18.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Carado CV590 4×4 – vielä siitäkin eteenpäin, mihin tie päättyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fordin alustalle tehty Carado on nelivetonsa ansiosta auto, jolla voi mennä leirintäaluetta kauemmas vaikka sivistystä pakoon. Hyvää: Neliveto, ajettavuus, tilat kahdelle. Huonoa: Polttoaineen kulutus, laaja kääntösäde. Nelivetoisten matkailuautojen kysyntä kasvaa koko ajan. Myös tarjontaa on entistä enemmän. Carado CV590 4x4 -matkailuauto on yksi hyvä esimerkki siitä, kuinka nelivetoista alustaa voidaan hyödyntää matkailuautoissa.Carado CV590 on tarkalleen ottaen retkeilyauto, se on L3-pituisen ja H3-korkuisen Ford Transitin koriin tehty matkakoti. Korilla on pituutta vähän vajaa kuusi metriä eli tarkalleen 5,981 metriä. Korkeus autossa on vielä muutaman sentin korkeampi kuin Fordin H3-korkean korin korkeus, eli Caradon korkeus huitelee 2,84 metrissä. Muutamat lisäsentit Caradon korkeuteen tulevat muun muassa auton katolle avatusta kattoluukusta. Auton paino jää alle 3,5 tonnin, joten Caradoa voi ajaa B-ajokortilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvät maasto-ominaisuudetKun nelivetoon yhdistää Fordin väkevän voimalinjan, joka vääntää peräti 405 newtonmetriä, maasto-ominaisuudet Caradossa ovat hyvät. Tosin auton korkea kori ja korkea painopiste tuovat etenemiseen maastossa omat haasteensa, mutta voimalinjan puolesta esteitä ei välttämättä paljoa ole.Auton nelivedon saa myös lukittua ja ohjaamosta saa napin painalluksella kytkettyä mudalle ja liukkaammalle alustalle paremmin toimivaa ajo-ohjelmaa. Lisäksi auton ykkös- ja vielä kakkosvaihdekin ovat hyvin lyhyitä, joten nelivedon tarjoamasta hyödystä voi Caradossa ottaa paljonkin irti. Neliveto ja väkevä voimalinja mahdollistavat myös hyvän vetokyvyn, se on Caradossa jarrullisena 2 580 kiloa. Hankalampiin paikkoihin, tai mihin tahansa Caradolla mennessä, kannattaa kuitenkin muistaa auton kääntösäde. Caradoa ei saa ympäri ihan pienessä tilassa, sillä autossa on laaja kääntösäde eikä se ole kovin ketterä käsitellä. Hyvät peilit tarjoavat näkyvyyden kuitenkin joka suuntaan ja autoon integroitu peruutuskamera takaa erinomaisen näkyvyyden taakse.Peruutuskamera sijaitsee auton perän korkeimmassa kohdassa, joten se pysyy melko hyvin puhtaana myös kuraisella kelillä. Kamera kuvaa hyvin suoraan alaspäin, joten auton pystyy pistämään sen avulla sentilleen parkkiin. Autosta löytyy myös muita pysäköintiavustimia, kuten tutkat sekä edestä että takaa. Fordin voimalinja uhkuu todellakin voimaa, mutta yhdistettynä auton laajaan otsapinta-alaan, suureen polttoaineen kulutukseen kannattaa varautua. Alle 10 litran Caradolla voi päästä, mutta se vaatii kevyttä kaasujalkaa ja alhaisia nopeuksia.Makuutilat kolmelleVäkevän voimalinjan ansiosta Caradon ajettavuus on kohdallaan. Moottorin vääntö riittää erinomaisesti eikä autolla jää jalkoihin liikenteessä. Moottorin hyvä vääntö mahdollistaa myös sen, että autolla voi ajaa juuri väännöllä, eikä vaihdekeppiin tarvitse koskea jatkuvasti. Muutenkin kuljettajan paikalla on asiat hyvin. Kuskin penkin mukavuus ja runsaat säädöt takaavat väsyttämätöntä matkantekoa. Sisätiloiltaan Carado on laadukkaasti viimeisteltyjä materiaaleja ja tyylikkyyttä. Koska auto on retkeilyauto, sen tilat ovat huomattavasti kapeammat kuin tavallisessa matkailuautossa, mutta Caradossa on kaikki tarpeellinen kahdelle, jopa kolmelle. Autossa on makuutilat kolmelle henkilölle, kaksi paikkaa on perän parivuoteessa ja kolmas vuodepaikka taitellaan auki oleskelutilan pöytäpaikalle. Matkustuspaikat Caradossa on neljälle henkilölle, tosin kaksi matkustajaa joutuu matkustamaan pöydän ääressä hyvinkin selkä suorassa, joten pidempään matkantekoon nämä paikat eivät välttämättä sovellu.Hyvin pistorasioitaWC on autossa tilava, ja auton etuistuinten käännettävä kapteenimalli lisää auton käytettävyyttä. Pistorasioita on sijoiteltu hyvin niin lieden lähelle kuin muuallekin autoon. Esimerkiksi suoraan kuljettajan edestä kojelaudan päällä olevasta lokerosta löytyvät sekä usb-virta että 12 voltin virtalähtö, joten lisälaitteiden piuhat saa myös kätevästi piiloon. Kaikkein suurin tavaratila sijaitsee sängyn alla, joten sängyn päälle joutuu vähän kiipeämään.Autossa on myös runsaasti säilytystilaa joka puolella, jokainen neliösenttimetri on hyödynnetty Caradossa hyvin.Autossa on myös hyvin korkeutta, joten sekin tuo tiloihin lisää avaruuden tuntua. Ikkunat saa pimennettyä valmiiksi asennetuilla kaihtimilla, ja Caradon napakalla patjalla tulee hyvät yöunet. Koeajon aikana Caradossa myös yövyttiin ja hyvin autossa myös nukutti.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Carado CV590 4x4 Hinta alkaen 80 590 € Koeajetun auton hinta varusteineen 88 380 € Teho 125 kW (170 hv) Vääntö 405 Nm Vääntö 405 Nm Mitat pituus 5981 mm, leveys 2059 mm, korkeus 2840 mm, akseliväli 3750 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2580 / 750 kg Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous