17.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford Mustang Mach-E GT – Yllättävästi parempi painos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Mustang Mach-e GT on kehitettynyt sporttipainos tutusta sähköcrossoverista, mutta parempi varustelu on vain osa kokonaisuutta. Hyvää: parannukset, tyyli, perusvarmuus. Huonoa: lisäsuorituskyvyn hyödyt, hinta. Oranssi Ford Mustang Mach-E GT piristää hankien keskellä kuin lasillinen appelsiinimehua aamiaispöydässä. Muotoilijat kätkevät auton muhkuja muotoja edelleen mustilla paneeleilla, mutta viittaukset poniautoon toimivat edelleen. Sporttisempien puskureiden ja lisäksi komeat jarrusatulat ja vanteet antavat itsevarmuutta. Kokonaisuuden kruunaavat logot ja korinväriset pyöränkaaret.Mallimerkinnän GT toimii samoin kuin Mustanginkin kanssa, eli luvassa on enemmän kaikkea. Nelivedon yhteistehoa on nostettu 100 kilowatilla ja kookkaammista jarruista (etulevyt 385 mm) vastaa nyt Brembo. Ajovarusteista tärkein on kuitenkin säädettävä MagneRide-iskunvaimennus. Myös maavaraa ilmoitetaan reilut 17 mm vähemmän.Lisätehot ja pirteämmät jarrut eivät varsinaisesti avaudu keskitalven taipaleilla, mutta Mach-E GT on luonteeltaan tasaisempaa sorttia, kuin lähes samaan vuodenaikaan ajettu nelivetoinen sisarensa. Alustan nypyttävyys on lieventynyt merkittävästi ja vain etuakseli pompottaa enää aavistuksen. Myös Mach-E:n vähemmän hurmaaviin piirteisiin kuulunut taipumus suosia taka-akselia pyytämättäkin on vähentynyt ja GT kulkee nyt selvästi neutraalimmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkokuoren takanaFord Mustang Mach-E GT:n akku on tuttu muusta mallistosta, eli 98 kilowattitunnin akusta käytetään 91 kilowattituntia. Hiukan korkeamman kulutuksen myötä WLTP-toimintamatka on 500 kilometriä, mikä on noin 40 kilometriä samalla akulla varustettua maltillisempaa nelivetoa vähemmän. Myös lataustehot (11 kW Type 2, 150 kW CCS) ovat ennallaan, eikä latausajoissa ole siten eroa. Pikkupakkasissa Mustang Mach-E pikalataa kohtuullisen hyvin, mutta kolmenumeroiset tehot vaativat lämpimän auton. Parhaimmillaan 10-80% lataus sujuu 45 minuutissa. Kokemusten mukaan talvella täysi akku riittää noin 350 kilometrin ajamiseen. Auto havainnollistaa energian käyttökohteita jonkin verran.Sisätiloissa GT-taso näkyy erilaisten kosmeettisten yksityiskohtien lisäksi GT performance -istuimina. Ryhdikkäämpi istuin kannattaa kokeilla itse, mutta ainakaan urheilullisuuden kanssa ei ole menty överiksi ja istuin toimii hyvin arkikäytössä. Kapea mittaristo kertoo tärkeimmät tiedot helposti ja massiivinen 15,5-tuumainen kosketusnäyttö on pääosin selkeä käyttää.Muilta osin Ford Mustang Mach-E GT on tuttua tavaraa, joskin ohjelmistopäivitykset näkyvät selkeämmin toimivina tietoviihdetoimintoina. B&O:n äänentoisto kuulostaa edelleen makealta ja 360°-ympäristökamera helpottaa auton liikuttelua parkkipaikoilla.Hyvä versio – tavallaanFord Mustang Mach-E GT on mielenkiintoinen lisä Fordin sähköcrossoverin mallistoon. Moni tuntuu odottaneen GT:stä samanlaista äänekästä ja villiä kokonaisuutta kuin se on Mustangin kohdalla. Kasvanut suorituskyky herättää kysymyksiä siitä, saako tällaisesta autosta erityisen urheilullista lisätehoilla ja paremmilla jarruilla.Urheiluhenkiset istuimet ja säädettävä iskunvaimennus ovat kuitenkin Ford Mustang Mach-E GT:n parasta antia – ja näyttäähän auto makealta.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaKoeajo – Ford Mustang Mach-e ratsastaa legendaarisella mallinimellä, ja juuri siksi se huomataankin Koeajo: Ford Mustang Mach-E RWD – näyttävä perusmallikin Shelby Mustang Mach-E GT on nyt totta, mutta toistaiseksi vain konseptin tasolla ”Ei Mustang voi olla sähköcrossover” – Sähkö-Mustangin valmistusmäärä ohitti perinteisen Ford perustaa sähköautoille oman yksikön – tavoitteena vapaus ja nopeus Ford esittelee ryppään täyssähköautoja vuoteen 2025 mennessä – ensimmäinen uutuus tuotantoon ensi vuonna Koeajo: Show sen kuin jatkuu – Ford Mustang GT 5.0 & 2.3 EcoBoost Ford Mustang Mach-E GT 98 kWh Hinta alkaen 78 600 € Koeajetun auton hinta varusteineen 81 250 € Moottori Neliveto, sähkömoottorit etu- ja taka-akseleilla. Teho 358 kW (487 hv) Vääntö 860 Nm Vääntö 860 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 98,7 / 91,0 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3x16A), CCS 150 kW. Toimintamatka 500 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km Ilmoitettu WLTP-kulutus 20,3 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4743 mm, leveys 1881 mm, korkeus 1613 mm, akseliväli 2984 mm Tavaratila: Keulatila 88 litraa. 402 – 1420 l Omamassa: 2348 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin