29.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiesta ST – hauskempaa saa hakea, luultavasti turhaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Ford Fiesta ST vakuuttaa jo 50 metrin ajon jälkeen. Hyvää: Ajettavuus, voimalinja, hauskuus. Huonoa: Turhankin nopea ohjaus? Uuden Ford Fiesta ST:n levätessä ajoparatiisiksi luonnehdittavan Route Napoleon -tien levikkeellä McLaren 570S -superauto ajaa ohi. Näky ei ole epätavallinen Euroopan parhaimmistoon kuuluvalla tiellä. Silti näky herättää mielenkiintoisen huomion: en usko, että minulla olisi McLarenin ratissa yhtään hauskempaa. Se kertonee uudesta Ford Fiesta ST:stä oleellisen. Auton kehitystyöstä on muiden ST- ja RS-mallien tapaan vastannut Ford Performance, joka vaikuttaa tietävän kaiken oleellisen hauskuuden lisäämisestä. Perusresepti on edeltäjästä tuttu: otetaan valmiiksi kyvykäs perus-Fiesta, laitetaan konepellin alle tarpeeksi ruutia, hiotaan alusta kyvykkäämmäksi ja kaikki hallintalaitteet mahdollisimman tunnokkaiksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensituntuman saa vain kerran Ford Performancen edustaja viittaa ”50 metrin testiin”, jonka mukaan jo ensimmäisen 50 metrin matkalla tietää, onko auto hyvä vai huono. Sen jälkeen täytyy vain analysoida, mistä päätös johtuu. Kuvan auton kangasverhoilu ei kuulu Suomen tuontiohjelmaan: meillä autoissa on aina osanahkaverhoilu. Jo liikkeellelähtö paljastaa paljon Fiestasta. Recaron tukevat urheiluistuimet tarjoavat hyvän ajoasennon, ja sopivan lähelle säätyvän ohjauspyörän kehä on sopivan paksu. Vaihteensiirto on erittäin sulava, mutta lyhytliikkeinen keppi voisi olla hieman lähempänäkin ohjauspyörää. Ehkä suurin mielipiteiden jakaja on ohjauksen nopeus: osa kuljettajista kokenee välityksen jo hermostuneen nopeaksi. Recaron valmistamat puolinahkaistuimet antavat hyvän tuen. Moitteet ovat lähes keksimällä keksittyjä. Kun polveilevat ranskalaistiet alkavat näyttää parastaan, vääntyy suu vahvaan hymyyn. Kokoaan vaikuttavampi Fiesta ST esittelee Fordin uuden 1,5-litraisen kolmisylinterisen turbomoottorin. Urheilupainoksessa se kehittää 200-hevosvoiman tehon ja tuottaa ilahduttavan rikkaan äänimaailman: se pörisee, paukkuu ja murisee paljon iskutilavuuttaan vakuuttavammin. Teknisiin hienouksiin kuuluu myös sylinterin lepuutustoiminto, mutta lienee syytä tunnustaa, että moisen testaaminen taisi jäädä ajonautinnon keskellä kokeilematta. Ford Performance kertoo edellisen Fiesta ST:n pääkritiikin kohdistuneen epämukavaan alustaan, jota parannettiin jo ST200-erikoismallissa ja muissa loppupään malleissa. Uutta sukupolvea varten alustaa onkin mukavoitettu, mutta tehtaan edustajat painottavat ajettavuuden olleen silti korkein prioriteetti. Tulos on menestyksekäs: Fiesta ST on yhä lajityypilliseen tapaan jämäkkä, mutta epätasaisemmillakin teillä siedettävä. Pieni auto, suuri ilo Ja mitä ajettavuuteen tulee: kyse on edelleen kenties hauskimmasta pikkusportista, ja ylipäänsä huippuhauskasta autosta. Keveys ja tunnokkuus mahdollistavat Fiesta ST:n lähes koko potentiaalin hyödyntämisen teillä, joissa superautolla raapaisisi vasta pintaa. Takapyörien tuenta on hoidettu yksinkertaisella yhdystukiakselilla, mutta uudentyyppiset jouset on muotoiltu niin, että ne antavat sivuttaissuuntaista tukea akselille kaarteissa. Ford kääntyy mutkaan terävästi, pienellä provokaatiolla jopa kevyen yliohjaavasti, muttei koskaan äkillisen yllättävästi. Osakiitos käytöksestä kuuluu yhdystukiakselilla toteutetun takajousituksen patentoiduille epäsymmetrisille jousille, jotka jäykistävät akselia sivusuunnassa perinteisen Wattin tuen tapaan. Tennecon valmistamat FSD-iskunvaimentimet toimivat erinomaisesti läpi pahimpienkin tienpinnan heittojen. Komeuden kruunaa noin 1200 euroa maksavan Performance Packin tuoma Quaifen valmistama tasauspyörästön luistonrajoitin. Sen ansiosta etuvetoinen auto käyttäytyy hyvin neutraalisti aina kaarrepidon rajoille saakka. Ja mikä parasta, on Fiesta ST alusta asti saatavilla kolmi- ja viisiovisena versiona. Urheiluversion valitsevan ei siis tarvitse tehdä kompromisseja monikäyttöisyydessä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Fiesta ST Hinta alkaen 28 899 € Moottori Bensiinimoottori 1 497 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 147 kW (200 hv), 6 000 r/min Vääntö 290 Nm (1 600–4 000 r/min) Vääntö 290 Nm (1600–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 232 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 136 g/km Mitat pituus 4068 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1469 mm, akseliväli 2493 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille