29.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiesta ST – hauskempaa saa hakea, luultavasti turhaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Ford Fiesta ST vakuuttaa jo 50 metrin ajon jälkeen. Hyvää: Ajettavuus, voimalinja, hauskuus. Huonoa: Turhankin nopea ohjaus? Uuden Ford Fiesta ST:n levätessä ajoparatiisiksi luonnehdittavan Route Napoleon -tien levikkeellä McLaren 570S -superauto ajaa ohi. Näky ei ole epätavallinen Euroopan parhaimmistoon kuuluvalla tiellä. Silti näky herättää mielenkiintoisen huomion: en usko, että minulla olisi McLarenin ratissa yhtään hauskempaa.Se kertonee uudesta Ford Fiesta ST:stä oleellisen. Auton kehitystyöstä on muiden ST- ja RS-mallien tapaan vastannut Ford Performance, joka vaikuttaa tietävän kaiken oleellisen hauskuuden lisäämisestä. Perusresepti on edeltäjästä tuttu: otetaan valmiiksi kyvykäs perus-Fiesta, laitetaan konepellin alle tarpeeksi ruutia, hiotaan alusta kyvykkäämmäksi ja kaikki hallintalaitteet mahdollisimman tunnokkaiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsituntuman saa vain kerranFord Performancen edustaja viittaa ”50 metrin testiin”, jonka mukaan jo ensimmäisen 50 metrin matkalla tietää, onko auto hyvä vai huono. Sen jälkeen täytyy vain analysoida, mistä päätös johtuu.Kuvan auton kangasverhoilu ei kuulu Suomen tuontiohjelmaan: meillä autoissa on aina osanahkaverhoilu.Jo liikkeellelähtö paljastaa paljon Fiestasta. Recaron tukevat urheiluistuimet tarjoavat hyvän ajoasennon, ja sopivan lähelle säätyvän ohjauspyörän kehä on sopivan paksu. Vaihteensiirto on erittäin sulava, mutta lyhytliikkeinen keppi voisi olla hieman lähempänäkin ohjauspyörää. Ehkä suurin mielipiteiden jakaja on ohjauksen nopeus: osa kuljettajista kokenee välityksen jo hermostuneen nopeaksi.Recaron valmistamat puolinahkaistuimet antavat hyvän tuen.Moitteet ovat lähes keksimällä keksittyjä. Kun polveilevat ranskalaistiet alkavat näyttää parastaan, vääntyy suu vahvaan hymyyn.Kokoaan vaikuttavampiFiesta ST esittelee Fordin uuden 1,5-litraisen kolmisylinterisen turbomoottorin. Urheilupainoksessa se kehittää 200-hevosvoiman tehon ja tuottaa ilahduttavan rikkaan äänimaailman: se pörisee, paukkuu ja murisee paljon iskutilavuuttaan vakuuttavammin. Teknisiin hienouksiin kuuluu myös sylinterin lepuutustoiminto, mutta lienee syytä tunnustaa, että moisen testaaminen taisi jäädä ajonautinnon keskellä kokeilematta. Ford Performance kertoo edellisen Fiesta ST:n pääkritiikin kohdistuneen epämukavaan alustaan, jota parannettiin jo ST200-erikoismallissa ja muissa loppupään malleissa. Uutta sukupolvea varten alustaa onkin mukavoitettu, mutta tehtaan edustajat painottavat ajettavuuden olleen silti korkein prioriteetti.Tulos on menestyksekäs: Fiesta ST on yhä lajityypilliseen tapaan jämäkkä, mutta epätasaisemmillakin teillä siedettävä.Pieni auto, suuri iloJa mitä ajettavuuteen tulee: kyse on edelleen kenties hauskimmasta pikkusportista, ja ylipäänsä huippuhauskasta autosta. Keveys ja tunnokkuus mahdollistavat Fiesta ST:n lähes koko potentiaalin hyödyntämisen teillä, joissa superautolla raapaisisi vasta pintaa.Takapyörien tuenta on hoidettu yksinkertaisella yhdystukiakselilla, mutta uudentyyppiset jouset on muotoiltu niin, että ne antavat sivuttaissuuntaista tukea akselille kaarteissa.Ford kääntyy mutkaan terävästi, pienellä provokaatiolla jopa kevyen yliohjaavasti, muttei koskaan äkillisen yllättävästi. Osakiitos käytöksestä kuuluu yhdystukiakselilla toteutetun takajousituksen patentoiduille epäsymmetrisille jousille, jotka jäykistävät akselia sivusuunnassa perinteisen Wattin tuen tapaan. Tennecon valmistamat FSD-iskunvaimentimet toimivat erinomaisesti läpi pahimpienkin tienpinnan heittojen.Komeuden kruunaa noin 1200 euroa maksavan Performance Packin tuoma Quaifen valmistama tasauspyörästön luistonrajoitin. Sen ansiosta etuvetoinen auto käyttäytyy hyvin neutraalisti aina kaarrepidon rajoille saakka.Ja mikä parasta, on Fiesta ST alusta asti saatavilla kolmi- ja viisiovisena versiona. Urheiluversion valitsevan ei siis tarvitse tehdä kompromisseja monikäyttöisyydessä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Fiesta ST Hinta alkaen 28 899 € Moottori Bensiinimoottori 1 497 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 147 kW (200 hv), 6 000 r/min Vääntö 290 Nm (1 600–4 000 r/min) Vääntö 290 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 232 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4068 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1469 mm, akseliväli 2493 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous