2.12.2024

Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä

Kuva Manu Tuppurainen

Täyssähköauto BMW i4 M50 ja sen tehokkain versio on edustaa saksalaismerkkiä parhaimmillaan.

Saksalaisvalmistajan kaikkein suosituimmat ja tunnetuimmat mallit ovat kautta aikojen 3- ja 5-sarjat. Jälkimmäiseen, ylempään keskikokoluokkaan BMW on ehtinyt jo lanseerata jo täyssähköisen i5-mallin, mutta 3-sarjasta ei vielä.

Bemarin 3-sarjan sähköauton tulee markkinoille sitten kun BMW alkaa suoltaa uusia kokonaan sähköautojen uudelle perusrakenteelle valmistettavia, niin sanottuja Neue Klasse -autojaan.

BMW:n 3-sarjan, eli keskikokoisen täyssähköisen auton roolia mallistossa hoitaa tällä hetkellä i4-malli, joka valmistetaan samalla Münchenin tehtaalla BMW:n vastaavankokoisten polttomoottoristen ja ladattavien hybridien kanssa. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suosituin Bemari viime vuonna

Farmarikorinen täyssähköinen malli antaa BMW:llä vielä odottaa itseään tässä kokoluokassa. Tosin i4-mallin tavaratila on melko tilava senkin vuoksi, että sen tavaratilan luukku aukeaa grand coupélle tyypilliseen tapaan – tavaratilan kansi on saranoitu takalasin yläreunasta, eikä alareunasta kuten perinteisissä sedan-malleissa. BMW i4 on BMW:n keskikokoinen grand coupé, samalla tavalla kuin 4-sarja oli aikoinaan polttomoottoristen autojen puolella 3-sarjan coupé-versioksi loihdittu malli.

Kun katsotaan viime vuoden rekisteröintilukuja, BMW i4 oli viime vuonna Suomessa saksalaismerkin kaikkein suosituin automalli. Kokonaisrekisteröintitilastoissa se kipusi sijalle 11, ottaen esimerkiksi kaikkien saksalaisten premium-merkkien ja -mallien ykköspaikan itselleen. Se myös peittosi sen varteenotettavimmat kilpailijansa, Polestar 2:n ja Tesla Model 3:n, jotka löytyvät rekisteröintitilastoista selvästi i4:n takaa.

Merkillepantavaa on vielä myös se, että vielä vuoden 2022 rekisteröintitilastojen 30 eniten rekisteröidyn automallin joukosta löytyivät BMW 3-sarja ja 5-sarja, mutta vuonna 2023 ei enää, BMW i4 syrjäytti nekin tilastoista.

Tilastojen valossa BMW i4 hoitaa siis paikkansa ja sille annetun tehtävänsä varsin mallikkaasti. BMW i4 on nyt myös siinä iässä, että autoon on tehty pieniä päivityksiä. Esimerkiksi ohjaamossa ilmastoinnin suuttimien nuppi on uudenlainen ja vaihdevalitsin on nyt pieni "kristallivipu" jykevän vaihdekepin sijaan. Ulkopuolella valot niin edessä kuin takanakin ovat saaneet uutta ilmettä.

Tehoa ja ajettavuutta

BMW i4:n suosiolle on olemassa myös ihan selkeät syyt, siinä on niitä asioita, mitä BMW:n ostajat yleensä hakevat, eli hyvää ajettavuutta, tehoa ja premiumia. Toki myös Bemarille tunnusomaisia ja ominaispiirteitä, kuten muun muassa urheilullista muotoilua.

Ajettavuudeltaan i4 on erinomainen. Se tuntuu Bemarilta jo ihan siitä lähtien, miltä sen ohjauspyörä tuntuu käsissä. Ohjaus on tukeva, tarkka ja BMW:lle tyypilliseen tapaan hyvää vastetta tarjoava. 

BMW on myös löytänyt sähköautoissaan tavan kosiskella yleisöään ja siinäkin mielessä i4, ja varsinkin koeajoettu M50-versio on ihka oikea ja aito BMW. BMW tunnetaan myös vuosikymmenien ajalta motorsport eli M-osastostaan. Liimataan auton kylkeen M-logot, kutitellaan autosta enemmän tehoja, käytetään M:lle tuttuja värejä ja muita elementtejä, niin moni tykkää. Eikä kaikki M-osastoon liittyvä ole tietysti Bemareissa näkyvissä. Koeajetussa i4-mallissa oli myös mukautuva Sport-ohjaustehostus sekä adaptiivinen, mukautuva M-alusta. 

Nämä tekevät tietysti ajamisesta nautinnollista kaikenlaisella pätkällä. Maantiellä auto on mukavan rauhallinen, mutta mutkatiellä siitä kuoriutuu ärhäkämpi puoli. Alustan liikkeet ovat erittäin pieniä, se pitää auton korin kurissa suodattaen samalla kaiken epätasaisuuden, mitä renkaiden alle vain sattuu. Ohjaustunto on koko ajan erinomainen, talvirenkaillakin. Alla olevat 20-tuumaiset matalaprofiiliset pyörätkään eivät tee ajotuntumasta epämiellyttävää.

Urheilullisuutta tarjoaa myös räjähtävä kiihtyvyys, nollasta sataan mennään alle neljän sekunnin. M-kirjaimelle tässä autossa tulee todella vastinetta, sillä i4 M50 päihittää monet samasta pilttuusta tulevatkin baijerilaiset leikiten. Kuljettajan paikalla Bemarissa on kaiken kaikkiaan kiva istua ja istuinten säädöt ovat hyvät.

Ahtaat takatilat

Takatilat keskikokoluokan baijerilaisissa eivät ole koskaan olleet mitkään valtavat, eikä i4 tee siinäkään poikkeusta. Taakse laskeva kattolinja syö myös takatilojen oviaukon korkeutta, ja keskimittaisen suomalaismiehenkin täytyy varoa päätään, että ei lyö sitä oviaukkoon.

Takana tilaa syö myös lattialla oleva ”kardaanitunneli”. Se i4:ssä täytyy olla, sillä matalan sähköauton suunnitteleminen ei ole ihan helppoa. Akku täytyy jättää hyvin litteäksi, jotta auto saadaan pidettyä  matalana, mutta akun tekniikka täytyy kuitenkin kuljettaa läpi auton jossain, ja siksi autossa on niin sanottu kardaanitunneli.

BMW:n tietoviihdejärjestelmä on tehty kuten älypuhelin. Ruudulla on paljon kuvakkeita, joiden takaa löytyy erilaisia toimintoja. Ja niitä sitten riittääkin, kuvakkeita kuvakkeiden perään, vieri vieressä ja yläkkäin. Kuvakkeiden määrä tietoviihdejärjestelmässä on valtava ja menee tovi aikaa opetellessa, mitä minkäkin kuvakkeen takaa löytyy – jos sittenkään oppii, sillä vähemmän tarvittavat toiminnot saattaa unohtaa kun niitä ei käytä säännöllisesti.

BMW i4:n maksimilatausteho on 205 kilowattia ja auto suoriutuu talvikelissäkin hyvin siitä, mitä baijerilaiset lupaavat auton pikalatuksesta. Maksimilatausteho löytyy talvellakin akun esilämmityksen jälkeen ja autolla päästiin koeajon pikalatauksissa 120–130 kilowatin keskitehoihin.

Se on suorituksena ihan hyvä – mutta ottaen huomioon sen, minkä hintaluokan autosta puhutaan, lukemat, mitä valmistaja autolle lupaa, voisivat olla korkeammatkin. 

BMW i4 ja sen M50-versio ei toki ole mikään edullinen paketti. Auton alkaen hinta on lähes 70 000 euroa ja lisävarusteilla se kohoaa vieläkin korkeammalle, koeajetussa versiossakin lisävarusteita oli lähes 20 000 eurolla. Auto ei siis ole ihan kaikkien tavoitettavissa ja parasta kohderyhmää lienevät juuri ne, jotka ajavat ennestään BMW:llä tai suunnittelevat BMW:n jonkun mallin hankkimista joka tapauksessa.

Kuten sanottu, suosiolle on syynsä eikä sitä tarvitse i4 M50:n kohdalla ihmetellä. Se tarjoaa juuri sitä, mitä myös hyvin puristinenkin BMW-fani voi autoltaan haluta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Teho
  • Ajettavuus
  • Alustatuntuma
  • Ahtaat takatilat

BMW i4 M50 xDrive

SÄHKÖAUTO, neliveto

400 kW (544 hv), 795 Nm

Akku brutto / netto 83,9 / 81,3 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 205 kW

WLTP-kulutus 18,0 kWh / 100 km

toimintamatka 509 km

Suorituskyky 0–100 km/h 3,9 s

huippunopeus 225 km/h

Mitat

Pituus 4 783 mm

Leveys 1 852 mm

Korkeus 1 448 mm

Akseliväli 2 856 mm

Tavaratila 470 l

Omamassa 2 290 kg

perävaunu 1 600 / 750 kg

Euro NCAP 4 tähteä (2022)

Takuu 2 v

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 67 810 €

koeajoauto 87 161 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat