23.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C5 Aircross Hybrid 136 – mikä jarruttaen tulee, se viheltäen menee Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaksoiskytkinvaihteistolla ja 48 voltin kevythybridijärjestelmällä päivitetty Citroën C5 Aircross on yllättävä uutuus ladattavien autojen aikana, mutta lopputulos sopii perhecrossoverin olemukseen hyvin. Hyvää: tilat, mukavuus. Huonoa: takaistuinten pituussäädön rajat. Aivan ensimmäisenä ei tulisi mieleen, että Citroën C5 Aircross saa mallistolaajennuksen kevythybridistä, sillä autosta on ollut ladattava hybridi jo jonkin aikaa. Kattavasti mietitty voimalinja tuleekin enemmän pelkällä polttomoottorilla varustetun version tilalle. Muuten C5 Aircross on tutulla tolalla, eli crossoverin tärkeimmät vahvuudet ovat tilat ja mukavuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi kytkintä, yksi sähkömoottoriVoimalinjan päivitystyö on lähtenyt polttomoottorista. 1,2-litrainen kolmesylinterinen PureTech kuulostaa paperilla tutulta, mutta moottorissa on tehtaan mukaan 40% uusia osia aiempaan painokseen verrattuna. Moottorin terminen tehokkuus on parantunut ja samalla kehitystyön kohteena ovat olleet luotettavuus ja päästörajat. Suoritusarvot ovat 100 kW (136 hv) ja 230 Nm. Moottorin startti toimii 48 voltin järjestelmällä.Sähkömoottori on kevythybridiksi yllättävän puhdikas. 21 kilowatin (28 hv) ja 55 Nm kestomagnetoitu moottori pystyy jopa liikuttamaan autoa ilman polttomoottorin apua “matalavääntöisissä” liikennetilanteissa, kuten autoa siirreltäessä. Hidastusvaiheessa moottori toimii generaattorina, joka lataa kuljettajan istuimen alla olevaa noin 0,432 kWh (netto) hybridiakkua. 48 voltin järjestelmä voi myös avittaa 12 voltin järjestelmää.Kokonaisuuden täydentää uusi sähköistettyihin voimalinjoihin suunniteltu ë-DCS6-kaksoiskytkinvaihteisto. Siirtyminen kaksoiskytkinvaihteistoon perinteisestä automaatista sopii tehtaan mukaan voimalinjalle paremmin, sillä vaihtotapahtuma on nopeampi. Myös sähkömoottori integroitu vaihteiston yhteyteen.Citroënin mukaan auto säästää polttoainetta erityisesti kaupunkiajossa, jossa sähköajon osuus voi olla jopa 50%. Hiilidioksidipäästöissä säästöä voidaan saavuttaa 15% vähennys vastaavaan bensiinimalliin verrattuna ja dieseliinkin nähden kevythybridi päästää 12% vähemmän.Totutun pehmeästiAjettaessa Citroën C5 Aircrossin kevythybridi liikkuu pehmeän rennosti muiden versioiden tapaan. Kaksoiskytkinvaihteiston vaihdot eivät ole aivan perinteisen automaatin tasolla, mutta kalibroinnissa on painotettu pehmeyttä salamavaihtojen sijaan. Auton erikoisuus on sen uusi voimalinja, josta kuuluu erilaisia vihellyksiä kiihdytyksissä. Osa vislauksesta kuuluu turboahtimesta, osa sähkömoottorista ja vaihteistosta. Piirre on onneksi lähinnä huvittava ja jää helposti musiikin taustalle. Vastapainoksi lyhyen koeajolenkin kulutuslukemat vihjasivat, että kevythybridi näyttää kulkevan pelkkää polttomoottoria vähemmällä. Muuten Citroën C5 Aircross on tutulla tolalla. Ohjaus on pehmeän tunnoton, kuten auton luonteeseen sopii. Alusta on toteutettu Citroënin nykytyylin progressiivisilla hydraulivaimentimilla, jotka ovat miellyttävää vaihtelua pintanapakoiden ja “urheilullisiksi” viritettyjen markkinakumppaneiden keskellä. Osa pehmeydestä tulee myös muhkeasta istuimesta, jonka sopiminen omalle selälle kannattaa varmistaa etukäteen.Takaistuimet ovat C5 Aircrossissa erikoiset. Kolme erillisistuinta ovat tasaleveät ja säätyvät itsenäisesti sekä pituuden että kallistuksen mukaan. Jalkatilaa ei kuitenkaan ole ylenpaattisesti, joten aikuisten kohdalla istuimet on syytä pitää taka-asennossa. Tavaratilaa on 580 litraa ja se on laajennettavissa aina 1 630 litraan.Hinnoittelu avoinnaSuomeen Citroën C5 Aircross Hybrid 136 tulnee ensi vuoden aikana, jolloin se voinee ottaa tavallisen polttomoottoriversion paikan hinnastossa. Säästyneiden hiilidioksidigrammojen ja kalliimman tekniikan hintavaikutukset kun osapuilleen kumoavat toisensa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën C5 Aircross Hybrid 136 ë-DCS6 KEVYTHYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 199 cm³ 8-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto 100 kW (136 hv), 230 Nm WLTP-kulutus 5,7 l/100km CO2-päästöt 128 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,2 s huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 4 500 mm Leveys 1 859 mm Korkeus 1 688 mm Akseliväli 2 730 mm Tavaratila 580 l Omamassa 1 606 kg perävaunu 1 250 / 750 kg Euro NCAP 4 tähteä (2019) Takuu 3 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen ei tiedossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen