3.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: kivikova dinosaurus – SsangYong Rexton W Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SsangYong Rexton W on pilattu alkeellisella alustalla. Hyvää: tilat, vetokyky, takuu, hinta. Huonoa: ohjaus, umpisurkea jousitusmukavuus. Iso maasturi 46 000 eurolla. Kolme istuinriviä ja vetokykyä 2 600 kiloa. SsangYong Rexton W kuulostaa mainiolta vaihtoehdolta käytetylle Mitsubishi Pajerolle tai Toyota Land Cruiserille.Korealaisen pintapeltien alla on ensimmäisen sukupolven Mercedes-Benz ML:n perusrakenne. Kyseessä on ehta maasturi erillisellä rungolla.Ulkoa Rexton W näyttää kiitettävän mitäänsanomattomalta. Se on kehu, sillä SsangYongin historia on täynnä kuvottavuuksia, joilta suomalaiset autonostajat pääosin ovat säästyneet – katsokaapa vaikka SsangYong Rodiusta!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeppoisaa etenemistäPahoja paikkoja varten tarjolla on kytkettävä neliveto, tarvittaessa alennusvaihteiston kera. Arjen asvalttiajoista Rexton W selviää takavedon turvin. Moottorina on 178-hevosvoimainen nelisylinterinen turbodiesel seitsenvaihteisen automaatin kera. Mercedes-Benziltä lainattu vaihteisto toimii leppoisan pehmeästi – myös täyskaasukiihdytyksissä.Sisätilat antavat esimakua Rexton W:n edullisesta hinnasta. Yleisilme henkii yhdeksänkymmentälukua, muovilaadut ovat halpoja ja viimeistelyssä olisi parannettavaa. Varsinaisesta ongelmasta ei voi puhua, sillä hintaan nähden laatuvaikutelma on hyväksyttävä. Auto tarjoaa hyvät tilat neljälle, tarvittaessa kyytiin mahtuu seitsemän.Säästö näkyy myös ergonomiassa. Pyyhkimet on varustettu sadetunnistimella, mutta SsangYong ei ole kehittänyt toimintoa varten uutta viiksikytkintä. Nyt sadetunnistin aktivoidaan keskikonsolin painikkeesta.Kyse voisi olla aivan kelvosta ajoneuvosta, jossa panostus maasturiominaisuuksiin näkyy sisustuksen halpuutena. Valitettavasti Rexton W:n tarinalla ei ole onnellista loppua.Umpisurkea jousitusVanhanaikainen perusrakenne pilaa ajettavuuden ja mukavuuden. Ohjaus on hidas ja epätarkka. Suuret töyssyt korealainen ylittää pehmeästi keinahdellen, mutta pikkukuopat, siltojen saumat ja karheudet välittyvät työkonemaisesti läpi. Herää kysymys, koeajoivatko merkin edustajat autoa, ennen kuin se ajettiin Koreassa laivaan ja karkotettiin länteen?Maahantuoja yritti vielä pahentaa tilannetta toimittamalla koeajoon auton, jonka rengaspaineet olivat 0,8–1 baria yli tehtaan suositusten! Oikeilla rengaspaineilla Rexton W selviää suojateiden maalauksista tärisemättä. Muuten pintakovuus pysyy ennallaan.Autotoimittajan näkökulmasta SsangYong Rexton W:n eduksi voi katsoa sen, että autosta huomaa, kuinka paljon työtä muut autonvalmistajat ovatkaan tehneet automalliensa jousituksen hienosäätämiseksi.Poikkeuksellisen epämukava jousitus harmittaa, sillä Rexton W:n muiden puutteiden kanssa voisi elää. SsangYong tarjoaa hyvän vetokyvyn, joustavat tilat ja paljon varusteita hintaluokassa, jossa vaihtoehtoina ovat vain kilpailijoiden käytetyt autot. Valitettavasti Rexton W:tä voi suositella vain henkilöille, jotka ovat kyvyttömiä aistimaan mukavuutta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen SsangYong Rexton W D22 AWD 7AT Quartz Hinta alkaen 45 990 € Moottori Dieselmoottori 2 157 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 131 kW (178 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 187 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 194 g/km Mitat pituus 4755 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1840 mm, akseliväli 2835 mm Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti