17.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: B niin kuin kevythybridi – dieselillä – Volvo XC90 B5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC90 päivitettiin aiempaa sähköisemmäksi. Hyvää: melutaso, sisätilat, käsittelyn keveys. Huonoa: alustan tärinä, eräät kosketusnäytön toiminnot. Volvon uuden sukupolven mallien ympyrä on nyt tavallaan sulkeutunut. Siinä missä kolmannen generaation S60-porrasperä oli uutta perusrakennetta käyttävistä ruotsalaisautoista esittelyvuorossa viimeinen, koko sarjan aloittanut, vuonna 2015 esitelty Volvo XC90 -katumaasturi saapui heti perään kasvojenkohennusikään. Ulkoisesti XC90:n muutokset ovat lieviä, eikä arvokkaan moderni ilme suoraan sanottuna mullistuksia kaivannutkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKepeää osallistumistaHinnastoa katselemalla voisi luulla, että dieselit olisivat siirtyneet myös XC90-mallissa historiaan. Mutta vaikka S60:ssa tämä tapahtui ihan oikeasti, XC90:n hinnat alkaen -version hämäävän B5-merkinnän takaa löytyy ennestään tuttu kaksilitrainen diesel yhdistettynä uuteen 48 voltin kevythybridijärjestelmään. Järjestelmä on kirjaimellisesti kevyt, eli se ottaa energiaa talteen hidastuksissa ja auttaa polttomoottoria kiihdytyksissä, mutta moottori sammuu vasta pysähdyksissä, eikä mahdollisuutta ajaa pelkällä sähköllä löydy. Sellaisen tarjoaa T8-lataushybridi, jonka aiempaa suurempi akku takaa pidemmän sähköisen toimintamatkan.Valmistaja lupaa B5-kevythybridin tuovan jopa 15 prosentin kulutussäästön aiempaan, pelkällä dieselillä käyvään D5-malliin verrattuna – mikä luonnollisesti tuntuu eniten nykivässä ajossa. Hihnavetoisen, 13-heppaisen ja 40 newtonmetrin omaavan sähkömoottorin osallistuminen näkyy myös 0,2 sekuntia parantuneessa 0–100 km/h -kiihtyvyydessä.Hiljaista kuljetuskykyäXC90 on Volvon suurin ja kallein malli, ja numeroarvoja löytyykin joka lähtöön: seitsemän istuinpaikkaa (tilavasti toteutettuna), liki 700 litran tavaratila (jota haittaa vain hontelo näkösuoja), 2,7 tonnin vetomassa (riittää vaunulle kuin vaunulle) sekä 71-litrainen polttonestesäiliö (jopa tuhat kilometriä tankillisella). Isossa autossa ilahduttaa erityisesti mukautumiskyky ajotilanteiden välillä. Maantiellä XC90 on junamaisen vakaa, tosin lievä vetely urissa sekä alustan pieni tärinä – jolle ei uudistuksessa kyetty tekemään mitään – erottuvat kauneusvirheinä. Erittäin alhainen melutaso mahdollistaa keskustelun ensimmäisen ja kolmannen rivin matkustajien välillä.Kevythybriditekniikan myötä käyttöön otettua sähköistä jarrujärjestelmää ei erota tuntumaltaan perinteisestä, sen sijaan yli kaksitonnisen auton herkkään rullaamiseen pitää totutella. Käsiteltävyys on kaupunkiajossa muutenkin höyhenenkevyttä ja näkyvyys kaikin puolin hyvä – mikä yli kaksi metriä leveässä autossa onkin elinehto.Sisälläkin samanlainenVolvolla ollaan selvästi hyvin tyytyväisiä nyt neljä vuotta täyttäneeseen käyttöliittymään, sillä se on pidetty tismalleen entisenlaisena. Pikkuhiljaa kosketusnäytön tietyt raahailutoiminnot ja etenkin ajotietokoneen hankala käyttö kaipaisivat jo päivittämistä. Muu tyyli sisustuksessa on ulkokuoren tavoin kestänyt oikein hyvin aikaa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Volvo XC90 B5 AWD MHEV Inscription aut Hinta alkaen 91 748 € Koeajetun auton hinta varusteineen 112 966 € Moottori Kevythybridi, dieselmoottori 1 969 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori: 10 kW (13 hv), 40 Nm. Teho 173 kW (235 hv), 4000 r/min Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Vääntö 480 Nm (1750–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,7 (yhd.) CO2-päästöt 175 g/km Mitat pituus 4953 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1776 mm, akseliväli 2984 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”