13.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: dynaamista dieselöintiä – Kia Stinger 2.2 CRDi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Stinger ei jätä edes taloudellisemmassa muodossaan kylmäksi. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, vaihteiston toiminta, ajoasennon ja kojelaudan ergonomia. Huonoa: laatuvaikutelma premium-kilpailijoihin verrattuna, pintakova alusta, ahtaat takaistuintilat, imago-ongelma. Kia Stinger oli viime vuoden valtavasta autouutuustulvasta eittämättä se hätkähdyttävin. Koeajoimme auton heti tuoreeltaan vauhdikkaimmassa bensa-V6-muodossaan, ja kun pöly oli vähän laskeutunut, oli aika ottaa alle tämä, hieman maltillisempi ja taloudellisempi versio.Maltillinen on tosin suhteellinen käsite. Stinger on edelleen matala, pitkä ja menevä, sen pitkittäin asennetusta dieselmoottorista lähtee tehoa 200 hevosvoimaa, ja koko komeus maksaa melkein 60 000 alkaen-euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtevää ergonomiaaStingerin hintaluokka, kuten habitus muutenkin, pakottavat vertaamaan korealaissporttia saksalaisiin premium-kilpailijoihin eli Audin, BMW:n ja Mercedeksen vastaavankokoisiin tuotteisiin. Ja siinä vertailussa ristiriitoja riittää.Jos katsotaan asiaa pelkästään laatuvaikutelman osalta, siis miltä esimerkiksi kojelaudan viimeistely sekä materiaalit näyttävät ja tuntuvat, ero on selvääkin selvempi. Esimerkiksi Audin toteutus on kuin eri vuosikymmeneltä.Se, että kojelaudan kaikki toiminnot ovat korealaisen selkeitä, ergonomisia ja havainnollisia, on tietysti iso plussa. Tämä ei kuitenkaan selätä sitä, että miltei kaikki katkaisimet ja näyttöjen grafiikat on lainattu suoraan edullisemmista Kian malleista. Suuremmissa linjoissa Stinger sen sijaan liikkuu jo aivan eri tasolla. Ratti säätyy poikkeuksellisen taakse, ja kun istuimessakin riittää ulottuvuutta ja jalat saa ujutettua syvälle eteen, ajoasento on poikkeuksellisen urheilullinen.Selkänoja on hyvin muotoiltu ja sivuttaistukea löytyy, sen sijaan lautamaisempi istuinosa ei tarjoa aivan parasta mahdollista reisitukea. Edellä mainitut laajat säätövarat paikkaavat puutetta kuitenkin hienosti.Juurevuutta ja jyrinääKun lähdetään liikkeelle, paljastuu heti muutama kokonaisvaltainen asia.Ensinnäkin koeajon pääpointti eli dieselvoimalinja on suorastaan erinomainen. Pääansio kuuluu automaattivaihteistolle, joka vastaa kiivaimpiinkin käskyihin viiveettä, löytää joka tilanteeseen oikean vaihteen, ja myöntää jarrutuksissa sopivia alaspäinvaihtoja.Ja kaikki tämä täysin nykäyksittä, ilman moottorin turhaa huudattamista ja vieläpä normaalissa ajotilassa – dynaamisuutta ei siis tarvitse lähteä etsimään sporttimoodeista. Tästä saisivat aika monet (premium)autonvalmistajat ottaa oppia.Itse moottorikin vastaa kaasuun eloisasti, jolloin voiman annostelu on helppoa. Konetta ei tarvitse normaaliajossa paljon kierrättää, joten myöskään ylärekisterissä hieman pakettiautomainen soundi ei kantaudu kovin usein korviin asti.Ainoa moite on myönnytys taloudellisuudelle: 80 km/h nopeudella moottori tuppaa jyristämään, kun kierrokset lepäävät liian alhaisella, 1 200 r/min tasolla. Vauhdin kasvattaminen tietysti auttaa, mutta kun sitä ei voi aina tehdä…Makeimmillaan mutkissaMitä tulee ajotuntumiin, ne ovat jälleen varsin kaksijakoiset, joskin tällä puolella epäkohdat on huomattavasti helpompi hyväksyä. Tarjolla on myös takavetoisia diesel-Stingereitä, mutta koeajoauto edusti nelivetoisuutta tasan 5 000 euron lisähintaan.Alusta on viritetty varsin urheilulliseksi, mikä tarkoittaa varsinkin talven töppyröissä aika täristävää kyytiä. Myös rengasmelu on melko kovaa nastattomista talvirenkaista huolimatta. Matka-ajon riemua hälventää myös hieman puuromainen ohjauksen keskialue.Hivenenkin enemmän käännettäessä löytyy kuitenkin uutta eloisuutta, ja myös erinomainen alustageometria paljastuu. Stinger reagoi ohjaukseen miltei yhtä nopeasti kuin Alfa Romeo Giulia, mutta vieläkin tunnokkaammin, eikä yhtä kevyen yliherkästi.Hallintalaitteiden tuntumaa on muutenkin mietitty: edellä mainitun kaasupoljinkehujen ohella myös jarrua on ilo annostella. Takavetomakuinen neliveto auttelee liukkaalla kääntymistä, ja Stinger tuntuu istuvan hanskan lailla kuljettajansa käteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisäistä senttipeliäLiki viiden metrin kokonaispituuden ja pitkän perän aistiikin lähinnä ahtaissa paikoissa. Parkkikamerat edessä ja takana auttavat, mutta takimmainen menee kurakelillä nopeasti tukkoon. Katse siis sivupeileihin, jotka ovatkin todella isot.Korin pituuden voisi olettaa luovan myös väljähköt sisätilat, mutta nuo sentit ovat hakeutuneet jonnekin muualle kuin takapenkkiläisten ympärille. 190-senttinen joutuu säätämään etuistuinta selvästi edemmäs, jotta samanmittainen mahtuu taakse.Kovamuoviset etuistuinten taustalevyt sekä ahtaat varvastilat eivät helpota polvien asettelua. Viimeistään pään kopsahtaminen kattoon tuottaa pettymyksen huokauksen: enemmänkin 2+2 paikkaa kuin edes neljä. Suksiluukuton, matala tavaratila on tavallaan linjassa äskeisen kanssa.Premiumin perusteetKoeajon jälkeen päässä pyörii monta ristiriitaista ajatusta.Kyllä, Stinger on erittäin hyvä ajettava, mutta riittääkö pelkkä dynaamisuus nykymaailmassa? Ainakin saksalaiskilpailijat – etupäässä BMW – ovat asteittain siirtyneet viimeisen päälle -ajotuntumasta vaivattomampaan suuntaan, ja tätä tuntuvat myös ostajat suosivan.Ja tähän maailmaan sisältyy olennaisena osana myös jutun alussa mainittu laatuvaikutelma, joka on tämänhintaisessa autossa oltava moitteeton. Yhdistettynä merkin luomaan imagomielikuvaan se on asia, josta ollaan valmiita maksamaan.Kia ei näillä aseilla pärjää, eikä haastajalle näytä muodostuvan erityistä hintaetuakaan – lopullinen euromäärä tosin on kiinni siitä, millaiseksi autonsa tahtoo räätälöidä. Jäljelle jää siis puhdas ajamisen riemu, jota ei tarvitse muille perustella.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.kia.com/stinger Kia Stinger 2.2 CRDi AWD GT-Line A/T Hinta alkaen 58 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 68 136 € Moottori Dieselmoottori 2 199 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 147 kW (200 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 440 Nm (1750–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 169 g/km Mitat pituus 4830 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1400 mm, akseliväli 2905 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km (3 ensimmäistä vuotta ilman km-rajaa) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?