8.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Audi A1 Citycarver – vieläkö on tilaa yhdelle? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q1:stä on huhuiltu jo pitkään. Sitä ei sitten tullut, mutta jotain sinne päin A1 Sportbackista korotettu crossover versio kuitenkin on. Hyvää: kasvanut maavara, varustelu, personointimahdollisuudet. Huonoa: ei mahdollisuutta nelivetoon, sammutusautomatiikan toiminta, niukat takajalkatilat. Taas yksi korotetulla maavaralla katumaasturin tyyliin viritetty pikkuauto; näitähän VW-konsernissa jo piisaa. Teknisesti A1 Citycarverin ero A1 Sportbackiin on melko minimaalinen. Maavaraa on korotettu neljällä sentillä yksinkertaisesti jousitusta säätämällä sekä pyöräkokoa kasvattamalla. Samalla kori on noussut tien pinnasta noin 3,5 senttiä.Uudet mittasuhteet kuitenkin toimivat. Nippa nappa yli neljän metrin mittaisena Citycarver on yhä näppärä pikkuauto, mutta noussut säkäkorkeus yhdessä tuttujen maasturilisukkeiden eli mustien pyöränkoteloiden, kiiltävien alleajosuojien sekä tuhdimman takapuskurin kera kokonaisuus on aavistuksen persoonallisempi. Myös Q-malleista lainattu maski tuo Citycarverin ilmeeseen lisää maskuliinisuutta. Suureksi seikkailijaksi ei pikku-crossover pelkästään etuvetoisena kuitenkaan taivu, mutta auton luonnetta lisukkeet silti kasvattavat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton moottori, vaihteistossa sanomistaCitycarverista on kaksi yksilitraista kolmisylinteristä moottoriversiota sekä 1,5-litrainen nelikko. Näistä tosin vain tehokkaampi litrainen eli 30 TFSI tulee aluksi Suomeen. Tehoa kolmipytystä löytyy 116 hv, ja maksimivääntö on mukavat 200 Nm. Ihan riittäviä lukuja taajamapörräilyyn, eikä moottoritielläkään tarvitse luultavasti jäädä muiden jalkoihin. Audin ensikoeajolle Hampuriin suunnittelema reitti kiersi tosin vain taajamissa, joten varsinaiset ajotuntumat jäivät näin hieman ohkaisiksi.Vaihteistona kolmipytyn jatkeena on joko 6-lovinen manuaali tai 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Suomessa valinta kohdistuu pääsääntöisesti automaattiin, joten valitsimme kytkinpolkimattoman version ajoon. Laatikko toimii tyypillisen VW-konsernin kaksoiskytkinvaihteiston tapaan: normaaliajossa rauhallisilla kaasupolkimen liikkeillä homma pelittää sivistyneesti, mutta kun automaatilta vaaditaan ripeämpiä siirtoja, se empii hetken – etenkin taajamapyörittelyssä parin ensimmäisen vaihteen kanssa. Myös moottorin sammutusautomatiikan toiminta voisi olla ripeämpää ja huomaamattomampaa.Pientä persoonallisuuttaOhjaamossa Citycarverin erot tavalliseen A1:een ovat niin ikään melko pieniä. Yksilöintiin on panostettu sen verran, että erilaisten väri- ja verhoiluvaihtoehtojen kanssa pelaamalla saa kabiiniin tyyliteltyä kivasti pientä persoonallisuutta; ja varsinkin Desigin-paketin valitsemalla. Auton nuorekkaampi kohderyhmä näkyy myös digitalisoinnissa, 10,25 tuumaa leveä digimittaristo on esimerkiksi vakiona. Virtuaalimittaristo on tarjolla lisähintaa vastaan. Kojelaudan kosketusnäyttö on isoimmillaan 10,1-tuumainen, sekin lisähintaa vastaan. Takapenkillä ei ole liikaa tilaa, joskin pystyhkö istuma-asento auttaa hieman niukan jalkatilan kanssa. Pääntilaa on mukavasti, joskaan sitäkään ei luonnollisestikaan ole yhtään sen enempää kuin tavallisessa A1:ssä. Tavaratilan vetoisuus on sekin sama 335 litraa kuin Sportbackissa.Autoileva maailma ei todennäköisesti ole yhtään sen parempi paikka nyt Citycarverin kera kuin ilman sitä. Toisaalta Citycarver edustaa juuri sitä autotyyppiä, mitä ihmiset tällä hetkellä janoavat. Ja jos joku ajelee pääasiassa taajamissa yksikseen, onhan A1 Citycarver silloin näppärämpi vaihtoehto kuin Q2 – Q3:sta tai vieläkin isommista Q-malleista nyt puhumattakaan.Suomeen Citycarver saapuu vielä tämän vuoden puolella. Hinnat alkavat 26 920 eurosta, ja tällöin perusvarustelu on jo kattavampi kuin tavallisessa A1:ssä.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Audi A1 Citycarver 30 TFSI S tronic Hinta alkaen 26 920 € Moottori Bensiini, 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v, DSG, etuveto Teho 85 kW (116 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4118 mm, leveys 1791 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2558 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta ilman kilometrirajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous