15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fordin näpsäkän pieni pakettiauto liikkuu tarvittaessa ripeästi dieselin voimin eikä ajettavuudessa ole moitittavaa. Työpaikalla tulee olla kunnon työtuoli ja sellainen on lisävarustelistalta ruksittu kuljettajan ergonomisesti fiksu AGR-istuin. Ehdottoman hyvä lisävaruste Fordin Transit Connect -pakettiautossa maksaa vain autoverottomat 375 euroa.Istuin on tietty lämmitettävä ja se on säädettävissä istuinosan reisituen puolesta. Mukavuutta tuo myös sähkötoiminen kahteen suuntaan säätyvä ristiseläntuki. Ohjauspyörä säätyy kaksisuuntaisesti, joten hyvä ajoasento löytynee kaiken kokoisille pullakuskeille. Jakelusyöksähtelyä pidempää taivalta taittavien kannalta on mukavaa, että täyteen tankattuna toimintamatkaa on hulppeasti – reilusti yli 800 kilometriä.Kun on säätänyt ajoasennon mieluisaksi ja lähtenyt liikenteeseen, tulee melkein unohtaneeksi ajavansa kompaktin kokoista mutta neliskanttista hyötyautoa. Ajotuntumansa puolesta Transit Connect on hyvin henkilöautomainen ja hyvä niin. Ainoa hammastelu on ehkä turhankin kevyeksi tehostettu ohjaus, jolloin renkaiden kertoma tuntuma ei välttämättä välity kuskille.Fordin hyötyajoneuvojen mallinimet avattiin oivasti Moottorin aiemmassa Ford Tourneo Custom -koeajoartikkelissa. Fordin pakettiautot ovat Transitteja ja tila-autot Tourneoita. Molempia on kolmea kokoa; Courier, Connect ja Custom, siitä mallinimen jälkipuolisko. Poikkeuksena säännöstä kaikkien yläpuolella on iso Transit joko paketti-, kuorma- tai linja-autona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvä näkyvyysNäkyvyys ulos on aivan erinomainen, sillä tuulilasipintaa riittää, katveita ei ole juuri edes etuviistoon ja sivupeilit ovat mukavan kookkaat. Näkymät auton kyljille ovat esteettömät, jota tulee kiitelleeksi niin kaistainvaihdoissa ja ryhmittymisissä kuin peruutustilanteissa pysäköintihallissa.Peruutuskameran kuva on niin laaja ja selkeä kuin mihin on tullut henkilöautopuolella totuttuakin, joten senkin puolesta Transit Connect on vaivaton työkaveri.Mittaristo on selkeälukuinen, samoin keskinäyttö, joka ei kuitenkaan ole kovin kookas – myönnetään, olen henkilöautojen aina vaan kookkaampien keskinäyttöjen poispilaama.On myönteistä, että erilaisia säilytyslokosia ohjaamossa on riittämiin, kuormakirjan saa sujautettua vaikka katonrajan säilytystilaan. Sekin on mukavaa, että auto muistuttelee, jottei kuljettaja unohda autoon mitään, mutta vähän kryptisesti auto asiansa kertoo kuten kirjoitimme aiemmin otsikolla Päivän kuva: Muist. kaiken? Puh.? Nous. kaikki auto.?Kuskin valtakunnan yleisilme on vähemmän yllättävästi muovinen.Vaivatonta kuormattavuuttaHyötypuolikin on kunnossa, eikä kuormattavuus tuota ongelmia. Ensinnäkin lastauskorkeus on pikkupakussa mukavan matala, tavaratila on selkeän muotoinen, takaovet avautuvat laajalle ja oikean kyljen kevytkäyttöinen liukuovi aukeaa riittävän avaraksi. Liukuovi on käytettävyyden kannalta aivan ehdoton.Se mikä ei ole käytettävyyden kannalta kunnossa, ovat kuormatilan sidontalenkit. Ne vaikuttavat kyllä riittävän vahvoilta, mutta saisivat olla kookkaamman kokoisia. Niistä on tuskaista pujotella yhtään leveämpää kuormaliinaa lävitse.Ähertäminen sidontalenkkien kanssa sujuu sikäli helposti, että tavaratilan sisävalot ovat kirkkaat ja latauspistokekin löytyy.Toki tämän kokoluokan pakettiautossa tila loppuu nopeasti, vaikka sitä 3,7 kuutiota onkin. Jos tämä olisi muuttoautona, ei yhden kolmenistuttavan sohvan lisäksi matkaan mahtuisi kuin neljä keittiötuolia ja se sitkeästi hengissä kaikki edeltävätkin muutot sinnitellyt jukkapalmu. Hyvää ja huonoa voimalinja ajettavuus kuljettajan istuin tavaratilan valaistus kevyehkö ohjaustuntuma äänieristys tavaratilan pienet sidontalenkit Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDieselin voiminKeulalla elämöivä dieselmylly osoittautuu niin kaupunki-, taajama- kuin maantieajossakin mukavaksi voimanlähteeksi, joka tarjoaa toisaalta sitkeää etenemiskykyä ja toisaalta tarvittaessa peräti reipasta kiihtyvyyttä.Toki koeajossa ei ollut mahdollista kokeilla pakettiauton kykyjä täyteen lastattuna, mutta yhtä kaikki kaksilitrainen dieselmoottori ja 122 hevosvoimaa ovat pätevä yhdistelmä myös ylämäkiä kivuttaessa.Voima annostelaan sivistyneesti, kiitos seitsenlovisen automaattivaihteiston, joka ei nyykähtele tai viivyttele vauhtimuutoksissa. Voimalinja on kunnossa. Moottorin äänimaailma on miellyttävä, mutta helppo havaita hiljaisemmissa nopeuksissa. Vauhdin kiihtyessä rengasmelu ja pakettiauton kuminat alkavat ajan oloon ärsyttää. Ford Transit Connect L2 Limited 2.0 Ecoblue 122 hv A7 Ford Transit Connect L2 Limited 2.0 Ecoblue 122 hv A7 Hinta alkaen 41 389 € Koeajoauton hinta 42 443 € Dieselmoottori 1 969 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto 90 kW (122 hv) / 2 750–4 000 r/min 320 Nm / 1 250–2 600 r/min Huippunopeus 184 km/h WLTP-kulutus (yhd.) 5,9 l/100 km WLTP CO2-päästöt 151 g/km Mitat (p/l/k) 4 853 / 2 100 / 1 860 mm, akseliväli 2 790 mm Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 500 / 750 kg Euro NCAP Platinum (2024) Tavaratila 3,7 m3 Omamassa 2 520 kg Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 15.11.2024 Koeajo Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 15.11.2024 Koeajo Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon 12.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Kuga PHEV – Kuga sanoo tahdon? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous