23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n 1-sarja uudistui maltillisesti tänä vuonna, mutta miltä uudet kujeet vaikuttavat Suomessa ajettuna? Mallimerkintänä BMW 120 näyttää hiukan erikoiselta pitkään bemareita seuranneelle, mutta pieni i on jätetty pois bensiinimallien yhteydestä. Ruiskusta on siis siirrytty sähköön pienen iin osalta. Diesel ja muut voimalinjat jatkavat vanhaan malliin.Monet varmasti muistavat BMW:n 1-sarjan saapumisen 2000-luvun alussa, mutta nyt malliston juniori on jo neljännessä mallipolvessa. Viime kierroksella auto muuttui etuvetopohjaiseksi, mutta ilmeisimmin muutos on kannattanut, sillä nyt uusi 1-sarja on tehty samoihin ääriviivoihin. Muutoksia on toki tehty alustan kautta esimerkiksi auton korkeuteen (+25mm), mutta akseliväli ja leveys ovat ennallaan. Pituutta on tullut 42 mm ja keulalla ovat uudet BMW-munuaiset, joihin kuuluvat nyt vinosäleiköt. Auto muistuttaa takavetotaustastaan hiukan ylipitkällä keulalla, vaikka sivuprofiilissa BMW 120 meneekin samaan siluettiin muiden C-segmentin etuvetojen kanssa. Uutena tarjolla on kontrastivärinen katto ensimmäistä kertaa BMW:n historiassa ja takaoven lasin Hofmeister-taite on saanut numeron yksi muistutuksena mallisarjasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErgonomiakulmallaBMW 120 päivityspaketissa on keskitytty teknologiaan ja sisustaan. Loikka on tuntuva, vaikka peruspalaset ovat tulleet tutuiksi jo muista bemareista. BMW Curved Display yhdistää 10,25-tuumaisen digimittariston ja 10,7-tuumaisen BMW OS 9 -kosketusnäytön samoihin kehyksiin. Toimintojen jakaminen erillisiin sovelluksiin on aiheuttaa ajoittain haeskelua, Mittaristoon saa näkyville lähes kaiken haluamansa ja ilahduttavasti auto ilmaisee esimerkiksi moottorin lämpenemisvaiheen selkeästi tekstillä “WARM UP” piskuisten värikoodien sijaan. Hauskasti malliston pienin polttomoottoriauto näyttäytyy esimerkiksi älypuhelinsovellukselle lähes täysin sähköautojen tapaan. Päivittämäänkin pääsee auton sovellus kerrallaan, mikä on tietysti yksittäisiä jättipäivityksiä ketterämpää. Apple CarPlay yhdistää langattomasti, joskin, ainakin koeajoautossa, melkoisella viiveellä.M-varustelun myötä M-logoja on aivan kaikkialla, M. Sisustassa M-brändin kolme väriä näyttäytyvät piristävinä kaiken harmauden keskellä, mutta M-lätäkkövalot ja -kynnyslistat vihjaavat jo kyvyistä, joita BMW 120:llä ei kerta kaikkiaan ole. Hyvät ja huonot puolet Teknologia Arkiajettavuus Tilat Hinta varusteltuna Katteettomat M-logot Etuistuimilla on hyvin tilaa ja lisävarusteisissa aktiivi-istuimissa saa bemarimaisen lievästi tyköistuvan ajoasennon. Ajamisen kannalta tärkeimmät asiat löytyvät enimmäkseen kuljettajan työpisteeltä, mutta esimerkiksi vakionopeussäätimen etäisyyden säätäminen valikon kautta tuntuu turhalta pihistelyltä. Samoin lämmönsäätimien jemmaaminen kosketusnäytön taakse harmittaa koleana aamuna. Takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti, mutta istuinosa jää matalaksi ja takaistuin on lankkumainen. Keskitunnelin kyhmy ei tosin ole kovin suuri. Pääntilaa on niin ikään kohtuullisesti, vaikka viimeiset sentit ollaankin ikkunoiden yläpuolella. Tavaratilaa on 380 litraa ja se on laajennettavissa 1 200 litraan. Mielenkiintoisesti dieselversio 120d jää 80 litraa pienempiin lukuihin, olettettavasti kevythybridin akun sijoittamisen takia. Napakka ajo-olemusAlustassa BMW on tehnyt 1-sarjalle muutoksia poikittaistukien ja etuakselin caster-kulman muutosten myötä. Tehtaan mukaan auto onkin suuntavakaampi kuin ennen. Ohjauspyörän takana BMW 120 on peruspätevä arkiauto. Erityistä ajamisen iloa ei ole tarjolla, mutta ohjauksen painotus on sen verran hyvää, että ratin kääntäminen ei harmita. Jousituksen säätö on napakalla puolella, mutta joustoliikkeet käsitellään suoraviivaisesti ilman turhia heilahduksia. Tyypillistä 1-sarjaa, siis, joskin M Sport -paketin myötä iskunvaimennus on säädettävää sorttia. 1,5-litrainen kolmisylinterinen moottori vetää arkiajossa hyvin 48-voltin kevythybriditekniikan ansiosta. Myös seitsemänvaihteinen automaattilaatikko pitää huolen, että moottorilla on oikea pykälä, jos ei heti, niin ainakin hetikohta. Kaksoiskytkinpohjainen vaihteisto ei ole aivan BMW:n kahdeksanvaihteisen perinteisen automaatin tasolla, mutta eron unohtaa arkiajoissa.Kulutuslukemien suhteen BMW 120 pääsi maantievoittoisessa seka-ajossa WLTP-lukemiin vielä kolealla kelillä ja talvirenkailla, joten viidessä litrassa pyörivää kulutusta voi pitää hyvänä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarusteiden viemääBMW 1-sarjan mallisto alkaa 38 438 eurosta. Koeajoauton juuri 50 000 euron rajan ylittävä hinta koostuu suurimmaksi osaksi 3 966 euron (sinänsä kattavasta) M Sport -paketista ja 2 100 euron näkemiseen keskittyvästä Premium-paketista. Myös muita yleisenä pidettäviä mukavuusvarusteita on jouduttu erikseen ruksimaan mukaan. Yli 50 000 euroa on kova raha jopa saksalaisten kompaktiautojen genressä, mutta vastineeksi saa mutkattoman ajopelin, jos tilan suhteen pärjää vähemmälläkin. BMW 120 MHEV M Sport KEVYTHYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 499 cm3 7-v. automaattivaihteisto 125 kW (170 hv), 280 Nm WLTP-kulutus 5,4 l/100km CO2-päästöt 122 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 7,8 s huippunopeus 226 km/h Mitat Pituus 4 361 mm Leveys 1 800 mm Korkeus 1 499 mm Akseliväli 2 670 mm Tavaratila 380–1 200 l Omamassa 1 500 kg perävaunu 1 300 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 vuotta Hinta alkaen 38 438 € koeajoauto 50 045 € Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 14.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – varovaisesti uudemmaksi 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?