23.10.2023

Koeajo: Citroën C5 Aircross Hybrid 136 – mikä jarruttaen tulee, se viheltäen menee

Citroën C5 Aircross Hybrid 136 kevythybridi kaksoiskytkin

Kaksoiskytkinvaihteistolla ja 48 voltin kevythybridijärjestelmällä päivitetty Citroën C5 Aircross on yllättävä uutuus ladattavien autojen aikana, mutta lopputulos sopii perhecrossoverin olemukseen hyvin. Hyvää: tilat, mukavuus. Huonoa: takaistuinten pituussäädön rajat.

Aivan ensimmäisenä ei tulisi mieleen, että Citroën C5 Aircross saa mallistolaajennuksen kevythybridistä, sillä autosta on ollut ladattava hybridi jo jonkin aikaa. Kattavasti mietitty voimalinja tuleekin enemmän pelkällä polttomoottorilla varustetun version tilalle. Muuten C5 Aircross on tutulla tolalla, eli crossoverin tärkeimmät vahvuudet ovat tilat ja mukavuus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi kytkintä, yksi sähkömoottori

Voimalinjan päivitystyö on lähtenyt polttomoottorista. 1,2-litrainen kolmesylinterinen PureTech kuulostaa paperilla tutulta, mutta moottorissa on tehtaan mukaan 40% uusia osia aiempaan painokseen verrattuna. Moottorin terminen tehokkuus on parantunut ja samalla kehitystyön kohteena ovat olleet luotettavuus ja päästörajat. Suoritusarvot ovat 100 kW (136 hv) ja 230 Nm. Moottorin startti toimii 48 voltin järjestelmällä.

Citroën C5 Aircross Hybrid 136 kevythybridi

Sähkömoottori on kevythybridiksi yllättävän puhdikas. 21 kilowatin (28 hv) ja 55 Nm kestomagnetoitu moottori pystyy jopa liikuttamaan autoa ilman polttomoottorin apua “matalavääntöisissä” liikennetilanteissa, kuten autoa siirreltäessä. Hidastusvaiheessa moottori toimii generaattorina, joka lataa kuljettajan istuimen alla olevaa noin 0,432 kWh (netto) hybridiakkua. 48 voltin järjestelmä voi myös avittaa 12 voltin järjestelmää.

Kokonaisuuden täydentää uusi sähköistettyihin voimalinjoihin suunniteltu ë-DCS6-kaksoiskytkinvaihteisto. Siirtyminen kaksoiskytkinvaihteistoon perinteisestä automaatista sopii tehtaan mukaan voimalinjalle paremmin, sillä vaihtotapahtuma on nopeampi. Myös sähkömoottori integroitu vaihteiston yhteyteen.

Citroën C5 Aircross Hybrid 136 kevythybridi

Citroënin mukaan auto säästää polttoainetta erityisesti kaupunkiajossa, jossa sähköajon osuus voi olla jopa 50%. Hiilidioksidipäästöissä säästöä voidaan saavuttaa 15% vähennys vastaavaan bensiinimalliin verrattuna ja dieseliinkin nähden kevythybridi päästää 12% vähemmän.

Totutun pehmeästi

Ajettaessa Citroën C5 Aircrossin kevythybridi liikkuu pehmeän rennosti muiden versioiden tapaan. Kaksoiskytkinvaihteiston vaihdot eivät ole aivan perinteisen automaatin tasolla, mutta kalibroinnissa on painotettu pehmeyttä salamavaihtojen sijaan. 

Citroën C5 Aircross Hybrid 136 kevythybridi

Auton erikoisuus on sen uusi voimalinja, josta kuuluu erilaisia vihellyksiä kiihdytyksissä. Osa vislauksesta kuuluu turboahtimesta, osa sähkömoottorista ja vaihteistosta. Piirre on onneksi lähinnä huvittava ja jää helposti musiikin taustalle. Vastapainoksi lyhyen koeajolenkin kulutuslukemat vihjasivat, että kevythybridi näyttää kulkevan pelkkää polttomoottoria vähemmällä.

Muuten Citroën C5 Aircross on tutulla tolalla. Ohjaus on pehmeän tunnoton, kuten auton luonteeseen sopii. Alusta on toteutettu Citroënin nykytyylin progressiivisilla hydraulivaimentimilla, jotka ovat miellyttävää vaihtelua pintanapakoiden ja “urheilullisiksi” viritettyjen markkinakumppaneiden keskellä. Osa pehmeydestä tulee myös muhkeasta istuimesta, jonka sopiminen omalle selälle kannattaa varmistaa etukäteen.

Citroën C5 Aircross Hybrid 136 kevythybridi

Takaistuimet ovat C5 Aircrossissa erikoiset. Kolme erillisistuinta ovat tasaleveät ja säätyvät itsenäisesti sekä pituuden että kallistuksen mukaan. Jalkatilaa ei kuitenkaan ole ylenpaattisesti, joten aikuisten kohdalla istuimet on syytä pitää taka-asennossa. Tavaratilaa on 580 litraa ja se on laajennettavissa aina 1 630 litraan.

Hinnoittelu avoinna

Suomeen Citroën C5 Aircross Hybrid 136 tulnee ensi vuoden aikana, jolloin se voinee ottaa tavallisen polttomoottoriversion paikan hinnastossa. Säästyneiden hiilidioksidigrammojen ja kalliimman tekniikan hintavaikutukset kun osapuilleen kumoavat toisensa.

Citroën C5 Aircross Hybrid 136 kevythybridi

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Citroën C5 Aircross Hybrid 136 ë-DCS6

KEVYTHYBRIDI, etuveto
3-syl. bensiinimoottori 1 199 cm³
8-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto
100 kW (136 hv), 230 Nm
WLTP-kulutus 5,7 l/100km
CO2-päästöt 128 g/km
Suorituskyky 0–100 km/h 10,2 s
huippunopeus 200 km/h
Mitat
Pituus 4 500 mm
Leveys 1 859 mm
Korkeus 1 688 mm
Akseliväli 2 730 mm
Tavaratila 580 l
Omamassa 1 606 kg
perävaunu 1 250 / 750 kg
Euro NCAP 4 tähteä (2019)
Takuu 3 v / 100 000 km
hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km
Hinta alkaen ei tiedossa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat