6.1.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 – perinteistä helppoa etsivälle Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi A5 ottaa harteilleen tutun A4:n viitan malliston yleissedanina, mutta mitä muuta kuuluu Audin polttomoottoririntamalle? Aiemmalta taiteilijannimeltään A4 on nyt Audi A5. Nimimuutoksen takana on sähkö, joka jostakin syystä tarkoittaa Ingolstadtissa parillisia numeroita, joten polttomoottorimallit saavat parittomat numerot. Samoihin haminoihin luovuttiin Audin tehoista kertovasta “naapurikateusindeksistä”. Tuntemattomia ovat markkinointiosaston tiet, mutta tässä sitä ollaan.Historiakytkös auttaa kuitenkin kertomaan nopeasti, millainen auto Audi A5 on. A4 tuli sukupolviensa aikana tutuksi BMW:n 3-sarjan ja Mercedeksen C-sarjan vaihtoehtona. VW:n sisäisessä hierarkiassa kyse oli askel ylöspäin ainakin laatuvaikutelmassa esimerkiksi Octaviasta ja Passatista. Pitkittäismoottorisen rakenteen ansiosta A4/A5 on aina erottunut poikittaismoottorisista sisaristaan jo perustasta alkaen. Nyt uutena perusrakenteena on PPC, Premium Platform Combustion, joka on eräänlainen polttomoottorisisar sähköautomallien Premium Platform Electricille. Perusrakenteet jakavat esimerkiksi VW:n digiyksikkö-Cariadin kehittämän sähköarkkitehtuurin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet Tavallisuus Mukavuus Digin kankeudet Sähköavun puuttuminen Indeksikorotetut sisätilatPituuskasvua Audi A5:llä on ollut 67 mm (nyt 4,83 metriä), joka on suurimmaksi osaksi kiitos 68 mm kasvaneen akselivälin. Leveydessä 13 mm ja korkeudessa 11 mm kasvu ovat maltillisempia. Mallistoon kuuluu tutun sedanin lisäksi myös Avant-farkku.Linjojen puolesta uusi A5 on jossain vanhan A4:n ja A5:n välimaastossa, eli kattolinjassa on kyllä lievää lennokkuutta, vaikka sedanin tiloista on haluttu pitää kiinni. Keulamaski on tyypillistä nyky-Audia, jossa isosta Singleframe-ilmeestä ei ole haluttu luopua edes ilmanvastuksen aikana, joten maskista on peitetty melko paljon jopa polttomoottoriautoissa. Edessä ja takana valot ovat ottaneet enemmän roolia näyttävien animaatioidensa ansiosta. Koeajoauton Firmament-sininen on auton henkeen sopivasti melkoisen business casual -tapa tunnustaa väriä.Tavaratilaa on 445 litraa ja uuden liftback-tyylisen takaluukun ansiosta se on myös erinomaisen käyttökelpoista. Takaistuimien selkänojat kaatamalla tila nousee 1 299 litraan. Farmari kirii vielä 31 litraa pidemmälle ja istuimet kaadettuna tilaero venähtää yli 120 litraan.DigiloikkaKasvanut pituus tuntuu erityisesti takapenkin tiloissa, joita voi luonnehtia hyviksi. Porukan pisimpien kannattaa kuitenkin pyrkiä eteen laskevan kattolinjan ja matalaksi jäävän istuinosan ansiosta. Kookkaasta kardaanitunnelista johtuen takarivin keskipaikkaa ei voi suositella kuin väliaikaisiin siirtymiin. Etupenkeillä on helppo löytää sopivat säädöt. Tunnelmaa voi luonnehtia tyköistuvaksi korkean kojelaudan ja korostetun keskitunnelin myötä. Ergonomia on tuttu Audin muista uutuusmalleista, eli keskikonsolissa on vain minimalistinen joukko painikkeita. Ohjauspyörässä on sen sijaan hipaisupainikkeita, joskin vakionopeussäädin on edelleen tutulla erillisviiksellä. Suurin osa toiminnoista on laitettu 14,5-tuumaiseen kosketusnäyttöön, josta täytyy kuitata peräti kolme erillistä hyväksyntää jokaisen käynnistyksen yhteydessä. Varsinainen toimintojen järjestely on tuttua Audia, mutta järjestelmä on melko kyvykäs esimerkiksi navigoinnin ja älypuhelinpeilauksen suhteen. Kuljettajan mittaristo on kooltaan 11,9 tuumaa ja sen grafiikat ovat niin ikään tuttuja muista Audin tuoreista malleista. Kiinteästi valitut apunäkymät keskialueen molemmin puolin ovat jo vähän vanhahtava idea, mutta jokainen kuljettaja saa järjesteltyä melko hyvän kokonaisuuden haluamiaan tietoja. Mikäli varustelistalta ruksii enemmänkin tavaraa, on Audi A5:ssä mahdollisuus myös apukuljettajan omaan näyttöön, josta voi ohjailla esimerkiksi soittolistaa tai katsella videoita kuljettajaa häiritsemättä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOhjauskorkoAjossa Audi A5 jatkaa siitä, mihin A4:n kanssa jäätiin. Hentoisesti napakka alusta käsittelee epätasaisuudet hyvin, joskaan ei huomaamatta. Kitkarenkailla ja akustisilla etusivulaseilla varustettuna auto kulkee myös miellyttävän hiljaisesti Suomen talvessa. Ohjaustuntumaa ei käytännössä ole ja ohjaus on kevyt ja välitykseltään hiukan verkkainen. Ei siis mitään, mikä haittaisi arkiajossa, mutta A5 ei myöskään haikaile mutkateiden perään. Moottorivalikoiman juniori, 110 kW (150 hv) 2,0-litrainen TFSI-bensiiniturbo on riittävä voimanlähde. Hinnaston toisena vaihtoehtona tässä vaiheessa on sama moottori 150 kW:n (204 hv) versiona. Moottorin siipimiehenä on seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti (S tronic audiksi), joka löytää ripeässä tahdissa oikean pykälän kierroksia vaativalle moottorille. 0–100 km/h vie 9,8 sekuntia, ohi ennättää vähän tätä mielikuvaa ripeämmin. Liikkellelähdöissä S tronic on ehkä paremmin hereillä kuin useimmat muut kaksoiskytkinlaatikot. Yhdistetty WLTP-kulutus on 6,9 litraa per 100 km. Maantie- ja moottoritievoittoisessa ajossa A5 suoriutui reilulla viidellä litralla, mitä voi pitää hyvänä suorituksena ihan tavalliselle sedanille ilman edes kevythybridin sähköapuja. Massaakin on lähes 1 800 kiloa, mikä tuntuu kaupunkiajojen pysähtelevässä liikenteessä, mutta maantieajossa matalahko 0,28 ilmanvastuskerroin auttaa. HintapositioAudi A5 on mielenkiintoinen uutuus saksalaismerkin valikoimassa. Lievästä uudelleenbrändäyksestä voi olla montaa mieltä, mutta verrattain perinteinen sedan uudella digivarustuksella on virkistävä uutuus avaruusaluksia matkivien sähköautojen keskellä. Audin strategiassa puolestaan on järkeä, joka asettuu johonkin BMW:n (sähkömallit osa perusmallistoa) ja Mercedeksen (sähkömallit ovat täysin oma juttunsa) väliin sillä, että esimerkiksi A6 on selvästi tunnistettavissa A5:n sisareksi, vaikka mallinimet ovat erillään. Suomessa Audi A5:n hinnat alkavat 49 996 eurosta ja nelivetoversioiden perushinnat 56 996 eurosta. Audi A5 Sedan TFSI 110 kW S tronic POLTTOMOOTTORI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 984 cm3 7-v. automaattivaihteisto 110 kW (150 hv), 280 Nm WLTP-kulutus 6,9 l/100km CO2-päästöt 156 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,8 s huippunopeus 216 km/h Mitat Pituus 4 835 mm Leveys 1 860 mm Korkeus 1 461 mm Akseliväli 2 897 mm Tavaratila 445–1 299 l Omamassa 1 770 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2024) Takuu 2 vuotta Hinta alkaen 49 996 € koeajoauto 62 892 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 23.2.2025 Koeajo Maistiainen: uusi Audi Q5 on aiempaa hillitympi ja tulee meille vain lataushybridinä 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 30.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi SQ8 e-tron – nyt olisi aika uudistua 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 3.9.2024 Koeajo Koeajo: Audi S3 – hienostunut raikulipoika Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 3.4.2025 Koeajo Maistiainen: MG Cyberster GT – aito urheiluauto pilkkahinnalla 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni