja yritti vielä pahentaa tilannetta toimittamalla koeajoon auton, jonka rengaspaineet olivat 0,8–1 baria yli tehtaan suositusten! Oikeilla rengaspaineilla Rexton W selviää suojateiden maalauksista tärisemättä. Muuten pintakovuus pysyy ennallaan.Autotoimittajan näkökulmasta SsangYong Rexton W:n eduksi voi katsoa sen, että autosta huomaa, kuinka paljon työtä muut autonvalmistajat ovatkaan tehneet automalliensa jousituksen hienosäätämiseksi.Poikkeuksellisen epämukava jousitus harmittaa, sillä Rexton W:n muiden puutteiden kanssa voisi elää. SsangYong tarjoaa hyvän vetokyvyn, joustavat tilat ja paljon varusteita hintaluokassa, jossa vaihtoehtoina ovat vain kilpailijoiden käytetyt autot. Valitettavasti Rexton W:tä voi suositella vain henkilöille, jotka ovat kyvyttömiä aistimaan mukavuutta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen SsangYong Rexton W D22 AWD 7AT Quartz Hinta alkaen 45 990 € Moottori Dieselmoottori 2 157 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 131 kW (178 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 194 g/km Mitat pituus 4755 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1840 mm, akseliväli 2835 mm Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?