9.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Adria Matrix Axess 670 SC – perusmatkakoti viidelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Adria Matrix Axess 670 SC on Citroënin alustalle tehty puoli-integroitu perustason kakkoskoti, jossa mahtuu yöpymään jopa viisi henkilöä. Hyvää: Moottorin teho ja vääntö, tilat. Huonoa: automaattivaihteiston puute varauksin, äänekkyys. Citroënin 2,2-litrainen HDI-diesel liikuttaa Adria Matrix -matkailuautoa iloisesti. Auton manuaalivaihteisto ei tee ajoa oikeastaan yhtään sen vaikeammaksi kuin automaattivaihteistolla ajaminenkaan, koska moottori tarjoaa runsaan väännön hyvin jo alakierroksilla.Manuaalivaihteisto ei ole matkailuautopiireissä ole tällä hetkellä kovinkaan suosittu asia, moni haluaa juuri automaattivaihteiston autonsa, mutta ei manuaalivaihteistokaan tee ajamisesta yhtään sen vaikeampaa. Vaihdevipu Adriassa on hyvin käsillä ja vaihteisto toimii jouhevasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarusteltuna 10000 euroa kalliimpiVaikka koeajettu Adria-matkailuauto on oikeastaan perusvarusteltu kakkoskoti, hintaa manuaalivaihteisella versiollakin on alkaen 79000 euroa. Automaattivaihteisto luonnollisesti lisää hintaa jonkin verran. Kun perushintaan laitetaan vielä asuinosan ilmastointi, markiisit, turvallisuuspaketti, alumiinivanteet, aurinkopaneeli, soitin peruutuskameralla sekä muuta pientä luksusta, hintaa tulee lisää kymppitonnin verran, koeajettu Adria maksaa varusteltuna 89300 euroa.Pituutta Adrialla on 7,5 metriä, joten se on melko pitkä, mutta auton käsittely on helppoa juuri perällä olevan peruutuskameran vuoksi – myös näkyvyys peileistä on joka suuntaan hyvä, eikä ohjaamosta jää muutenkaan merkittäviä katvealueita. Auto sopii hyvin niin aloittelevalle kuin kokeneellekin karavaanarille. Kokonaismassaa autolla on 3500 kiloa, joten sitä saa ajaa vielä henkilöautokortilla.Astinlaudat tuovat mukavuuttaKuljettajan istuimessa on hyvät säädöt ja ajoasennon kuljettajan jakkaralla saa miellyttäväksi. Mittaristo on hieman pimeä varsinkin aurinkolasit päässä ajaessa. Muutenkin ohjaamo on vähän karu, kuten pakettiautoissa ja niiden pohjalle tehdyissä matkailuautoissa tuppaa edelleen olemaan.Sisäänkäyntiä helpottavat kovasti ohjaamon molemmin puolin lisätyt lisävarusteiset astinlaudat. Asuinosan ovessa on sähköisesti alas laskeutuva lisäporras, ilman sitä joutuisi astumaan melkoisen korkealle noustessaan matkailuautoon sisään.Adria Matrix Axess 670 on puoli-integroitu matkailuauto, ja puoli-integraatio pienentää ilmanvastusta ja siten myös polttoaineenkulutusta. Puoli-integraatio on myös nostanut juuri tästä syystä suosiotaan viime aikoina.Makuupaikat viidelleVaikka lisää makuupaikkoja tuovaa makuualkovia kyseisessä mallissa ei olekaan, Adriasta löytyvät silti petipaikat ja matkustuspaikat viidelle. Adria Matrix Axess on hyvä ja helppo matkakoti esimerkiksi viisihenkiselle perheelle.Puoli-integroidut matkailuautot ovat yleensä varustettu neljällä nukkumapaikalla, kuuden henkilön nukkumapaikat puoli-integroiduissa matkailuautoissa ovat vähemmistö ja viisipaikkaiset siinä välissä.Perältä löytyy makuuhuone, jonka edessä käytävän molemmin puolin ovat wc ja suihku – joiden ovien ansiosta taka-osaston saa suljettua myös hetkeksi omaksi ”osastokseen”, jos haluaa ja tarvitsee hetken yksityisyyttä.Liedellä varustetussa keittiössä mahtuu hyvin kokkaamaan ja jääkaappi-pakastimen -yhdistelmä varastoi hyvin isommatkin ruokatarvikkeet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisustettu hillitystiAdrian sisustus on mallia Mabel, joka on vaalean puun ja harmaan kankaan silmiä yhdistelmä. Väri- ja sävymaailma on hillitty, joka sopii varmasti monen mieleen. Etuosan iso kattoikkuna tuo mukavasti sisälle lisää valoa.Matkailuautojen ikuisuusongelma on niiden äänekkyys, eikä Adria tee siinä poikkeusta. Matkailuautot yleensä helisevät, kolisevat ja natisevat jatkuvasti ajossa. Se, että niistä saataisi äänettömämpiä, maksaisi valmistajalle rutkasti enemmän. Luonnollisesti tämä kustannus otettaisi pois keneltä muultakaan kuin kuluttajalta. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Adria Matrix Axess 670 SC Hinta alkaen 79 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 89 335 € Moottori Dieselmoottori, 2179 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 104 kW (140 hv), 3750 r/min Vääntö 360 Nm (1750 r/min) Vääntö 360 Nm (1750 r/min) Mitat pituus 7490 mm, leveys 2300 mm, Omamassa: 3500 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster