18.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: Audi A3 – edeltäjääkin parempi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väistyvä Audi A3 oli alusta loppuun luokkansa paras: pystyykö seuraaja kohottamaan rimaa? Hyvää: ajettavuus, mukavuus, taloudellisuus, hieno kokonaisuus. Huonoa: Muotoilu jakaa mielipiteet. Automaailma oli erilainen, kun väistyvä Audi A3 -sukupolvi esiteltiin vuonna 2013. Edellisen vuosikymmenen päättänyt pankkikriisi oli jo takana, ja automaailmaa seuraavaksi runteleva dieselkatastrofi kypsyi vielä Volkswagen Groupin omana pienenä salaisuutena. Saksalaiskonserni oli kovaa vauhtia kasvamassa maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi. Rahaa ja resursseja oli, ja se näkyi tuotekehityksessä. Vuonna 2013 esitelty uusi Audi A3 oli erittäin hieno auto, joka vielä malli-ikänsä viimeisillä vuosilla haastoi – ja usein päihittikin – uusimpia ja terävimpiä kilpailijoitaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudet kuoretUuden Audi A3:n suurin haaste lieneekin edeltäjänsä päihittäminen. Tehtävään lähdetään konsernisisar Volkswagen Golfin, Seat Leonin ja Škoda Octavian tapaan perustamalla auto edellismallin peruskoriin, johon ladataan uudet kuoret ja uutta tekniikkaa. Sinänsä mielenkiintoisesti samankaltaiset uudistukset soivat Audi Q7:lle kasvojenkohotuksen, mutta A3:n kohdalla puhutaan täydestä sukupolvenvaihdoksesta.Tutut tilatYhtenäisen peruskorin takia neljännen sukupolven Audi A3:n päämitat ovat muuttuneet vain senttejä: auto on edelleen kätevän kokoinen ulkoa, ja sisätilatkin sopivat neljälle keskimittaiselle mainiosti.Sisätilojen perusergonomia on kunnossa: keskimittainen saa juuri niin erinomaisen ajoasennon kuin tässä autoluokassa kuuluukin. Koeajoautoon valitut urheilulliset etuistuimet ovat erinomainen ja kohtuuhintainen varuste. Säädettävän reisituen korkeuden ja pituuden päälle kaipaisi enää säädettävää ristiselän tukea, sen saa erillisenä lisävarusteena – kuten tietysti paljon muutakin.Ulkokuoressa tapahtuuJos perusarvot ovat hiottua versiota edeltäjästä, on visuaalisuudessa tapahtunut suuri muutos. Ulkokuoressa tapahtuu nyt hurjan paljon. Kutsutaan sitä mielipideasiaksi, vaikka valtaosa koeajoautoa kommentoineista tuntuivatkin jakavan samat ajatukset.Pullistukset tuntuvat myös rokottavan takanäkyvyyttä: takaviistoon sisältä näkee vähän huonosti ja takapyörät jäävät peileistä katsottuna pulleiden lokasuojien katveisiin. Peruutuskamera on lisävaruste.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPois pelkistyksestäEdeltäjän sisätilat olivat lähes askeettisen pelkistettyjä, mutta korkeatasoisesti viimeisteltyjä. Nyt avarien linjojen ja sirojen pyöreiden ilmasuuttimien tilalla on voimakkaita teräviä kulmia ja suoria linjoja. Päämateriaalit ovat edelleen korkeatasoisia, mutta jokainen arvelkoot itse, kestävätkö uudet voimakkaat linjat aikaa yhtä tyylikkäästi, kuin edeltäjän minimalismi.Motiivi muutoksiin löytyy käyttöjärjestelmästä: edeltäjän järjestelmä luotti kojelaudasta ylös liukuvaan näyttöön ja pyöritettävään rullaan, uutuudessa hallinta tapahtuu suurelta ja lähelle ohjauspyörää tuodulta kosketusnäytöltä. Näytön sijoituksen vuoksi pyöreät tuuletussuuttimet ovat vaihtuneet leveisiin ja mataliin kojelaudan päälle sijoitettuihin versioihin – allekirjoittaneelle sijainti ei aiheuttanut vetoa, toivottavasti ei muillekaan.Itse käyttöjärjestelmä on Audin kosketuspohjaisen MMI Touchin yksinäyttöinen versio, mikä on uudesta A4-mallista tuttu. Se on ilmeeltään pelkistetty ja kosketuselementeiltään suuri, joten käytettävyys ajon aikana on varsin hyvä. Tässä uusi A3 ottaa kenties suurimman eron Golfiin: Audin konstailematon järjestelmä tuntuu ainakin omaan makuuni kypsemmältä ja mietitymmältä kuin Golfin, Octavian ja Leonin kikkailukeskus.Audin näkemys kosketusnäytön toteuttamisesta on konsernisisariaan selkeämpi. Näytön alla on ilmastoinnin selkeät fyysiset painikkeet. Kiiltomusta pinta kerää pölyä ja sormenjälkiä – kuten niin monessa muussakin autossa.Audin mittaristo on jo vakiona digitaalinen, mutta lisärahalla sen voi päivittää kahteen hienompaan ja muokattavampaan versioon.Ainoa pieni ergonomiavaraus sisältyy uuteen äänenvoimakkuudensäätimeen: se löytyy tutulta paikalta vaihteensiirtimen oikealta puolelta, mutta nyt operaatio suotitetaan kosketuslevyllä sormea pyörittämällä. Elämys tuo nostalgisesti mieleen Apple iPodit: se toimii hyvin, muttei yhtä erinomaisesti kuin edeltäjän nuppi.Keskikonsolissa on hipaisupinta, jossa sormea pyörittämällä säädetään äänenvoimakkuutta. Tällä pärjää, mutta pyöritettävä nuppi oli helpompi.Pihi ja huomaamatonKoeajoon valikoitui järkevä perusmalli: Audi A3 35 TFSI liikkuu tutun 150-hevosvoimaisen (110 kW) 1,5-litraisen nelisylinterisen bensiinimoottorin turvin. Autosta on tarjolla perinteinen kuusivaihteinen manuaali tai koeajossa ollut 7-portainen S tronic -kaksoiskytkinautomaatti. Jälkimmäisen kera moottori on varustettu kevythybridijärjestelmällä. Hihnavetoinen sähkökone auttaa 12 kilowatin (16hv) tehoisella generaattorilla jarrutuksissa auton sähköjärjestelmää, ja kiihdytysapua liikenee 9 kilowatin (12 hv) ja 50 newtonmetrin verran.Perustason digitaalimittaristo on selkeä.Lopputulos on huomaamattoman hienostunut: kierroslukumittari paljastaa polttomoottorin sammuvan vähänkin pidemmissä rullauksissa, ja käynnistyminen tapahtuu viiveettä. Kenties taustalla sähkömoottori silottelee kaksoiskytkinvaihteistosta viimeisetkin karkeudet pois – tosin osa kollegoista moitti ryntäävää liikkeellelähtöä.A3 osoittautuu taloudelliseksi kumppaniksi kaikenlaisissa ajotilanteissa: Jyväskylästä Kotkaan suuntautuneella reitillä keskikulutus jäi alle viiteen litraan sadalla. Kirjoitushetkellä Audi A3 -mallisto kattaa myös 1-litraisen 110-hevosvoimaisen bensiinimoottorin manuaalivaihteistolla tunnuksella 30 TFSI. Dieselpuolelta tarjotaan manuaalina 30 TDI:tä (85 kW, 116 hv) ja automaattivaihteistolla 35 TDI:tä (110 kW, 150 hv).Huippumalliksi on jo paljastettu 310-hevosvoimianen Audi S3 quattro, ja muutenkin malliston on luvattu laajenevan tehovaihtoehdoilla ja ladattavilla muunnoksilla pian.Erinomainen ja mukavaAudin ajettavuus on kaikin puolin erinomainen. Koeajoauton perusalusta ja vakiokokoiset 17-tuumaiset vanteet edustavat korkeatasoista saksalaismukavuutta: se on perusjämäkkä, mutta silottelee hienosti pahimmat töyssyt ja ryhdistäytyy kuljettajan innostuessa kokeilemaan mutkaominaisuuksia. Koeajettu 150-hevosvoimainen toimitetaan multilink-taka-akselilla, tulevat tehottomammat toimitetaan yksinkertaisemmalla yhdystukiakselilla. Ohjaus on kirkas ja luonnollinen. Sporttia haluava löytää toki ratkaisunsa lisävarustelistalta.Aktiiviset turvavarusteet, kuten kaistavahti, toimivat miellyttävän huomaamattomasti taustalla. Sen sijaan vakionopeudensäätimessä on tapahtunut takapakkia: koeajoauton aktiivinen vakionopeudensäädin ei salli 1 km/h -portaita, vaan 70 km/h saakka säätö on 5 ja sen jälkeen 10 km/h portain. Tarkempi nopeusasetus vaatii kaasuttamisen tavoitenopeuteen ennen vakionopeudensäätimen aktivointia.Kokonaisuutena uusi Audi A3 on erittäin onnistunut auto: se säilyttää edeltäjänsä vahvuudet ja kietoo ne entistä modernimpaan pakettiin. Jokainen päättäkööt itse, riittävätkö nämä vahvuudet myös autokuumeen herättämiseen.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi A3 Sportback Business Advanced 35 TFSI 110kW MHEV S tronic Hinta alkaen 32 888 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 956 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,4 s Huippunopeus 224 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,9 (yhd.) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4343 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1449 mm, akseliväli 2636 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1700 / 690 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”