14.10.2024

Koeajo: BMW 120 – varovaisesti uudemmaksi

Kuva Aake Kinnunen
BMW 120 1-sarja

BMW:n pikkuinen uudistuu maltillisesti, mutta riittävätkö digipäivitys ja kevythybridisointi maaliin asti?

Ensiesittelyn yhteydessä BMW:n 1-sarjalla oli oma idea kilpailijoihin nähden. Etuvetoisten C-segmentin premiumien keskellä takavetoinen BMW erottautui selkeästi ja auton “flame surfacing” -muotoilu nousi pian merkiksi Baijerin kynällisestä kultakaudesta. Sittemmin erottautumistekijöistä on tingitty, joten muiden etuvetojen keskellä BMW on ollut se, jossa on ylikokoinen munuaismaski. 

BMW 120 1-sarja

Ilmeisimmin samanlaisuus on kannattanut, sillä BMW 1-sarjan neljäs polvi jatkaa kolmannen renkaanjäljissä esimerkiksi akselivälin suhteen. Mittasuhteita on kuitenkin hierottu esimerkiksi korkeuden osalta. Niinpä suurin osa päivityksistä on kohdistettu voimalinjan kevythybridisointiin ja sisustan digipäivitykseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät ja huonot puolet

  • Teknologia
  • Arkiajettavuus
  • Tilat
  • M135 xDrive jättää helposti kylmäksi

Hienosäädetty uutuus

Mallimerkinnöissä noudatetaan uutta linjaa, joten tavallisten bensiinimoottorien pieni i on pudonnut historiaan. Malliston aloitusmallina on nyt BMW 120. Pituutta 1-sarja on saanut 42 mm, joten auto on luokassaan tyypillisesti 4,36 metriä pitkä. Leveys ja akseliväli ovat ennallaan, korkeutta on tullut 25 mm. BMW yrittää tavallaan tehdä “Volvot”, eli saada etuvetoauton näyttämään takavetoiselta yllättävän pitkällä konepellillä. 

BMW 120 1-sarja

Uuden mallimerkinnän lisäksi BMW 120 erottuu edeltäjästään osittain vinosuuntaisilla keulamaskin säleillä. Vinosuuntaa on käytetty myös sisustassa yhdistävänä tekijänä. Takaoven lasin Hofmeister-mutka on saanut numeron 1 osoituksena mallimerkinnästä. Uusi ykkönen on myös ensimmäinen BMW, johon saa kontrastivärisen katon halutessaan.

BMW 120 1-sarja

Teknologiapäivitys

Ovi auki ja hämmästelemään. Tai oikeastaan ei, sillä BMW 120 on saanut erittäin sukunäköisen sisustan. Konseptia kutsutaan BMW Curved Displayksi, eli mittariston ja BMW OS 9:n näytöt on yhdistetty samoihin kehyksiin. Mittaristonäytön koko on 10,25 tuumaa ja kosketusnäytön koko on 10,7 tuumaa. BMW:n nykyinen järjestelmä on perusselkeä, mutta toimintojen jakaminen lukuisiin erilaisiin sovelluksiin aiheuttaa joskus tenkkapoon päävalikosta jatkamiseen. 

BMW 120 1-sarja

Sisustassa toistuvat erilaiset viivat, joten M-varustelun myötä värit toistuvat kojelaudassa ja sisävalaistuksen kuvioissa. Ilmastoinnin toiminnot löytyvät kosketusnäytöstä ja keskikonsolin vaihdevalitsin on tiivistetty pieneksi keinukytkimeksi. 

Takaistuimilla tilaa on kohtuullisesti. Pääntilaa on kokoon nähden kiitettävästi, mutta matala istuinosa nostaa helposti polvet ylös penkistä. Jalkatilan määrä puolestaan on voimakkaasti kiinni etupenkkiläisten pituudesta. Tavaratilaa on 380 litraa BMW 120:ssä ja se on laajennettavissa 1 200 litraan. 120d:n kohdalla tavaratila jää tosin 80 litraa pienemmäksi. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevyttä hybridiä

Alkuvaiheessa mallistossa on yhteensä neljä eri moottorivaihtoehtoa, joista ensimmäiseen aaltoon ennättävät bensiinimallit. BMW 118d pohjautuu 2,0-litraiseen dieselmoottoriin (110 kW/150 hv) ja BMW 120d lisää kokoonpanoon vielä 48 voltin kevythybridijärjestelmän vaihteiston yhteyteen. Teho nousee 120 kilowattiin (163 hv).

BMW M135 1-sarja

Koeajossa olevista bensiinimalleista BMW 120 on malliston peruskivi. Kolmisylinteriseen 1,5-litraiseen TwinPower-turboon on ladattu koko joukko tekniikkaa 48 voltin kevythybridistä alkaen. Tehoa on 115 kW ja 156 hv. Vaihteistona on seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, jonka yhteyteen 15 kilowatin (20 hv) kevythybridiavustus on laitettu. 

Malliston huipulla on M135 xDrive. 2,0.litrainen neloskone nostaa 221 kilowatin (300 hv) teholla M135 xDriven suoraan Golf R:n kilpailijaksi. Vaihteistona on jälleen seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti ja sieltä veto jatkuu kaikille pyörille. 0–100 km/h taittuu 4,9 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h. Etuakselin tasauspyörästössä on lukitustoiminto. Saatavilla on myös M Technlogy Package, joka vahvistaa alustarakenteita entisestään ja lisää M Compound -jarrujärjestelmän. 385 mm etujarrulevyt saavat parikseen nelimäntäisen kiinteän jarrusatulan, jossa käytetään samoja jarrupaloja M3:n kanssa.

BMW M135 1-sarja

Alustan suhteen BMW on tehnyt muutoksia käyttämällä enemmän poikittaistukia ja jäykempiä puslia. Jo BMW 120 saa M Sport -paketin yhteydessä poikittaistuen konetilaan. Etuakselin caster-kulmaa on kasvatettu 20 prosenttia paremman suuntavakauden saavuttamiseksi. Varustelistalla on myös matalampi jousitus yhdessä säädettävän M-iskunvaimennuspaketin kanssa.

Arkipaketti ja taskuraketti

BMW 120 kulkee ohjauspyörän takaa tutkittuna melko suoraviivaisesti. Auto ei inspiroi merkittäviin urotekoihin, mutta nopeahko ohjaus on kohtuullisen hyvin painotettu ja keskialue on rauhallinen. Alusta on 1-sarjalle tyypillisesti napakahko, mutta riittävän nöyrä arkiajoon. Münchenin ympäristön sileä tiestö edellyttää toki alustamukavuuteen ja äänieristykseen tutustumista uudelleen Suomessa.

BMW M135 1-sarja

Toisena malliversiona koeajettu BMW M135 xDrive on toki ärhäkkä, mutta kovempi ja ripeämpi 1-sarja on juuri sitä. Vaihteiston täytyy reagoida ensin kaasua pyydettäessä, mutta sitten tehoa on suorastaan riittävästi. Ohjaus ei kuitenkaan pärjää etuvetoisten kilpakumppanien tunnokkuudelle ja auto tekee paljon töitä korostaakseen urheilullista olemustaan muun muassa keinoäänillä. Sporttipenkit ja urheiluhenkisempi ohjauspyörä ovat toki miellyttäviä lisäyksiä, M-logot ja mittaristonäkymät taasen vähemmän merkityksellisiä.

BMW M135 1-sarja

Odotettu kokonaisuus

BMW 1-sarja on uudistunut odotetulla tavalla, mutta vain osittain tapahtunut kevythybridisointi herättää kysymyksen siitä, millainen tulevaisuus ykkösellä on lähivuosina. Löytyykö autosta tilaa lataushybridin akustolle tai koko lattian täyssähköakulle? Digipäivitysten suhteen 1-sarja ottaa isommat sisarmallit vihdoin kiinni ja uudistukset ovat lähinnä osin positiivisia. 

BMW M135 1-sarja

Suomessa BMW 120-malliston hinnat alkavat 38 438 eurosta ja M Sportilla höystettynä hinta asettuu 42 392 euroon. Malliston huipulla on BMW M135 xDrive, jonka hinta kirjoitetaan 69 919 euroon ennen kuluja ja lisävarusteita.

BMW 120 1-sarja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW 120 M Sport

KEVYTHYBRIDI, etuveto

3-syl. bensiini/dieselmoottori 1 499 cm3

7-v. automaattivaihteisto

125 kW (170 hv), 280 Nm

WLTP-kulutus 6,0–5,3 l/100km

CO2-päästöt 135–121 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 7,8 s

huippunopeus 226 km/h

 

Mitat

Pituus 4 361 mm

Leveys 1 800 mm

Korkeus 1 459 mm

Akseliväli 2 670 mm

Tavaratila 380–1200 l

Omamassa 1 500 kg

perävaunu 1 300 / 750 kg

 

Euro NCAP ei testattu

Takuu 2 vuotta

Hinta alkaen 42 392 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat