5.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: Fiat 500C -kevythybridi ei ole hinnalla pilattu, ja on parhaimmillaan aurinkoisessa kaupungissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat 500C Hybrid kattaa kevythybriditekniikan jo ennestään nöyrien kaupunkiominaisuuksien kumppaniksi. Hyvää: kaupunkiominaisuudet, monipuolinen avokatto, etuistuimet. Huonoa: rajallinen suorituskyky moottoritienopeuksissa, korin värinät, suurpiirteiset hallintalaitteet. Fiat 500:n moottorivalikoima on ollut yksi monipuolisimmista, ainakin mitä sylinterimääriin tulee. Nyt jo 13-vuotiasta retroautoa on aiemmin myyty muun muassa kaksipyttyisellä Twinair-moottorilla, mutta nyt tuon kahvimyllyn tuotanto on lopetettu ja malliston pienimmän moottorivaihtoehdon roolin on ottanut yhtä mukia suurempi 500 Hybrid. Rinnalla jatkaa yhä 1,2-litrainen (69 hv) nelisylinterinen voimanlähde.500 Hybridissä käytetään yksilitraista ja siis kolmipyttyistä konetta, joka on osa viime vuonna esiteltyä Firefly-moottoriperhettä. Toisin kuin isoveli Fiat 500X:ssä, 500 Hybridin tapauksessa moottori on ahtamaton, mikä leikkaa huipputehosta pois peräti 50 hevosvoimaa (120 vastaan 70 hv), ja suurin vääntömomenttikin putoaa miltei sadalla newtonmetrillä (190 vastaan 92 Nm).Kiihdytyksissä avustaa kevythybridijärjestelmä 3,6 kilowatin huipputehollaan – energiansa se saa luonnollisesti autoa hidastettaessa. Moottorin sammutusautomatiikka pelaa jopa alle 30 km/h nopeudesta alaspäin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJoustava ja verkkainenSähköavusta huolimatta suorituskyky ei tietysti ole kaikissa liikennetilanteissa kovinkaan kiivas, mutta toisinaan 500 Hybrid jopa yllättää.Jos aloitetaan positiivisesta päästä, niin auton omimmalla tontilla eli kaupunkialueella meno on erittäinkin joustavaa. Kaasu- sekä kytkinpolkimen tuntuma on hyvä, ja veto muhkeaa heti tyhjäkäynniltä alkaen. Niinpä 500 Hybrid sietää (värinätöntä) vedättämistä suurilla vaihteilla.Kun koneelta ryhdytään vaatimaan enemmän, rajat alkavat tulla vastaan. Moottoritiellä ollaan jo hieman helisemässä, kun vauhtia täytyy hiljentää vaikkapa toisiaan ohittelevien rekkojen takia, ja tämän jälkeen nopeus pitäisi nostaa kahdeksastakympistä takaisin 120 kilometriin tunnissa.En tiedä, miten temperamenttiset italiaanot tässä tapauksessa omilla autostradoillaan toimivat, mutta ainakin Suomessa takana tulevilta turboilta tuppaavat turvavälit unohtumaan.Muutenkin niin kutsutusti pyrkivä ajotapa vaatii 500 Hybridin kuskilta aktiivista vaihdekepin heiluttamista. Pitkäliikkeinen vaihteensiirto ei tietysti anna kovin nykyaikaista kuvaa, mutta ei pykälien päälle menossa mitään ongelmiakaan ole. Ainoa laatikkovaihtoehto Hybridiin on nimenomaan tämä kuusinopeuksinen manuaali.Hieman selvemmästä kierroslukumittaristakin olisi näissä talkoissa iloa, etenkin kun kolmipyttyisen moottorin ylärekisteriä ei tyypillisesti oikein muuten aisti.Ei vie paljoaKolikon kääntöpuoli tuntuu polttonesteen kulutuksessa. Vaikka miten polkee kiihdytyksissä ja taittaa moottoritietä kesänopeudella, ajotietokoneeseen ei saa istutettua kuutta litraa sadalla suurempaa lukemaa. Valmistajan ilmoittama 20 prosentin kulutussäästö nelisylinteriseen malliin nähden pitänee siis ainakin osaltaan paikkansa.Taloudellisuutta edustaa myös auton hankintahinta. Vajaat 19 000 euroa ei loppujen lopuksi ole kovin kova hinta uudesta avoautosta, joka tarjoaa sujuvat kaupunkiominaisuudet ja esimerkiksi monia kokoisiaan paremmat etuistuimet pidempäänkin ajoon. Ja jos tyytyy perusvarusteiseen umpi-Hybridiin, säästää vielä ylimääräiset 4 500 euroa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen Fiat 500C 1.0 Hybrid 70 hv MT Lounge Hinta alkaen 18 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 18 990 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 51 kW (70 hv), 6000 r/min Vääntö 92 Nm (3500 r/min) Vääntö 92 Nm (3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,8 s Huippunopeus 167 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,4 (yhd.) CO2-päästöt 121 g/km Mitat pituus 3571 mm, leveys 1627 mm, korkeus 1488 mm, akseliväli 2300 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Ariya Nismo – varsin vaisu Nismotus 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster