14.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – varovaisesti uudemmaksi Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW:n pikkuinen uudistuu maltillisesti, mutta riittävätkö digipäivitys ja kevythybridisointi maaliin asti? Ensiesittelyn yhteydessä BMW:n 1-sarjalla oli oma idea kilpailijoihin nähden. Etuvetoisten C-segmentin premiumien keskellä takavetoinen BMW erottautui selkeästi ja auton “flame surfacing” -muotoilu nousi pian merkiksi Baijerin kynällisestä kultakaudesta. Sittemmin erottautumistekijöistä on tingitty, joten muiden etuvetojen keskellä BMW on ollut se, jossa on ylikokoinen munuaismaski. Ilmeisimmin samanlaisuus on kannattanut, sillä BMW 1-sarjan neljäs polvi jatkaa kolmannen renkaanjäljissä esimerkiksi akselivälin suhteen. Mittasuhteita on kuitenkin hierottu esimerkiksi korkeuden osalta. Niinpä suurin osa päivityksistä on kohdistettu voimalinjan kevythybridisointiin ja sisustan digipäivitykseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet Teknologia Arkiajettavuus Tilat M135 xDrive jättää helposti kylmäksi Hienosäädetty uutuusMallimerkinnöissä noudatetaan uutta linjaa, joten tavallisten bensiinimoottorien pieni i on pudonnut historiaan. Malliston aloitusmallina on nyt BMW 120. Pituutta 1-sarja on saanut 42 mm, joten auto on luokassaan tyypillisesti 4,36 metriä pitkä. Leveys ja akseliväli ovat ennallaan, korkeutta on tullut 25 mm. BMW yrittää tavallaan tehdä “Volvot”, eli saada etuvetoauton näyttämään takavetoiselta yllättävän pitkällä konepellillä. Uuden mallimerkinnän lisäksi BMW 120 erottuu edeltäjästään osittain vinosuuntaisilla keulamaskin säleillä. Vinosuuntaa on käytetty myös sisustassa yhdistävänä tekijänä. Takaoven lasin Hofmeister-mutka on saanut numeron 1 osoituksena mallimerkinnästä. Uusi ykkönen on myös ensimmäinen BMW, johon saa kontrastivärisen katon halutessaan.TeknologiapäivitysOvi auki ja hämmästelemään. Tai oikeastaan ei, sillä BMW 120 on saanut erittäin sukunäköisen sisustan. Konseptia kutsutaan BMW Curved Displayksi, eli mittariston ja BMW OS 9:n näytöt on yhdistetty samoihin kehyksiin. Mittaristonäytön koko on 10,25 tuumaa ja kosketusnäytön koko on 10,7 tuumaa. BMW:n nykyinen järjestelmä on perusselkeä, mutta toimintojen jakaminen lukuisiin erilaisiin sovelluksiin aiheuttaa joskus tenkkapoon päävalikosta jatkamiseen. Sisustassa toistuvat erilaiset viivat, joten M-varustelun myötä värit toistuvat kojelaudassa ja sisävalaistuksen kuvioissa. Ilmastoinnin toiminnot löytyvät kosketusnäytöstä ja keskikonsolin vaihdevalitsin on tiivistetty pieneksi keinukytkimeksi. Takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti. Pääntilaa on kokoon nähden kiitettävästi, mutta matala istuinosa nostaa helposti polvet ylös penkistä. Jalkatilan määrä puolestaan on voimakkaasti kiinni etupenkkiläisten pituudesta. Tavaratilaa on 380 litraa BMW 120:ssä ja se on laajennettavissa 1 200 litraan. 120d:n kohdalla tavaratila jää tosin 80 litraa pienemmäksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyttä hybridiäAlkuvaiheessa mallistossa on yhteensä neljä eri moottorivaihtoehtoa, joista ensimmäiseen aaltoon ennättävät bensiinimallit. BMW 118d pohjautuu 2,0-litraiseen dieselmoottoriin (110 kW/150 hv) ja BMW 120d lisää kokoonpanoon vielä 48 voltin kevythybridijärjestelmän vaihteiston yhteyteen. Teho nousee 120 kilowattiin (163 hv).Koeajossa olevista bensiinimalleista BMW 120 on malliston peruskivi. Kolmisylinteriseen 1,5-litraiseen TwinPower-turboon on ladattu koko joukko tekniikkaa 48 voltin kevythybridistä alkaen. Tehoa on 115 kW ja 156 hv. Vaihteistona on seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, jonka yhteyteen 15 kilowatin (20 hv) kevythybridiavustus on laitettu. Malliston huipulla on M135 xDrive. 2,0.litrainen neloskone nostaa 221 kilowatin (300 hv) teholla M135 xDriven suoraan Golf R:n kilpailijaksi. Vaihteistona on jälleen seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti ja sieltä veto jatkuu kaikille pyörille. 0–100 km/h taittuu 4,9 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h. Etuakselin tasauspyörästössä on lukitustoiminto. Saatavilla on myös M Technlogy Package, joka vahvistaa alustarakenteita entisestään ja lisää M Compound -jarrujärjestelmän. 385 mm etujarrulevyt saavat parikseen nelimäntäisen kiinteän jarrusatulan, jossa käytetään samoja jarrupaloja M3:n kanssa.Alustan suhteen BMW on tehnyt muutoksia käyttämällä enemmän poikittaistukia ja jäykempiä puslia. Jo BMW 120 saa M Sport -paketin yhteydessä poikittaistuen konetilaan. Etuakselin caster-kulmaa on kasvatettu 20 prosenttia paremman suuntavakauden saavuttamiseksi. Varustelistalla on myös matalampi jousitus yhdessä säädettävän M-iskunvaimennuspaketin kanssa.Arkipaketti ja taskurakettiBMW 120 kulkee ohjauspyörän takaa tutkittuna melko suoraviivaisesti. Auto ei inspiroi merkittäviin urotekoihin, mutta nopeahko ohjaus on kohtuullisen hyvin painotettu ja keskialue on rauhallinen. Alusta on 1-sarjalle tyypillisesti napakahko, mutta riittävän nöyrä arkiajoon. Münchenin ympäristön sileä tiestö edellyttää toki alustamukavuuteen ja äänieristykseen tutustumista uudelleen Suomessa.Toisena malliversiona koeajettu BMW M135 xDrive on toki ärhäkkä, mutta kovempi ja ripeämpi 1-sarja on juuri sitä. Vaihteiston täytyy reagoida ensin kaasua pyydettäessä, mutta sitten tehoa on suorastaan riittävästi. Ohjaus ei kuitenkaan pärjää etuvetoisten kilpakumppanien tunnokkuudelle ja auto tekee paljon töitä korostaakseen urheilullista olemustaan muun muassa keinoäänillä. Sporttipenkit ja urheiluhenkisempi ohjauspyörä ovat toki miellyttäviä lisäyksiä, M-logot ja mittaristonäkymät taasen vähemmän merkityksellisiä.Odotettu kokonaisuusBMW 1-sarja on uudistunut odotetulla tavalla, mutta vain osittain tapahtunut kevythybridisointi herättää kysymyksen siitä, millainen tulevaisuus ykkösellä on lähivuosina. Löytyykö autosta tilaa lataushybridin akustolle tai koko lattian täyssähköakulle? Digipäivitysten suhteen 1-sarja ottaa isommat sisarmallit vihdoin kiinni ja uudistukset ovat lähinnä osin positiivisia. Suomessa BMW 120-malliston hinnat alkavat 38 438 eurosta ja M Sportilla höystettynä hinta asettuu 42 392 euroon. Malliston huipulla on BMW M135 xDrive, jonka hinta kirjoitetaan 69 919 euroon ennen kuluja ja lisävarusteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BMW 120 M Sport KEVYTHYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiini/dieselmoottori 1 499 cm3 7-v. automaattivaihteisto 125 kW (170 hv), 280 Nm WLTP-kulutus 6,0–5,3 l/100km CO2-päästöt 135–121 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 7,8 s huippunopeus 226 km/h Mitat Pituus 4 361 mm Leveys 1 800 mm Korkeus 1 459 mm Akseliväli 2 670 mm Tavaratila 380–1200 l Omamassa 1 500 kg perävaunu 1 300 / 750 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 2 vuotta Hinta alkaen 42 392 € Lue lisää Kaikki artikkelit 11.11.2024 Koeajo Koeajo: BMW M5 on nyt onneksi lataushybridi, sillä sen ansiosta malli sai säilyttää V8-moottorin 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 7.8.2024 Koeajo Koeajo: BMW i5 Touring – sähköfarkulla voi ajaa ilman käsiä 15.6.2024 Koeajo Koeajo: BMW F 900 GS – viimein kaikki on hyvin 11.6.2024 Koeajo Koeajo: BMW iX2 xDrive30 – vankkaa suorituskykyä 20.3.2024 Koeajo Koeajo: BMW 550e xDrive – Johtotasoa 28.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW iX2 – kun sähkö saavutti suorituskykymallin 9.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW i5 – sähköautojen aatelia 3.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW i5 – keskijohdon sähköistymisaika Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä