29.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiesta ST – hauskempaa saa hakea, luultavasti turhaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Ford Fiesta ST vakuuttaa jo 50 metrin ajon jälkeen. Hyvää: Ajettavuus, voimalinja, hauskuus. Huonoa: Turhankin nopea ohjaus? Uuden Ford Fiesta ST:n levätessä ajoparatiisiksi luonnehdittavan Route Napoleon -tien levikkeellä McLaren 570S -superauto ajaa ohi. Näky ei ole epätavallinen Euroopan parhaimmistoon kuuluvalla tiellä. Silti näky herättää mielenkiintoisen huomion: en usko, että minulla olisi McLarenin ratissa yhtään hauskempaa.Se kertonee uudesta Ford Fiesta ST:stä oleellisen. Auton kehitystyöstä on muiden ST- ja RS-mallien tapaan vastannut Ford Performance, joka vaikuttaa tietävän kaiken oleellisen hauskuuden lisäämisestä. Perusresepti on edeltäjästä tuttu: otetaan valmiiksi kyvykäs perus-Fiesta, laitetaan konepellin alle tarpeeksi ruutia, hiotaan alusta kyvykkäämmäksi ja kaikki hallintalaitteet mahdollisimman tunnokkaiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsituntuman saa vain kerranFord Performancen edustaja viittaa ”50 metrin testiin”, jonka mukaan jo ensimmäisen 50 metrin matkalla tietää, onko auto hyvä vai huono. Sen jälkeen täytyy vain analysoida, mistä päätös johtuu.Kuvan auton kangasverhoilu ei kuulu Suomen tuontiohjelmaan: meillä autoissa on aina osanahkaverhoilu.Jo liikkeellelähtö paljastaa paljon Fiestasta. Recaron tukevat urheiluistuimet tarjoavat hyvän ajoasennon, ja sopivan lähelle säätyvän ohjauspyörän kehä on sopivan paksu. Vaihteensiirto on erittäin sulava, mutta lyhytliikkeinen keppi voisi olla hieman lähempänäkin ohjauspyörää. Ehkä suurin mielipiteiden jakaja on ohjauksen nopeus: osa kuljettajista kokenee välityksen jo hermostuneen nopeaksi.Recaron valmistamat puolinahkaistuimet antavat hyvän tuen.Moitteet ovat lähes keksimällä keksittyjä. Kun polveilevat ranskalaistiet alkavat näyttää parastaan, vääntyy suu vahvaan hymyyn.Kokoaan vaikuttavampiFiesta ST esittelee Fordin uuden 1,5-litraisen kolmisylinterisen turbomoottorin. Urheilupainoksessa se kehittää 200-hevosvoiman tehon ja tuottaa ilahduttavan rikkaan äänimaailman: se pörisee, paukkuu ja murisee paljon iskutilavuuttaan vakuuttavammin. Teknisiin hienouksiin kuuluu myös sylinterin lepuutustoiminto, mutta lienee syytä tunnustaa, että moisen testaaminen taisi jäädä ajonautinnon keskellä kokeilematta. Ford Performance kertoo edellisen Fiesta ST:n pääkritiikin kohdistuneen epämukavaan alustaan, jota parannettiin jo ST200-erikoismallissa ja muissa loppupään malleissa. Uutta sukupolvea varten alustaa onkin mukavoitettu, mutta tehtaan edustajat painottavat ajettavuuden olleen silti korkein prioriteetti.Tulos on menestyksekäs: Fiesta ST on yhä lajityypilliseen tapaan jämäkkä, mutta epätasaisemmillakin teillä siedettävä.Pieni auto, suuri iloJa mitä ajettavuuteen tulee: kyse on edelleen kenties hauskimmasta pikkusportista, ja ylipäänsä huippuhauskasta autosta. Keveys ja tunnokkuus mahdollistavat Fiesta ST:n lähes koko potentiaalin hyödyntämisen teillä, joissa superautolla raapaisisi vasta pintaa.Takapyörien tuenta on hoidettu yksinkertaisella yhdystukiakselilla, mutta uudentyyppiset jouset on muotoiltu niin, että ne antavat sivuttaissuuntaista tukea akselille kaarteissa.Ford kääntyy mutkaan terävästi, pienellä provokaatiolla jopa kevyen yliohjaavasti, muttei koskaan äkillisen yllättävästi. Osakiitos käytöksestä kuuluu yhdystukiakselilla toteutetun takajousituksen patentoiduille epäsymmetrisille jousille, jotka jäykistävät akselia sivusuunnassa perinteisen Wattin tuen tapaan. Tennecon valmistamat FSD-iskunvaimentimet toimivat erinomaisesti läpi pahimpienkin tienpinnan heittojen.Komeuden kruunaa noin 1200 euroa maksavan Performance Packin tuoma Quaifen valmistama tasauspyörästön luistonrajoitin. Sen ansiosta etuvetoinen auto käyttäytyy hyvin neutraalisti aina kaarrepidon rajoille saakka.Ja mikä parasta, on Fiesta ST alusta asti saatavilla kolmi- ja viisiovisena versiona. Urheiluversion valitsevan ei siis tarvitse tehdä kompromisseja monikäyttöisyydessä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Fiesta ST Hinta alkaen 28 899 € Moottori Bensiinimoottori 1 497 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 147 kW (200 hv), 6 000 r/min Vääntö 290 Nm (1 600–4 000 r/min) Vääntö 290 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 232 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4068 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1469 mm, akseliväli 2493 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Koeajo Koeajo: Citroën C3 Aircross tarjoaa luokassaan oivat tilat jopa perhekäyttöön 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Boreal on Dacia Bigsterin parempi puolisko niille markkinoille, joilla ei tykätä halpamerkeistä 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon