29.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: BMW iX3 – baijerilaisten toinen sähköauto on huomattavasti ensimmäistä tavallisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ennätti kulua lähes kymmenen vuotta i3:n esittelystä, kun BMW palasi sähköautojen pariin. BMW iX3 huokuukin myöhässä tehtyjen kotitehtävien tunnetta. Hyvää: kulutus, tavallisuus. Huonoa: ajettavuus, kunnianhimottomuus. On vaikea uskoa, että BMW iX3 on vasta toinen baijerilaisten rakentama täyssähköauto. Konseptina vuonna 2011 esitelty ja jo 2013 tuotantoon päätynyt BMW i3 toimi pitkään sinivalkoisen merkin tulevaisuuden lähettiläänä, mutta nyt automaailman sähköistymisessä ollaan yleisesti edetty erikoismalleista perusmallien sähköistämiseen.Vielä nytkin ihmetyttää, että autot julkaistiin tässä järjestyksessä. BMW i3 toi hiilikuidun sarjatuotantokoriin, toteutti takaovet kaapparimallisina ja raikasti sisustaa uusilla muodoilla sekä materiaaleilla. BMW iX3 sen sijaan on tasaisen tuttu X3, mutta isolla akulla ja takavedolla varustettuna.Ulkoisesti sähköversion erottaa mystisistä i-kiduksista, peitetystä munuaismaskista ja aerodynaamisemmista vanteista, joilla tavoitellaan 10 kilometrin lisämatkaa akullista kohti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiinasta käsinBMW iX3:n syntyyn on vaikuttanut omalta osaltaan Kiina, ja malli tehdäänkin Dadongin tehtaalla Kiinan koillisosassa.Taka-akselille sijoitettu sähkömoottori on BMW:n omassa kirjanpidossa viidennen sukupolven suunnittelua, mikä tarkoittaa vapautta harvinaisista maametalleista. Uusi moottorin, voimansiirron ja elektroniikan yhdistävä voimayksikkö on myös kustannustehokkaampi. Moottori nipistää hiukan takatiloista, mutta keulalla ei ole myöskään tavaratilaa.Lattiaan sijoitetun akun koko on 80 kilowattituntia, minkä ansiosta iX3 on saanut 460 kilometrin toimintamatkan yhdistetyllä WLTP-syklillä mitattuna. Pikalatauksen huipputeho on 150 kW, joten 0–80 prosentin lataus sujuu noin 35 minuutissa. Type 2 -lataus hoituu kolmivaiheisesti 11 kW:n teholla, joten parhaimmillaan akun saa täyteen kahdeksassa tunnissa.Koeajoaikana auto osoitti ainakin kehäteiden ja valtaväylien vaeltajana pysyttelevänsä WLTP-kulutuksen tuntumassa, joten myös akullisella saavutettava kilometrimäärä pysyi komeasti 400:n paremmalla puolella. Lämpöpumppu auttaa energiatehokkuudessa.Muuten lötkö X3Pitkäliikkeinen kaasupoljin saa iX3:n tuntumaan aluksi uneliaalta, mutta voimakkaampi painallus herättää 210 kilowatin voimavarat. Tuolloin tulee kiusallisesti ilmi, että alustainsinööreillä ei ole ollut paras päivä painavan katumaasturin ajo-ominaisuuksia säädettäessä. Adaptiivinen M-alusta on töyssyissä pintanapakka ja horjahtelee epämääräisesti kiihdytettäessä, eikä ohjauksella ole mitään tietoa auton tekemisistä.Jarrutuntumassa ei sinänsä ole valittamista, mutta BMW:n lataushybrideistä tuttu kamerapohjainen mukautuva energian talteenotto tekee jokaisesta moottorijarrutuksesta jännittävästi nykivän kokemuksen. Kiinteä asetus on suositeltavampi vaihtoehto. Muuten iX3 on juuri niin kuin X3, mikä on varmasti myös merkin nykyomistajille plussaa. Muutamat valikkoratkaisut ovat huonontuneet, mutta iDrive pitää vielä pintansa markkinoiden selkeimpien tietoviihdejärjestelmien joukossa. Digimittaristo ei edelleenkään tarjoa merkittävää muokattavuutta.Edistyksellisen BMW i3:n jälkeen tämä kaikki tuntuu harmittavan välttävältä – aivan kuin iX3 olisi koottu “tämä riittää” -mentaliteetilla. Vuoden 2013 visio 2020-luvusta oli paljon toteutunutta jännittävämpi.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW iX3 Charged Plus Hinta alkaen 75 882 € Koeajetun auton hinta varusteineen 78 406 € Moottori Sähköauto takaveto. Teho 210 kW (286 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 80,0 / 74,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16A, 1 x 32A), CCS 150 kW. Toimintamatka 460 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4734 mm, leveys 1891 mm, korkeus 1668 mm, akseliväli 2864 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”