25.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: BMW 430i Cabrio Luxury Line – katto pois ja kruisailemaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut BMW 4-sarjan Convertible on mainio kumppani alppteillä. Hyvää: hiljaisuus katto ylhäällä, voimalinja, ergonomia, iDrive Huonoa: hivenen pintakova alusta Noin puolen tunnin moottoritiesiirtymällä katto pysyy kiinni. BMW nielee tyhjää autobahnaa eleettömästi. Edes tuuli ei suhise monimutkaisen metallikaton lukuisissa saumoissa.Ero kiinteäkattoisiin serkuksiin, 4-sarjan Coupéen ja viisioviseen Gran Coupéen, syntyy moottoritien päättyessä. Kun liikennevaloissa painaa vaihdekepin takaa löytyvää katkaisinta, alkaa mekaaninen akrobatia. Parikymmentä sekuntia kestävästä show’sta voi tarvittaessa nauttia 20 kilometriin tunnissa asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlpit ansaitsevat avoautonVasta katon laskettua todella tajuaa ympäröivien Alppien mittakaavan. Vehreän laakson pohjalta alkavia pystysuoria kallioseinämiä saa katsoa kauas korkeuksiin saakka, kunnes katse lopulta tavoittaa valkoisena hohtavat huiput. Vuoristossa pitäisi aina ajaa avoautolla.BMW:n hienoisesti uudistunut keula lähtee kiipeämään rinnettä ylös. Mallipäivityksen tunnistaa uudistuneista lediajovaloista ja etupuskurin laidasta laitaan ulottuvasta ilmanottoaukosta. Asianharrastaja tunnistaa koeajoyksilön Luxury Line -varustelun aukkoa kiertävästä kromilistasta. Useimpien huomion vie uusi ja vain nelossarjaan saatava Sunset Orange -erikoisväri. Näyttävän oranssin pariksi koeajoautoon on valittu valkoinen nahkasisustus. Rohkea ja huolellista ylläpitoa vaativa vaihtoehto, mutta ehdottoman näyttävä.Neljä riittääKiharilla ja korkeuksiin nousevilla solateillä 430i on parhaimmillaan. Nelisylinterisen turbomoottorin alavääntö tekee rauhallisesta kruisailusta eleetöntä jyrkimmissäkin mäissä. Tarpeen tullen 252 hevosvoimaa riittävät maisemaa peittävien kuorma-autojen ohitteluun. Silloin veto on riemastuttavan innokasta käyntialueen yläpäähän saakka, ja äänimaailmakin kelpaa rivikuutosiin ihastuneille. Voimavaroihin ja ajo-olosuhteiden vaativuuteen nähden bemarin kulutus pysyi myös varsin kohtuullisena, 11 l/100 km ei ole kohtuuton lukema vuoria kiipeillessä. Parhaimmillaan 430i Cabrio on kruisaillessa ja ympäristöstä nauttiessa. Luonto välittyy avoautoon suodattamattomana, nousun kohti korkeuksia huomaa jo lämpötilasta. Helteisen laakson polte vaihtuu vähitellen yksinumeroisiin celsiusasteisiin. BMW:ssä ei silti tule kylmä. Ajoviima pysyy kohtalaisena vielä maantienopeuksissa, vaikka viimasuojan jättäisikin tavaratilan ja takaistuimen välistä löytyvään kätevään lokeroon. Lämmintä ilmaa niskaan puhaltavasta toiminnosta huomaa nauttivansa jatkuvasti.Avonaisen alusta entiselläänPaikoin varsin heikkokuntoisilla teillä huomaa ajoittain pohtivansa, miltä umpimalliset nelossarjalaiset tuntuisivat. Ne saivat malliuudistuksessa uudelleen säädetyn alustan ja ohjauksen. Avomalli saa tulla toimeen entisellään. Painavan auton perusviritys on pehmeä, mutta rappioituneilla alppiteillä eteneminen on ajoittain hivenen pintakovaa.Ihan joka hetki upeista vuoristomaisemista ei pääse nauttimaan...Jos serpoihin innostuu hakemaan vauhtia, alkavat korin liikkeet laajeta. BMW kertoo Cabrion painopisteen olevan 20 milliä 3-sarjan sedania matalampi, mutta tiukkoihin neulansilmiin kääntäessä voi huomata tavaratilaan pakkautuneen kattorakenteen massan.Vaikka avon ohjaus on entisellään, on tuntuma 18-tuumaisten vanteiden ja alppiteiden yleisen urattomuuden ansiosta Suomessa ajettuja 3- ja 4-sarjalaisia kirkkaampi. Ei ohjaus erinomainen ole, mutta ei se anna sijaa moitteillekaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivatonta navigointiaVuolaita kehuja sen sijaan ansaitsee malliuudistuksessa päivittynyt lippulaivanavigaattori. Navigation Professional tarjoaa uudesta 5- ja 7-sarjasta tutun käyttöliittymän, jolla seuraava alppisola löytyy vaivatta. Järjestelmä hallitsee myös langattoman Apple CarPlay -näytönpeilauksen, joten musiikkivalintaa vaikeuttaa se, ettei valinta avoautossa jää yksityisasiaksi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 430i Convertible Luxury Line Hinta alkaen 69 100 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 185 kW (252 hv), 5200 r/min Vääntö 350 Nm (1450–4800 r/min) Vääntö 350 Nm (1450–4800 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4638 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1384 mm, akseliväli 2810 mm Omamassa: 1810 kg Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija