23.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 Aircross Hybrid 136 – mikä jarruttaen tulee, se viheltäen menee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksoiskytkinvaihteistolla ja 48 voltin kevythybridijärjestelmällä päivitetty Citroën C5 Aircross on yllättävä uutuus ladattavien autojen aikana, mutta lopputulos sopii perhecrossoverin olemukseen hyvin. Hyvää: tilat, mukavuus. Huonoa: takaistuinten pituussäädön rajat. Aivan ensimmäisenä ei tulisi mieleen, että Citroën C5 Aircross saa mallistolaajennuksen kevythybridistä, sillä autosta on ollut ladattava hybridi jo jonkin aikaa. Kattavasti mietitty voimalinja tuleekin enemmän pelkällä polttomoottorilla varustetun version tilalle. Muuten C5 Aircross on tutulla tolalla, eli crossoverin tärkeimmät vahvuudet ovat tilat ja mukavuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi kytkintä, yksi sähkömoottoriVoimalinjan päivitystyö on lähtenyt polttomoottorista. 1,2-litrainen kolmesylinterinen PureTech kuulostaa paperilla tutulta, mutta moottorissa on tehtaan mukaan 40% uusia osia aiempaan painokseen verrattuna. Moottorin terminen tehokkuus on parantunut ja samalla kehitystyön kohteena ovat olleet luotettavuus ja päästörajat. Suoritusarvot ovat 100 kW (136 hv) ja 230 Nm. Moottorin startti toimii 48 voltin järjestelmällä.Sähkömoottori on kevythybridiksi yllättävän puhdikas. 21 kilowatin (28 hv) ja 55 Nm kestomagnetoitu moottori pystyy jopa liikuttamaan autoa ilman polttomoottorin apua “matalavääntöisissä” liikennetilanteissa, kuten autoa siirreltäessä. Hidastusvaiheessa moottori toimii generaattorina, joka lataa kuljettajan istuimen alla olevaa noin 0,432 kWh (netto) hybridiakkua. 48 voltin järjestelmä voi myös avittaa 12 voltin järjestelmää.Kokonaisuuden täydentää uusi sähköistettyihin voimalinjoihin suunniteltu ë-DCS6-kaksoiskytkinvaihteisto. Siirtyminen kaksoiskytkinvaihteistoon perinteisestä automaatista sopii tehtaan mukaan voimalinjalle paremmin, sillä vaihtotapahtuma on nopeampi. Myös sähkömoottori integroitu vaihteiston yhteyteen.Citroënin mukaan auto säästää polttoainetta erityisesti kaupunkiajossa, jossa sähköajon osuus voi olla jopa 50%. Hiilidioksidipäästöissä säästöä voidaan saavuttaa 15% vähennys vastaavaan bensiinimalliin verrattuna ja dieseliinkin nähden kevythybridi päästää 12% vähemmän.Totutun pehmeästiAjettaessa Citroën C5 Aircrossin kevythybridi liikkuu pehmeän rennosti muiden versioiden tapaan. Kaksoiskytkinvaihteiston vaihdot eivät ole aivan perinteisen automaatin tasolla, mutta kalibroinnissa on painotettu pehmeyttä salamavaihtojen sijaan. Auton erikoisuus on sen uusi voimalinja, josta kuuluu erilaisia vihellyksiä kiihdytyksissä. Osa vislauksesta kuuluu turboahtimesta, osa sähkömoottorista ja vaihteistosta. Piirre on onneksi lähinnä huvittava ja jää helposti musiikin taustalle. Vastapainoksi lyhyen koeajolenkin kulutuslukemat vihjasivat, että kevythybridi näyttää kulkevan pelkkää polttomoottoria vähemmällä. Muuten Citroën C5 Aircross on tutulla tolalla. Ohjaus on pehmeän tunnoton, kuten auton luonteeseen sopii. Alusta on toteutettu Citroënin nykytyylin progressiivisilla hydraulivaimentimilla, jotka ovat miellyttävää vaihtelua pintanapakoiden ja “urheilullisiksi” viritettyjen markkinakumppaneiden keskellä. Osa pehmeydestä tulee myös muhkeasta istuimesta, jonka sopiminen omalle selälle kannattaa varmistaa etukäteen.Takaistuimet ovat C5 Aircrossissa erikoiset. Kolme erillisistuinta ovat tasaleveät ja säätyvät itsenäisesti sekä pituuden että kallistuksen mukaan. Jalkatilaa ei kuitenkaan ole ylenpaattisesti, joten aikuisten kohdalla istuimet on syytä pitää taka-asennossa. Tavaratilaa on 580 litraa ja se on laajennettavissa aina 1 630 litraan.Hinnoittelu avoinnaSuomeen Citroën C5 Aircross Hybrid 136 tulnee ensi vuoden aikana, jolloin se voinee ottaa tavallisen polttomoottoriversion paikan hinnastossa. Säästyneiden hiilidioksidigrammojen ja kalliimman tekniikan hintavaikutukset kun osapuilleen kumoavat toisensa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën C5 Aircross Hybrid 136 ë-DCS6 KEVYTHYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 199 cm³ 8-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto 100 kW (136 hv), 230 Nm WLTP-kulutus 5,7 l/100km CO2-päästöt 128 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,2 s huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 4 500 mm Leveys 1 859 mm Korkeus 1 688 mm Akseliväli 2 730 mm Tavaratila 580 l Omamassa 1 606 kg perävaunu 1 250 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä (2019) Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen ei tiedossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija