27.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ford Transit Van Trail AWD – kun hyötyajoneuvosta tehtiin pakumaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Transit Van Trail on pakettiauton maastohenkinen muunnos. Hyvää: ajettavuus, tavaratila, neliveto. Huonoa: vanhahtava voimalinja, välitykset. Mustaan keulamaskiin suurin kirjaimin kirjoitettu Ford-teksti paljastaa auton aikeet: Ford Transit Van Trail -mallin ulkonäkömuutokset noudattavat kaavaa, jota valmistaja on käyttänyt ihailluissa ja suorituskykyisissä Raptor-versioissa Ranger- ja F-150 -avolavoista.Niin pitkälle Transitin kanssa ei sentään ole menty: Trail-muunnoksen tärkeimpiä pilareita ovat Suomessa vakiovarusteisen nelivedon lisäksi mustat 16-tuumaiset alumiinivanteet ja korin alalaitaa suojaavat mustat seikkailumuovit. Sisätiloja koristavat nahkaverhoillut istuimet.Ulkonäön elämyspuolen lisäksi tekniikkapuolella on nyt tarjolla ajotilat erilaisiin maasto-olosuhteisiin. Aktiivisen nelivedon, joka normaalisti painottaa takavetoa ellei tilanne muuta vaadi, voi nyt kytkeä jakamaan voiman tasan akseleiden välillä. Se siis imitoi lukittavaa keskitasauspyörästöä – ja saa auton pyydettäessä mukavaan sivuluisuun liukaspintaisella hiekkakuopalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihda itseTransit Trail on tarjolla kaksilitraisen turbodieselin 130- ja 170-hevosvoimaisina versioina, joista koeajoauto edusti puhdikkaampaa. Ainoa vaihteistovaihtoehto on kuusinopeuksinen manuaali. Vaihteiston välitykset aiheuttivat matka-ajossa harmia: kuutosvaihteella kone kiertää jo satasen nopeudessa sen verran reippaasti, ettei muuten varsin hiljaisessa ohjaamossa sylinterimäärä tai käyttövoima pääse unohtumaan. Voimalinjapuoli saa hieman sapiskaa myös maltillisista voimavaroista. Toki koeajossa Transit sai rahdata kohtalaista kuormaa, kun auto kyyditsi Lappiin toimituksen kolmihenkisen retkikunnan, kolme moottoripyörää, varmasti riittävän määrän kamerakalustoa, ajovarusteita ja peräkärryn lisämoottoripyörän kera. Kuljetuskapasiteettia siis riittää.Pitkä tai pidempiTransit Trail on saatavilla kahdella korivaihtoehdolla: keskipitkä akseliväli (L2) tai pidempi akseliväli (L3). Korkeus on aina matalampi H2-vaihtoehto. Tarjokkaat ovat siis 5 531 mm pitkä L2H2 tai 5 981 mm pitkä L3H2. Akselivälit luetaan vastaavasti 3 300 ja 3 750 mm. Tavaratila on auton paras puoli. Lyhyen version tavaratilan pituus väliseinään on 3 083 ja koeajetun pidemmän 3 533 mm. Lisäksi tukevat kuormansidontalenkit ja seiniin asennettu kiskot tarjosivat tukevat ja turvalliset kiinnitykset kolmelle moottoripyörälle ja kaikille tavaroille. Koeajoauton kantavuus on 1 016 kg.Ohjaamon puolelle mahtuu kolme henkilöä, mutta yhtämittainen ajomatka Kilpisjärveltä etelään vaati jo useampaa jaloittelutaukoa, sen verran kapeaksi matkustajille tarkoitettu kahden hengen istuin osoittautui.Kuljettajan paikalla sen sijaan jaksaa hyvin: voimalinja muistuttaa työkalusta, mutta muutoin Transit Trailin ajettavuus on miellyttävää, ja keskimittainen saa toimivan ajoasennon.Kokonaisuutena Transit Trail jättää vähän kaksijakoisen kuvan. Tavarajuhtana se on toimiva, mutta voimalinjaa uudistamalla kokonaisuus tuntuisi nykyaikaisemmalta. Trail-varustelun suurin juttu ovat ulkonäkö- ja varuste-erot: niiden riittävyys ja tarpeellisuus olkoon mielipideasia.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus Ford Transit Van 350 L3H2 Trail 2.0 TDCi Ecoblue 170 hv M6 AWD Hinta alkaen 52 937 € Koeajetun auton hinta varusteineen 56 029 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 3500 r/min Vääntö 390 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 390 Nm (1750–2750 r/min) Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,9 (yhd.) CO2-päästöt 269 g/km Mitat pituus 5981 mm, leveys 2059 mm, korkeus 2533 mm, akseliväli 3750 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 150 000 km (2 vuotta ilman km-rajaa) Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”