9.2.2025

Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä

Kuva Aake Kinnunen
Citroën ë-C4 X facelift

Citroënin porrasperäinen C4 X uudistui pystyperän tavoin, mutta sähkövoimalinjassa piilee yksi uusi temppu.

Nykymuotoinen Citroën C4 esiteltiin 2020. Malliuutuus yhdisteli tuolloin Cactuksen ja C4:n ideoita samoihin kuoriin kevyesti katumaasturiaineksilla maustaen. Polttomoottoriversion lisäksi mallistoon kuului heti alkuvaiheesta sähköinen ë-C4. Sen jälkeen nähtiin vielä C4 X -porrasperän lisäys mallistoon ja myös ë-C4 -mallien sähköt päivitettiin parin vuoden jälkeen.

Citroën ë-C4 X facelift

Tämä koeajo lainaa osittain samassa yhteydessä uudistuneen Citroën C4 Hybridin koeajotekstiä.

Pariisin autonäyttelyssä 2024 C4 X:n ulkonäkö sai uusia linjoja. Citroën on neljän vuoden aikana ryhtynyt siirtymään pois pyöreästä pullamuodosta kohti kulmikkaampaa olemusta. Ensimmäinen muotokieltä oikeassa elämässä toteuttanut auto oli viime vuonna saapunut Citroën ë-C3 ja Pariisissa nähty konseptiversio tulevasta Citroën C5 Aircrossista viimeistelee murroskauden.

Citroën ë-C4 X facelift

Uusien terävien ja kolmiosaisten valojen yhdistäminen pyöreään autoon ei ole ollut helppoa, mutta lopputulos on silti toimiva. Muotoiluryhmä on tehnyt paljon töitä esimerkiksi helmojen osalta mustan muovien ja korinväristen paneelien suhdetta muuttamalla. Citroënin logo on nyt merkin historiaan viittaavasti hihamerkkityylinen aiempien kromiviiksien sijaan. 

Pikkusisar ë-C3:n tyyliin myös ë-C4 X on saanut sinne tänne laitetun korostevärilistan, mutta autoa varten on kehitetty uusi maanläheisempi korosteväri. Lista vaikuttaa olevan myös hankalammin vaihdettavissa kuin C3:ssa. Ainakin koeajetun Citroën ë-C4 X:n kohdalla sähköstä kertovia sinisiä ë-kirjaimia löytyy enää takakontista.

Citroën ë-C4 X facelift

Porrasperäkori on ollut viime vuosina harvinaisuus C-segmentissä. Se ei ole ollut samanlainen myyntimenestys Euroopassa kuin kärkisijoista kamppaileva C4 hatchback, mutta toisaalta vaihtoehdon tarjoaminen on ollut tärkeää. Joillain markkina-alueilla se on ollut myös toimivaa, sillä C4 X on myynyt hyvin esimerkiksi Turkissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät ja huonot puolet

  • Tilat
  • Mukavuus
  • Tavallisuus
  • Ei varsinaista sähköpäivitystä

Hienovaraisesti sisustettu

Sisätiloissa facelift näkyy maltillisemmin. Uusi seitsemäntuumainen mittaristonäyttö antaa kuljettajan työpisteelle modernimman ilmeen, vaikka mittareiden luettavuus ei juuri muutoksesta muutu. Näkymien osalta äyttölogiikka on tuttu muista PSA-aikakauden autoista, eli näkymien hallinnan avaimena ovat molempien viiksien päässä olevat painikkeet. Heijastusnäyttö on tehty erillisellä lasilla ja näkymää voi luonnehtia kelvolliseksi. Tietoviihdejärjestelmä on saanut ohjelmistopäivityksen, joten vähän viipyilevän suorittamisen takaa löytyy perustoimiva kokonaisuus. 

Citroën ë-C4 X facelift

Citroën on säilyttänyt paksumpipehmusteiset Advanced Comfort -mukavuusistuimet, mutta etuistuimet on muotoiltu uudelleen. Sukunäön tavoittelun lisäksi istuimien sivuttaistukea on korostettu, joten pehmeä istuin ei ole aivan niin penkkimäinen. Mistään urheiluistuimista ei vieläkään ole kyse ja istuinten arkimukavuus on vain parantunut. Istuimen sopivuus omalle rangalle kannattaa toki selvittää koeajon muodossa.

Muuten Citroën C4:n olemus on melko ennallaan. Tuttuun tapaan C4 X:n takaistuimet ovat 2° kallistetummat kuin C4:n, joten X:ssä pääsee yllättävän loungemaiseen tunnelmaan. Polttomoottoripuolella uudistukset ovat pieniä, mutta kattavia ja samassa yhteydessä manuaalivaihteisto on vaipunut unholaan.

Tavaratilaa ë-C4 X:ssä on 510 litraa (VDA 210) ja se on laajennettavissa 1 360 litraan. Porrasperän lastausaukko on tosin harmittavan pieni ja luukun saranatkin kannattaa huomioida, mutta molemmat ovat autoluokan ominaisuuksia.

Lähes samat sähköt

Kasvopäivityksen yhteydessä Citroën ë-C4 X:n sähkövoimalinja ei ole kokenut merkittäviä muutoksia. Edellisessä päivityksessä akun koko nostettiin 54 kilowattituntiin, jonka turvin yhdistetty WLTP-toimintamatka on nyt 427 km. Toisena versiona on vieläkin alkuperäinen 50 kWh akkukoko. Pikalatauksen teho on tuttu 100 kW. 

Citroën ë-C4 X facelift

Mielenkiintoisin muutos koskee AC-latauslaitetta, sillä Suomessa maavakioidun 11 kW kolmivaihelaturin yhteydessä Citroën ë-C4 X saa tuen virran ulosotolle V2L-ominaisuuden myötä. 

Moottorivaihtoehdot ovat edelleen 100 kW (136 hv) ja 115 kW (156 hv) riippuen onko kyseessä vanhempi vai uudempi akkuversio. Vääntö on molemmissa tapauksissa 260 Nm. 100 kW versiota vaivannut lievä nuhaisuus on vähentynyt 115 kW versioon siirryttäessä, vaikka 0–100 km/h arvossa eroa on vain 0,8 sekuntia. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukavuus ensin

Liikenteessä Citroën C4 on tutulla tolalla. Auton hydraulisilla pohjaanlyöntikumeilla varustetut iskunvaimentimet ja maltillinen rengaskoko (195/60 R18) tekevät autosta mukavan, vaikka auto on enemmän kotonaan tiessä olevien kuoppien kuin terävien hidastetöyssyjen kanssa. Ohjaus ei ole erityisen tunnokas ja se palauttaa tahmeahkosti. Auto on kuitenkin yllättävän kotonaan mutkatiellä, eikä keula lähde aliohjaamaan ensimmäisen haasteen edessä.

Citroën ë-C4 X facelift

Päivitetty Citroën ë-C4 X ja Citroën ë-C4 eivät ehkä ole jännittäviä uutuuksia avaruusalusmaisten sähköautojen keskellä, mutta ne hoitavat henkilöauton perustehtäviä hyvin. Vaikka Citroënin taikamattovuosista ollaan kaukana, pystyvät autot erottumaan markkinoiden tarjonnasta juuri mukavuuden avulla. 

Citroën ë-C4 X facelift

Sähköominaisuuksien pysyminen lähes täysin ennallaan on harmi lähinnä uutuusarvon kannalta, sillä markkinoille putkahtelee uusia sähköautomalleja lähes viikoittain. Varsinaisissa käyttöominaisuuksissa ei kuitenkaan ole huutavia puutteita. Lisäksi V2L-tuen lisääminen on askel oikeaan suuntaan elinkaarensa puolivälissä olevan automallin kanssa.

Euroopassa Citroën on tarjoamassa suurimmilla markkina-alueilla huoltoturvaa, joka kattaa voimalinjan komponentit takuun jälkeen aina kahdeksaan vuoteen (tai 160 000 km) saakka, kunhan auto huollatetaan ajallaan valtuutetussa huoltoliikkeessä. Ohjelman mahdollisesta laajenemisesta Suomeen ei ole vielä kerrottavaa. Ajoakkua 8 vuoden ja 160 000 kilometrin takuu koskee Suomessakin.

Citroën ë-C4 X facelift

Päivitetyn Citroën ë-C4/ë-C4 X  -malliston saapuminen Suomeen tapahtuu kevään mittaan, jolloin myös hinnoittelusta ja varustelusta tiedetään tarkemmin.

Citroën ë-C4 X 54 kWh/156 hv Max

SÄHKÖAUTO, etuveto

115 kW (156 hv), 260 Nm

Akku brutto / netto 54,0 / 51,0 kWh

Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)

CCS: 100 kW

WLTP-kulutus 14,6 kWh / 100 km

toimintamatka 427 km

Suorituskyky 0–100 km/h 9,1 s

huippunopeus 150 km/h

 

Mitat 

Pituus 4 580 mm

Leveys 1 800 mm

Korkeus 1 525 mm

Akseliväli 2 670 mm

Tavaratila 510–1 360 l

Omamassa 1 577 kg

perävaunu 0 / 0 kg

 

Euro NCAP 4 tähteä (2021)

Takuu 3 v / 100 000 km

ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 40 890 € (ennen faceliftiä)

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat