17.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Hienosäädetty – Mazda 3 Premium Plus 1.5 TD Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaihda Mazda 3 uuteen – edes naapurisi ei huomaa olla kateellinen. Hyvää: taloudellisuus, varustelu, ajettavuus, sujuva vaihteisto. Huonoa: ohituskiihtyvyys. Maahantuojan edustaja kehuu uudistunutta mallia ja sen parannettuja ominaisuuksia leveästi hymyillen avaimia luovuttaessaan. Pihalla ei kuitenkaan ole yhtään todella uuden näköistä autoa, vain rivi tutunnäköisiä Mazdoja. Painan avausnappulaa ja punainen auto vilkauttaa kutsuvasti, mutta tuollainenhan Mazda 3 on ollut tähänkin asti. Pitäisikö viedä avaimet takaisin? Äh, ajellaan nyt ensin vähän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljon pieniä parannuksiaOnneksi jo toimituksen pihasta löytyy vertailukohdaksi vanhempi Mazda 3 ja eroja löytyy heti. Keulassa maski virnistää leveämmän kromilistan voimin, logon paikkaa on tarkistettu, uudet led-valot ovat erimuotoiset, sumuvalot pienemmät ja alahelma enemmän töröllään. Takapuskuria on muotoiltu uusiksi ja sivuvilkut on siirretty peileihin.Sisäpuolella tehtävä ei ole juurikaan helpompi. Käsijarrukahva on vaihtunut sähköiseen ja vapauttanut tilaa säilytyslokerolle.Verhoilumateriaali tuntuu aiempaa tyylikkäämmältä ja kojelaudan materiaali laadukkaammalta. Ratti ainakin on erinäköinen, näyttöruutu vaihdettu kosketusnäytöksi ja mittaristoakin on tyylitelty.Monitoiminäytön käyttöön kätevä pyöryläkytkin on säilytetty vaihdekepin takana ja toiminnot oppii nopeasti. Varustukseen kuuluu ainakin vakionopeudensäädin, pysäköintitutka, törmäysvaroitin, automaattijarrutus, katveavustin ja lämmitettävä ratti. Hyvä varustus perheautoon, lunttaan hintalapusta: Premium Plus 27 000 euroa, tuohon hintaan pakko olla diesel.Taloudellinen pikkudieselMoottoriksi paljastuu uusin Mazda 3:n vaihtoehdoista, 1,5-litrainen diesel (105 hv), joka on Suomen mallistossa korvannut muualla vieläkin myynnissä olevan 2,2 TD:n (150 hv). Bensiinivaihtoehtoja on kaksi, 1,5- (100 hv) tai 2,0-litrainen (120 hv). Suomesta puuttuu myös tehokkain bensiiniversio (165 hv).Pieni diesel yllättää positiivisesti, koska luokassaan kookas 4,5-metrinen Mazda 3 painaa alle 1 300 kiloa.Varsinkin kaupungissa auto tuntuu terhakalta, maantiellä ohituskiihtyvyyttä voisi olla ripaus enemmänkin. Parasta on kuitenkin kulutuksen pysyminen nelosella alkavissa lukemissa. Myös melutaso on alhainen ja sävyltään miellyttävä.Äänieristyksen lisäksi tehdas kertoo virittäneensä iskun- ja kallistuksenvaimennusta pehmeämpään suuntaan. Uutena ominaisuutena Mazda säätää moottorin vääntömomenttia kaarteissa (G-vectoring control). Liukkaalla onkin huomaavinaan aliohjautumisen vähenevän järjestelmän rajoittaessa tehoa ja auttaessaan painonsiirtymää eteen.Mazdan ajettavuudessa parasta on tasaisuus, mikään ominaisuus ei häikäise erinomaisuudellaan, mutta purnaamisen aiheitakaan ei ole.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: mazda.fi/2017-mazda3 Mazda 3 Premium Plus 1.5 TD Hinta alkaen 26 469 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 4000 r/min Vääntö 270 Nm (1600–2500 r/min) Vääntö 270 Nm (1600–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4470 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2700 mm Takuu 3 vuotta/ 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla