9.2.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroënin porrasperäinen C4 X uudistui pystyperän tavoin, mutta sähkövoimalinjassa piilee yksi uusi temppu. Nykymuotoinen Citroën C4 esiteltiin 2020. Malliuutuus yhdisteli tuolloin Cactuksen ja C4:n ideoita samoihin kuoriin kevyesti katumaasturiaineksilla maustaen. Polttomoottoriversion lisäksi mallistoon kuului heti alkuvaiheesta sähköinen ë-C4. Sen jälkeen nähtiin vielä C4 X -porrasperän lisäys mallistoon ja myös ë-C4 -mallien sähköt päivitettiin parin vuoden jälkeen. Tämä koeajo lainaa osittain samassa yhteydessä uudistuneen Citroën C4 Hybridin koeajotekstiä. Pariisin autonäyttelyssä 2024 C4 X:n ulkonäkö sai uusia linjoja. Citroën on neljän vuoden aikana ryhtynyt siirtymään pois pyöreästä pullamuodosta kohti kulmikkaampaa olemusta. Ensimmäinen muotokieltä oikeassa elämässä toteuttanut auto oli viime vuonna saapunut Citroën ë-C3 ja Pariisissa nähty konseptiversio tulevasta Citroën C5 Aircrossista viimeistelee murroskauden.Uusien terävien ja kolmiosaisten valojen yhdistäminen pyöreään autoon ei ole ollut helppoa, mutta lopputulos on silti toimiva. Muotoiluryhmä on tehnyt paljon töitä esimerkiksi helmojen osalta mustan muovien ja korinväristen paneelien suhdetta muuttamalla. Citroënin logo on nyt merkin historiaan viittaavasti hihamerkkityylinen aiempien kromiviiksien sijaan. Pikkusisar ë-C3:n tyyliin myös ë-C4 X on saanut sinne tänne laitetun korostevärilistan, mutta autoa varten on kehitetty uusi maanläheisempi korosteväri. Lista vaikuttaa olevan myös hankalammin vaihdettavissa kuin C3:ssa. Ainakin koeajetun Citroën ë-C4 X:n kohdalla sähköstä kertovia sinisiä ë-kirjaimia löytyy enää takakontista.Porrasperäkori on ollut viime vuosina harvinaisuus C-segmentissä. Se ei ole ollut samanlainen myyntimenestys Euroopassa kuin kärkisijoista kamppaileva C4 hatchback, mutta toisaalta vaihtoehdon tarjoaminen on ollut tärkeää. Joillain markkina-alueilla se on ollut myös toimivaa, sillä C4 X on myynyt hyvin esimerkiksi Turkissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät ja huonot puolet Tilat Mukavuus Tavallisuus Ei varsinaista sähköpäivitystä Hienovaraisesti sisustettuSisätiloissa facelift näkyy maltillisemmin. Uusi seitsemäntuumainen mittaristonäyttö antaa kuljettajan työpisteelle modernimman ilmeen, vaikka mittareiden luettavuus ei juuri muutoksesta muutu. Näkymien osalta äyttölogiikka on tuttu muista PSA-aikakauden autoista, eli näkymien hallinnan avaimena ovat molempien viiksien päässä olevat painikkeet. Heijastusnäyttö on tehty erillisellä lasilla ja näkymää voi luonnehtia kelvolliseksi. Tietoviihdejärjestelmä on saanut ohjelmistopäivityksen, joten vähän viipyilevän suorittamisen takaa löytyy perustoimiva kokonaisuus. Citroën on säilyttänyt paksumpipehmusteiset Advanced Comfort -mukavuusistuimet, mutta etuistuimet on muotoiltu uudelleen. Sukunäön tavoittelun lisäksi istuimien sivuttaistukea on korostettu, joten pehmeä istuin ei ole aivan niin penkkimäinen. Mistään urheiluistuimista ei vieläkään ole kyse ja istuinten arkimukavuus on vain parantunut. Istuimen sopivuus omalle rangalle kannattaa toki selvittää koeajon muodossa.Muuten Citroën C4:n olemus on melko ennallaan. Tuttuun tapaan C4 X:n takaistuimet ovat 2° kallistetummat kuin C4:n, joten X:ssä pääsee yllättävän loungemaiseen tunnelmaan. Polttomoottoripuolella uudistukset ovat pieniä, mutta kattavia ja samassa yhteydessä manuaalivaihteisto on vaipunut unholaan. Tavaratilaa ë-C4 X:ssä on 510 litraa (VDA 210) ja se on laajennettavissa 1 360 litraan. Porrasperän lastausaukko on tosin harmittavan pieni ja luukun saranatkin kannattaa huomioida, mutta molemmat ovat autoluokan ominaisuuksia.Lähes samat sähkötKasvopäivityksen yhteydessä Citroën ë-C4 X:n sähkövoimalinja ei ole kokenut merkittäviä muutoksia. Edellisessä päivityksessä akun koko nostettiin 54 kilowattituntiin, jonka turvin yhdistetty WLTP-toimintamatka on nyt 427 km. Toisena versiona on vieläkin alkuperäinen 50 kWh akkukoko. Pikalatauksen teho on tuttu 100 kW. Mielenkiintoisin muutos koskee AC-latauslaitetta, sillä Suomessa maavakioidun 11 kW kolmivaihelaturin yhteydessä Citroën ë-C4 X saa tuen virran ulosotolle V2L-ominaisuuden myötä. Moottorivaihtoehdot ovat edelleen 100 kW (136 hv) ja 115 kW (156 hv) riippuen onko kyseessä vanhempi vai uudempi akkuversio. Vääntö on molemmissa tapauksissa 260 Nm. 100 kW versiota vaivannut lievä nuhaisuus on vähentynyt 115 kW versioon siirryttäessä, vaikka 0–100 km/h arvossa eroa on vain 0,8 sekuntia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavuus ensinLiikenteessä Citroën C4 on tutulla tolalla. Auton hydraulisilla pohjaanlyöntikumeilla varustetut iskunvaimentimet ja maltillinen rengaskoko (195/60 R18) tekevät autosta mukavan, vaikka auto on enemmän kotonaan tiessä olevien kuoppien kuin terävien hidastetöyssyjen kanssa. Ohjaus ei ole erityisen tunnokas ja se palauttaa tahmeahkosti. Auto on kuitenkin yllättävän kotonaan mutkatiellä, eikä keula lähde aliohjaamaan ensimmäisen haasteen edessä.Päivitetty Citroën ë-C4 X ja Citroën ë-C4 eivät ehkä ole jännittäviä uutuuksia avaruusalusmaisten sähköautojen keskellä, mutta ne hoitavat henkilöauton perustehtäviä hyvin. Vaikka Citroënin taikamattovuosista ollaan kaukana, pystyvät autot erottumaan markkinoiden tarjonnasta juuri mukavuuden avulla. Sähköominaisuuksien pysyminen lähes täysin ennallaan on harmi lähinnä uutuusarvon kannalta, sillä markkinoille putkahtelee uusia sähköautomalleja lähes viikoittain. Varsinaisissa käyttöominaisuuksissa ei kuitenkaan ole huutavia puutteita. Lisäksi V2L-tuen lisääminen on askel oikeaan suuntaan elinkaarensa puolivälissä olevan automallin kanssa.Euroopassa Citroën on tarjoamassa suurimmilla markkina-alueilla huoltoturvaa, joka kattaa voimalinjan komponentit takuun jälkeen aina kahdeksaan vuoteen (tai 160 000 km) saakka, kunhan auto huollatetaan ajallaan valtuutetussa huoltoliikkeessä. Ohjelman mahdollisesta laajenemisesta Suomeen ei ole vielä kerrottavaa. Ajoakkua 8 vuoden ja 160 000 kilometrin takuu koskee Suomessakin.Päivitetyn Citroën ë-C4/ë-C4 X -malliston saapuminen Suomeen tapahtuu kevään mittaan, jolloin myös hinnoittelusta ja varustelusta tiedetään tarkemmin. Citroën ë-C4 X 54 kWh/156 hv Max SÄHKÖAUTO, etuveto 115 kW (156 hv), 260 Nm Akku brutto / netto 54,0 / 51,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 100 kW WLTP-kulutus 14,6 kWh / 100 km toimintamatka 427 km Suorituskyky 0–100 km/h 9,1 s huippunopeus 150 km/h Mitat Pituus 4 580 mm Leveys 1 800 mm Korkeus 1 525 mm Akseliväli 2 670 mm Tavaratila 510–1 360 l Omamassa 1 577 kg perävaunu 0 / 0 kg Euro NCAP 4 tähteä (2021) Takuu 3 v / 100 000 km ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 40 890 € (ennen faceliftiä) Lue lisää Kaikki artikkelit 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 30.1.2025 Koeajo Koeajo: kasvopesty Citroën C4 Hybrid jatkaa mukavuuskärjellä 26.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C3 Aircross – hittiainekset isommassa paketissa 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 28.11.2024 Koeajo Koeajo: Citroën Berlingo Van – Vuoden pakun uudistettu painos 5.8.2024 Koeajo Koeajo: Citroën ë-Jumpy – tonniluokka yhä voimissaan – etenkin sähköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”