18.1.2025 Koeajo Lataushybridi Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DFSK on juuri Suomeen rantautunut kiinalaisvalmistaja, jonka E5 iskee luokkaan, jossa voisi hyvinkin menestyä kohtuuhintaisella automallilla. Mikäli etsinnässä on 7-paikkainen perheauto, kannattaa autokaupoilla varautua tukevalla lompakolla. Mikäli normaali – eli viisi istuinpaikkaa – ei riitä, kaventuu automarkkina melkoisesti. Tarjolla on lähinnä luksusluokan isoja maastureita, yksi romanialaisauto, yksi tšekkiläinen ja pieni joukko kiinalaisia automalleja.DFSK iskee edellisistä viimeiseen kategoriaan, eli kiinalaisvalmistajan automalliin. Kyseessä on meikäläisittäin uusi automerkki, joka pyrkii Suomen markkinoille kookkaalla ja hyvin varustellulla autolla. Ja ennen kaikkea edullisella.E5:n suurin kilpailuvaltti uudella markkina-alueella on luonnollisesti hinta. Uuden kiinalaismerkin lanseeraamisen ennakkoluuloiselle autonostajalle on kuitenkin haaste, jota kiinassa ei välttämättä edes osata aavistaa. Siinä muutaman tonnin hintaero ei välttämättä auta. DFSK:n onneksi hintaeroa on reippaammin.DFSK E5 on muodollisesti pätevä auto. Se on kookas ja modernin näköinen automalli. Auton mitat ovat suunnilleen samat kuin BMW X5:ssä. Baijerilainen maksaa kuitenkin 100 000 euron pintaan, ja DFSK alle puolet siitä.Ajo-ominaisuuksiltaan vertaaminen BMW:n SUV-malliin on epäreilua, sillä E5 on etuvetoinen, ja varustettu 1,5-litraisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmällä. Vapaasti hengittävä bensiinimoottori tuottaa 122 hv (81 kW) tehon ja 135 Nm väännön. Sähkömoottorin teho on 174 hevosvoimaa, mutta mitenkään kovin ripeä auto ei molemmat voimat yhdistettäessäkään ole.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Hinnoittelu Ohjaamo ja sisätilat Mukiinmenevä ulkonäkö Umpisurkea tietoviihde Voimaton bensiinimoottori Valmistaja ei ilmoita auton kiihtyvyyslukemaa, mikä kertoo itsessään paljon. Koeajon perusteella voi sanoa, että auto kyllä kiihtyy sataseen, mutta ei mitenkään kovin ripeästi. Etuvetoisena talven liukkaat hidastavat kyytiä entisestään.Piskuinen vaparimoottori kamppaileeVapaasti hengittävä polttomoottori on auton koko huomioiden pieni, ja moottoritievauhdissa tuntuu paikoin siltä, että moottori käy henkiinjäämistaistelua fysiikan lakeja vastaan. CVT-vaihteisto pumppaa kierroksia ylös alas tasaista vauhtia ajettaessa, ja jotenkin moottori ei herätä luottamusta itseensä. Sähköllä homma toimii, mutta polttomoottorin kanssa on niin ja näin.Vaihteiston ohjaaminen on sekin hieman ärsyttävää, sillä pakille ja D:lle vaihtaminen ottaa aikansa. Pakkia ei siis voi heittää sisään työntämällä vaihdevalitsinta eteenpäin puolivillaisesti, vaan homma pitää tehdä rauhallisesti ja harkiten. Pakin kytkeytyminen ottaa aikaa ja siitä muistutetaan piippausäänellä. Vasta sitten mennään toivottuun suuntaan. Ehkä asia vaivaa vain ADHD-piirteillä varustettuja yksilöitä.Ohjaustuntuma on tehostettu hyvin kevyeksi, ja ohjaus on tunnoton. Tuntumaa saa säädettyä keskikonsolin tietoviihdenäytöstä, mutta tiukimmallakaan asetuksella ohjauspyörä ei anna merkittävää vastetta kuskille. Ilmiö on tuttu aika monesta nykyautosta.DFSK:n ohjaamo on tyylikäs ja viimeistely laadukasta. Penkit on verhoiltu ruskealla nahkalla, ja muovisuus loistaa poissaolollaan. Ilmeessä on skandinaavista viileyttä, mikä miellyttänee pohjoisen kansoja. Ohjaamo onkin DFSK:n parhaita puolia. Se on viihtyisä ja tilava.Hytissä on paljon Mercedes-Benziltä lainattua. Esimerkiksi keskikonsolin keinukytkimet ovat peräisin Stuttgartin tahtikeulalta, ja vanteiden design muistuttaa samaisen merkin vastaavia. Kotimaa näkyy lähinnä näyttöjen grafiikassa. Muuten tyyli on tehty miellyttämään eurooppalaista ostajakuntaa.Autossa on kolme penkkiriviä, joista viimeinen on kaksipaikkainen takakonttiosasto, kuten seiskapaikkaisissa on usein tapana olla. Penkit ovat kohtuullisen kokoiset, mutta aikuiselle ne eivät jatkuvaan istumiseen sovellu. Eli jos haussa on seitsemälle aikuiselle sopiva auto, ei E5 ole riittävä.Umpisurkea tietoviihdeDFSK:n suurin murheenkryyni on tietoviihdejärjestelmä, joka on käyttökelvoton. Kiinalaiset ovat valmistaneet paikalliseen makuun sopivan kaikua simuloivan äänimaailman, joka kuulostaa krapula-ahdistukselta. Päässä kaikuu kuin aivot olisivat metallipurkin sisällä. Ääni pomppii ympäriinsä, eikä mistään saa mitään selvää. Helpompaa jättää puhelin yhdistämättä ja kuunnella hiljaisuutta.Autossa on oma Apple CarPlayta vastaava järjestelmä, jota kutsutaan SpeedPlayksi. Se näyttää CarPlaylta, mutta ei toimi. Puhelimen joutuu yhdistämään järjestelmään joka kerta uusiksi, eikä se välttämättä toimi. Tai sitten toimii. Asiaa on mahdotonta ennustaa.E5:n akku on 18 kWh, joten sähköistä toimintamatkaa tarjotaan 87 kilometriä. Se vertautuu kilpailijoihin, ja on moneen muuhun verrattuna hyvä matka töpselistä tulleen energian varassa. Kun sähkö loppuu, nousee kulutus reippaaksi, sillä kookkaan auton vaparimoottori joutuu vastaamaan kulkemisesta. Keskikulutus muutamassa pakkasasteessa oli 9,5 litran luokkaa sadalla kilometrillä.Mielipiteen muodostaminen uuden kiinalaismerkin automallista ei ole suoraviivaisen yksinkertaista. Kun ajoin autoa ensimmäisen kerran puolen tunnin mittaisella koeajolla, kaikki vaikutti olevan kunnossa. Pidempi koeajo kuitenkin paljasti asioita, jotka vaatisivat pikaista korjaamista.Niihin puuttuminen on maahantuojan mukaan mahdollista, sillä tehdas kuuntelee kommentteja tuotteistaan tarkalla korvalla. Tietoviihteen haasteet, vetokoukkuoption puuttuminen ja muut pienemmän asiat saattavat hyvinkin korjaantua piakkoin. Ja niin toivottavasti tapahtuu.Periaatteessa DFSK:ssa on palikat hyvin kohdallaan. Varustelu on hinta huomioiden kattavaa, ajo-ominaisuudet ovat hyvällä tasolla ja ohjaamo on laadukkaan tuntuinen. Etenkin hinta on houkutteleva, sillä vastaavanlainen lataushybridi maksaa Skodan brändin alla 15 000 euroa enemmän.Jos vaakakupissa painaa ennen kaikkea hinta, kannattaa E5 laittaa testilistalle. Mikäli puutteita saadaan hiottua kohdalleen, on paketti hinnan ja laadun puolesta kohdallaan. Ajokokemuksena DFSK ei ole ikimuistoinen, mutta toisaalta siinä ei ole suurempaa vikaakaan.Jutun loppuun on pakko kirjoittaa pieni vinkki. Jos joskus tulet hankkineeksi tai ajaneeksi DFSK E5:ttä, tuskin löydät polttoainetankin avausmekanismia. Se on piilotettu tietoviihdenäytön taakse. Ikoni löytyy pyyhkäisemällä näytön ylälaidasta alas ja painamalla petrol-painiketta. Tällä tavalla säästät itsellesi 20 minuutin etsimisoperaation asemalla. DFSK E5 LATAUSHYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 CVT-automaattivaihteisto 120 kW (174 hv), 300 Nm Akku netto 17,5 kWh Lataus Type 2: 6,6 kW WLTP-kulutus 0,4 l/100km CO2-päästöt 28 g/km toimintamatka sähköllä 78 km Suorituskyky 0–100 km/h 8,4 s huippunopeus 165 km/h Mitat Pituus 4 760 mm Leveys 1 865 mm Korkeus 1 710 mm Akseliväli 2 785 mm Tavaratila 745-1 945 l Omamassa 1 789 kg perävaunu 0 / 0 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Hybridijärjestelmä 6 v / 150 000 km Hinta alkaen 39 990 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 8.1.2025 Koeajo Koeajo: Subaru Forester – vanhoilla vahvuuksilla 6.1.2025 Koeajo Koeajo: Audi A5 – perinteistä helppoa etsivälle 5.1.2025 Koeajo Koeajo: Volvo S60 – jäähyväiset Göteborgin sedanille, ainakin toistaiseksi 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti