17.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: Hienosäädetty – Mazda 3 Premium Plus 1.5 TD Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaihda Mazda 3 uuteen – edes naapurisi ei huomaa olla kateellinen. Hyvää: taloudellisuus, varustelu, ajettavuus, sujuva vaihteisto. Huonoa: ohituskiihtyvyys. Maahantuojan edustaja kehuu uudistunutta mallia ja sen parannettuja ominaisuuksia leveästi hymyillen avaimia luovuttaessaan. Pihalla ei kuitenkaan ole yhtään todella uuden näköistä autoa, vain rivi tutunnäköisiä Mazdoja. Painan avausnappulaa ja punainen auto vilkauttaa kutsuvasti, mutta tuollainenhan Mazda 3 on ollut tähänkin asti. Pitäisikö viedä avaimet takaisin? Äh, ajellaan nyt ensin vähän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljon pieniä parannuksiaOnneksi jo toimituksen pihasta löytyy vertailukohdaksi vanhempi Mazda 3 ja eroja löytyy heti. Keulassa maski virnistää leveämmän kromilistan voimin, logon paikkaa on tarkistettu, uudet led-valot ovat erimuotoiset, sumuvalot pienemmät ja alahelma enemmän töröllään. Takapuskuria on muotoiltu uusiksi ja sivuvilkut on siirretty peileihin.Sisäpuolella tehtävä ei ole juurikaan helpompi. Käsijarrukahva on vaihtunut sähköiseen ja vapauttanut tilaa säilytyslokerolle.Verhoilumateriaali tuntuu aiempaa tyylikkäämmältä ja kojelaudan materiaali laadukkaammalta. Ratti ainakin on erinäköinen, näyttöruutu vaihdettu kosketusnäytöksi ja mittaristoakin on tyylitelty.Monitoiminäytön käyttöön kätevä pyöryläkytkin on säilytetty vaihdekepin takana ja toiminnot oppii nopeasti. Varustukseen kuuluu ainakin vakionopeudensäädin, pysäköintitutka, törmäysvaroitin, automaattijarrutus, katveavustin ja lämmitettävä ratti. Hyvä varustus perheautoon, lunttaan hintalapusta: Premium Plus 27 000 euroa, tuohon hintaan pakko olla diesel.Taloudellinen pikkudieselMoottoriksi paljastuu uusin Mazda 3:n vaihtoehdoista, 1,5-litrainen diesel (105 hv), joka on Suomen mallistossa korvannut muualla vieläkin myynnissä olevan 2,2 TD:n (150 hv). Bensiinivaihtoehtoja on kaksi, 1,5- (100 hv) tai 2,0-litrainen (120 hv). Suomesta puuttuu myös tehokkain bensiiniversio (165 hv).Pieni diesel yllättää positiivisesti, koska luokassaan kookas 4,5-metrinen Mazda 3 painaa alle 1 300 kiloa.Varsinkin kaupungissa auto tuntuu terhakalta, maantiellä ohituskiihtyvyyttä voisi olla ripaus enemmänkin. Parasta on kuitenkin kulutuksen pysyminen nelosella alkavissa lukemissa. Myös melutaso on alhainen ja sävyltään miellyttävä.Äänieristyksen lisäksi tehdas kertoo virittäneensä iskun- ja kallistuksenvaimennusta pehmeämpään suuntaan. Uutena ominaisuutena Mazda säätää moottorin vääntömomenttia kaarteissa (G-vectoring control). Liukkaalla onkin huomaavinaan aliohjautumisen vähenevän järjestelmän rajoittaessa tehoa ja auttaessaan painonsiirtymää eteen.Mazdan ajettavuudessa parasta on tasaisuus, mikään ominaisuus ei häikäise erinomaisuudellaan, mutta purnaamisen aiheitakaan ei ole.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: mazda.fi/2017-mazda3 Mazda 3 Premium Plus 1.5 TD Hinta alkaen 26 469 € Moottori Bensiinimoottori 1 499 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 4000 r/min Vääntö 270 Nm (1600–2500 r/min) Vääntö 270 Nm (1600–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4470 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 2700 mm Takuu 3 vuotta/ 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?